W BRANŻY: Ogumienie pojazdów ABW, BOR, CBA

Tajne przez poufne

 

Opisywaliśmy już na naszych łamach możliwości współpracy firm z naszej branży z rozmaitymi służbami mundurowymi. Teraz kolej na instytucje bardzo ważne dla prawidłowego funkcjonowania państwa, ale otoczone mgiełką tajemnicy, czyli Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego (ABW), Biuro Ochrony Rządu (BOR), Centralne Biuro Antykorupcyjne (CBA).

Komórki  ABW, BOR, CBA zajmujące się kontaktami z dziennikarzami udzielają informacji związanych z oponami niechętnie i raczej zdawkowo. Z zespołu prasowego ABW nadszedł mail, w którym dane o ogumieniu, jego obsłudze, naprawach itp. zostały określone jako niejawne. Powołano się na art. 35 ust. 1 ustawy z 24 maja 2002 r. o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu, który nakłada na ABW obowiązek zapewnienia ochrony środków, form i metod realizacji zadań, zgromadzonych informacji oraz własnych obiektów i danych identyfikujących jej funkcjonariuszy, czyli w tłumaczeniu z urzędowego na język potoczny - nic nie powiemy, to tajne.

Głównie ASO

W przypadku CBA ogumieniem zajmują się stacje obsługi, z którymi po przetargach zostały zawarte umowy na kompleksową obsługę pojazdów. Ponieważ auta są w większości na gwarancji, wspomniane stacje to głównie ASO, autoryzowane przez producenta danej marki samochodów. Opony są wymieniane przeważnie w wyniku cosezonowej weryfikacji ich stanu.

BOR na zakupach

Możliwości współpracy jednak istnieją. Od kpt. Grzegorza Bilskiego z zespołu komunikacji medialnej i społecznej BOR dowiedzieliśmy się, iż Biuro samodzielnie naprawia ogumienie, „(…) natomiast zakup materiałów, sprzętu i usług szkoleniowych realizowany jest u podmiotów zewnętrznych, zgodnie z zapisami Prawo Zamówień Publicznych”. Poza tym BOR w szczególnych przypadkach dokonuje niektórych napraw ogumienia w „serwisach zewnętrznych”, aczkolwiek nie jest to żadna stała współpraca.

- Ogumienie wykorzystywane przez BOR eksploatowane jest zgodnie z jego przeznaczeniem i jest dostosowane parametrami do wymogów producenta pojazdu, w którym jest zamontowane - zapewnia kpt. Bilski. - Jednocześnie zaznaczam, że Biuro Ochrony Rządu nie stosuje ogumienia bieżnikowanego.

          

Lancia Voyager i Nissan Pathfinder - przykładowe auta używane przez funkcjonariuszy CBA

Po odpowiedź na pytanie, o jakie ogumienie konkretnie chodzi, G. Bilski odesłał nas do strony internetowej BOR-u, do zakładki o zamówieniach publicznych. W zamówieniach rozstrzygniętych znaleźliśmy informację z zeszłego roku o „dostawie ogumienia trakcyjnego letniego i całorocznego do samochodów”. Wartość zamówienia 228 sztuk w praktyce nieznacznie przekroczyła 105 tys. zł. Wygrała firma z Białegostoku. Uwagę zwraca długa, aż 48-miesieczna gwarancja (BOR wymagał minimum 24 miesięcy). Specyfikacja istotnych warunków zamówienia (SIWZ) podaje, że chodziło o gumy do takich aut jak przykładowo: Skoda Superb, Audi A6, Audi A8, BMW serii 5, BMW serii 7. Run-flaty dotyczyły tylko BMW 7, natomiast opony wzmocnione Mercedesów Viano. Termin PAX nie pojawia się, natomiast BOR, powołując się na testy niemieckiego automobilklubu ADAC, preferuje marki ogumienia, które otrzymały w nich przynajmniej ocenę dobrą, a dla niektórych pojazdów ocenę co najmniej zadowalającą. Dodajmy, że najwyższa nota ADAC to „bardzo dobry”, zaś wspomniany ranking dotyczy rozmiaru 205/55 R16. ADAC najwyżej sklasyfikował marki premium: Michelin, Goodyear, Continental, Dunlop, Pirelli, Bridgestone. Podobne ogłoszenie pojawiło się zimą, 9 marca br. w samo południe zostało otwartych pięć ofert.

Wpadki BOR z oponami

W ostatnich kilkunastu miesiącach samochody BOR brały udział w kilku głośnych medialnie kolizjach i wypadkach. Niektóre z nich miały bezpośredni związek z ogumieniem, jak zdarzenie z opancerzonym BMW 7prezydentem Andrzejem Dudą na pokładzie. Z kolei auto wicepremiera Jarosława Gowina złapało gumę i jechało dalej. Na szczęście w obu przypadkach ucierpiał tylko sprzęt. 

Tekst: Jacek Dobkowski

Zdjęcia: archiwum CBA

Zobacz cały numer PO 4/144 (Kwiecień 2017)

drukuj  
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń