W BRANŻY: Wiosenna konferencja Continentala

Osobowe na dużym plusie

 

Na 38. piętrze w budynku Warsaw Spire odbyło się coroczne podsumowanie sprzedaży opon na rynkach europejskich oraz na runku polskim w roku 2016. Czasy spadków póki co mamy za sobą. Świetnie rozwija się rynek opon osobowych. Ciężarowe choć wzrosty mają na mniejszym poziomie, to patrząc na szybko rosnącą liczbę rejestracji nowych aut, również w przyszłości nie będą notować spadków.  

Rosnące osobówki

Jerzy Mendala, dyrektor handlowy opon osobowych, z optymizmem opowiedział o wynikach sprzedaży opon osobowych.

- Cała grupa, czyli  osobowe, dostawcze i 4x4 w 2013 roku sprzedały się w Europie   na poziomie około 197 mln opon (...) W kolejnych latach sprzedaż stopniowo się odbudowywała, aż do 211 milionów sztuk w roku 2016, co jest wzrostem o około 2 proc. względem roku 2015. 

W Polsce trend jest podobny. Od 2013 roku wykres sprzedaży kształtował się na poziomie niecałych 10 milionów opon (9,7mln). Ale już w roku ubiegłym zanotowano bardzo duży wzrost - 13 proc., o 1,2 mln opon (10,9 mln).

W podziale na sezony, opon letnich w Europie sprzedało się praktycznie tyle samo, co w roku ubiegłym około 126 mln. W Polsce natomiast zanotowaliśmy znaczący wzrost sprzedaży do 5,2 mln sztuk opon. Opon zimowych w Europie sprzedano o 3 proc. więcej, czyli około 80 mln. W Polsce odnotowano 10 proc. wzrost do 5,2 mln opon.

Ze względu na grupy towarowe w Europie największy udział procentowy mają opony letnie - 60 proc. Generują go duże rynki krajów z cieplejszym klimatem (Hiszpania, Francja, Włochy).  33 proc. to opony zimowe, a 7 proc. opony wielosezonowe (13 mln). W Polsce mamy znacznie bardziej zrównoważony podział, jest to równo po 48 proc. dla opon letnich i zimowych. 4 proc. należy do wielosezonówek (400 tys).

Polska jest szóstym w Europie rynkiem sprzedaży opon letnich i trzecim dla zimowych. W obu kategoriach na pierwszym miejscu uplasowały się Niemcy z wynikiem (odpowiednio) - 48 mln opon (po ok. 24 mln zimowych i letnich).

Segment premium wciąż jest najczęściej wybierany przez europejskich kierowców, nie wzrósł względem roku ubiegłego i utrzymał się na poziomie - 56 proc. Wzrosła za to sprzedaż opon środka i budżetowych, o 3 proc i 8 proc. Jednak jak podkreślił dyrektor Mendala, wszystkie dotychczas przytoczone dane dotyczą rynku Etrma i nie uwzględniają importu między innymi opon budżetowych z Azji, które mogą stanowić nawet 17 proc., co łącznie z europejskimi tanimi oponami daje około 34 proc. rynku europejskiego.

W Polsce nadal największa część to opony budżetowe - 45 proc. Segment środka - 28 proc, premium - 27 proc. Każda z grup zanotowała kilkunastoprocentowe wzrosty. Podobnie jak w Europie, w Polsce rynek ETRMA plus import azjatycki może być na poziomie około 53 proc. opon budżetowych.

Najczęściej kupowane w Polsce są opony o średnicy 15 i 16 cali. Wymiary do 16 cali stanowią 82 proc. rynku, z tym że popularność 15-calowych maleje, a 16-calowych nadal rośnie. W Europie wzrasta sprzedaż rozmiarów 17-calowych i większych. Rozmiar do 16 cali zajmuje 72 proc. rynku. Nadal najpopularniejszym rozmiarem w Polsce jest 195/65 R15T.

Zdaniem J. Mendali, cały rynek na koniec roku przekroczył 12 mln sztuk opon. W 2017 roku dyrektor przewiduje wzrost na poziomie 3 proc. i być może przekroczy 12,5 mln sztuk opon. Wskazuje na to 6-proc. wzrost konsumpcji oraz wysoka sprzedaż aut nowych i import używanych.

Ciężarowe - stabilne

Stanisław Rosół, szef sprzedaży opon użytkowych, przedstawił dane o rynku opon ciężarowych. Nim o nich usłyszeliśmy opowiedział o parku samochodów ciężarowych.

W Polsce bardzo dynamicznie wzrasta liczba rejestracji nowych aut ciężarowych. W 2009 było to ponad 10 tys. Na koniec 2016 roku już ponad 50 tys. - Odzwierciedla to znaczącą rolę sektora transportowego w polskiej gospodarce - podkreślił.

Patrząc w historię i cofając się do 2009 roku, rynek w Polsce wzrósł o 10 proc., choć w międzyczasie mieliśmy dwa duże piki - w 2010 i 2011 roku. Obecnie rynek kształtuje się na podobnym poziomie jak w latach ubiegłych, czyli około 700 tys. opon nowych, a rynek ogółem - w tym chińskie i bieżnikowane - 1,3 mln sztuk. W Europie zanotowano wzrost sprzedaży do 10 mln sztuk opon rynku ETRMA, co w połączeniu z oponami chińskimi daje 14 mln opon. 

Na podobnym poziomie, jak w roku ubiegłym, kształtuje się także rynek opon bieżnikowanych, choć jest on wciąż spadkowy. Takim stanem rzeczy należy obarczyć napływ opon chińskich, których sprzedaż ciągle wzrasta.

Opony regionalne w Polsce są liderem sprzedaży i posiadają niespełna 80 proc. udziałów. Z racji dużej liczby nowych aut widać natomiast duży rozwój rynku opon o profilu 70, maleje za to udział 80.

O najnowszym produkcie, czyli ContiPremiumContact6 opowiedział Andrzej Mazur.

- Nowa PremiumContact 6 z powodzeniem wypełnia lukę pomiędzy ogumieniem do samochodów sportowych a oponami do aut klasy średniej i luksusowych. Podczas projektowania tego modelu inżynierowie koncernu skoncentrowali się przede wszystkim na stworzeniu opon, które zagwarantują bezpieczeństwo bez kompromisów i pewność prowadzenia w całym cyklu życia opony, a także nada sportowy charakter każdemu pojazdowi - zaznaczył A. Mazur (więcej w dziale nowości).

Natomiast do udziału i wspólnego kibicowania w VIII już Mistrzostwach Polski Dzieci z Domów Dziecka i V Mistrzostwach Świata Dzieci z Domów Dziecka zachęcała Ewa Ostapczuk-Wasilewska.  Światowe finały odbędą się 16 lipca na stadionie Legii. Podkreśliła również, że dzięki zaangażowaniu firmy wszyscy tegoroczni finaliści MP będą mieli możliwość oglądania zmagań młodych piłkarzy na Mistrzostwach Europy U21, odbywających się w Polsce.

Spotkanie podsumował nowy dyrektor generalny Dariusz Wójcik.

- Mamy skomplikowane czasy. Przewidywalność i spokój dzisiaj nie funkcjonuje. Wystarczy spojrzeć na Wielką Brytanię, gdzie po Brexicie ludzie wstrzymują się od nowych inwestycji, bo nie wiedzą, co ich czeka. Na całe szczęście w Continental podzielamy optymizm. Możemy powiedzieć, że równoważymy tę europejską niepewność i staramy się poprzez kontynuację naszej polityki być stabilnym partnerem dla naszych partnerów biznesowych, dostarczając im dobre jakościowo produkty.

Na koniec dyrektor zaapelował do dziennikarzy, aby pochylili się nad tematem złomu oponiarskiego, który w bardzo dużych ilościach dociera do Polski z Zachodu.

Tekst: Krzysztof Krusiński

Fot.: arch. COP, (seg)

Zobacz cały numer PO 4/144 (Kwiecień 2017)

drukuj  
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń