Osiągnięcia Centrum Bezpieczeństwa Fiat Chrysler Automobiles (FCA) są niezwykle istotne i świadczą o dużym zaangażowaniu firmy w zapewnienie swoim klientom bezpieczeństwa: od 1961 r. do teraz w ośrodku zostało wykonanych ponad 20 tys. crash testów.
Powstałe na terenie zakładu Mirafiori, (w którego laboratorium została wykonana pierwsza próba na Fiacie 600), Centrum Bezpieczeństwa zostało przeniesione w marcu 1977 r. do obecnej siedziby w Orbassano, bardziej nowoczesnej i przestronnej, gdzie były wykonywane wszystkie kolejne testy, od numeru 756 - przeprowadzonego właśnie w marcu, 40 lat temu na modelu Lancia Beta - aż po teraz.
Podczas 40 lat swojego istnienia w siedzibie w Orbassano, Centrum Bezpieczeństwa było miejscem, w którym FCA, dzięki kompetencjom swoich pracowników oraz dokładności przeprowadzonych testów, umożliwiało wszystkim modelom (począwszy od tych najmniejszych 126 i 127 z lat 70. XX w. aż po najnowszą Alfę Romeo Giulia) osiągnąć wysoki poziom bezpieczeństwa oraz doskonałe wyniki, o czym świadczą liczne nagrody, przyznane na podstawie ocen niezależnych instytucji.
Fabryka FCA w Melfi
Obecnie, w całkowicie odremontowanym w 2010 r. laboratorium zderzeniowym w Centrum Bezpieczeństwa, można wykonać jakąkolwiek próbę zderzeniową z prędkością do 100 km/h. Szybki wzrost liczby tych prób w ostatnich latach świadczy o zaangażowaniu FCA w rygorystyczną kontrolę prawidłowego zachowania w razie wypadku coraz większej liczby urządzeń bezpieczeństwa, (ale nie tylko), montowanych w samochodach przed ich wprowadzeniem na rynek.
Nowy symulator na jubileusz
Do podwójnego sukcesu: 20 tys. crash testów i jubileuszu 40 lat istnienia w siedzibie w Orbassano dołącza jeszcze jeden: uruchomienie nowego symulatora zderzeniowego, specjalistycznego urządzenia mogącego odtworzyć, bez zdeformowania nadwozia i przy nawet 60-krotnie większej sile grawitacji, przyspieszenia występujące podczas realnego zderzenia. To rozwiązanie jest jednym z najmocniejszych i najbardziej kompletnych obecnie dostępnych urządzeń na rynku i spełnia kluczową rolę w dopracowaniu systemu zabezpieczającego pasażerów: poduszki powietrzne, pasy, deska rozdzielcza, fotele. Pozwoli również rozszerzyć zakres zderzeń, które mogą zostać zasymulowane na stanowisku warsztatowym, ponieważ urządzenie jest w stanie odtworzyć z dużą dokładnością - przy prędkości 90 km/h - kinematykę pasażerów w przypadku zderzenia bocznego.
Fabryka FCA w Melfi
(ik)
Źródło i fot. FCA