W pierwszym odcinku cyklu o markach prezentowaliśmy Abartha, teraz czas na opony - Apollo. Nazwa nadana indyjskim oponom nie była przypadkiem. Firma Apollo Tyres została założona w 1972 roku, czyli jest stosunkowo młoda jak na motoryzację. Zakładając możliwą współpracę z zachodnimi przedsiębiorstwami i odbiorcami, założyciele firmy zdecydowali się nadać jej europejską nazwę symbolizującą młodość i siłę. Wybór padł właśnie na greckiego boga, syna Zeusa i Latony. Dodajmy, że w 1972 roku słowo „Apollo” było popularne na świecie, kończył się właśnie amerykański program lotów kosmicznych Apollo.
Fabryka Apollo Vredestein w Enschede w Holandii
Na polski rynek Apollo zawitał niedawno, po tym jak w 2009 r. przejął holenderski koncern Vredestein Banden NV. Powstała firma Apollo Vredestein NV z siedzibą w Amsterdamie. W sektorze motoryzacyjnym była to druga taka transakcja. Rok wcześniej, w 2008, indyjski Tata kupił dwie brytyjskie marki samochodów, Jaguara i Land Rovera.
- Obecnie w Polsce oferujemy całą gamę opon letnich, zimowych, a także całorocznych do samochodów osobowych - informuje Tom Tarach, dyrektor zarządzający Apollo Vredestein Opony Polska Sp. z o.o. - Apollo dysponuje dość szeroką ofertą rozmiarową dodatkowo doprecyzowaną i zoptymalizowaną na rynek europejski dzięki inżynierom z Vredestein, z Holandii. Opony osobowe nowej generacji, jak Alnac 4 G oraz Alnac 4G Allseason należą w Polsce i w Europie do prawdziwych przebojów na rynku. Oprócz opon samochodowych Apollo oferuje także całą gamę opon do ciągników, maszyn rolniczych oraz ładowarek. Interesującą ofertę rozmiarową uzupełniają przystępne ceny produktów.
W Indiach do transportu
Na rodzimym, indyjskim rynku sytuacja jest nieco inna. Apollo Tyres prowadzi produkcję i sprzedaż większości typów opon, ale tradycyjnie największa część produkcji w Indiach przypada na nowoczesne opony do aut ciężarowych i autobusów. Oprócz tego ważne działy to opony do samochodów osobowych, dostawczych, terenowych.
Od początku firma Apollo zajęła się wytwarzaniem właśnie ogumienia ciężarowego i rolniczego. Apollo to pierwsza firma w regionie Azji Południowo-Wschodniej, która rozpoczęła produkcję opon radialnych do autobusów i ciężarówek. A gdy Apollo zajął się osobowymi, osiągnął jako pierwszy w regionie zdolności produkcyjne ogumienia o wyższych indeksach prędkości.
Fabryka na Węgrzech
Obecnie Apollo Tyres to 16. producent na świecie, dysponujący kilkoma fabrykami w Azji i Europie, o obrotach przekraczających 1,8 miliarda dolarów. Ciekawie rysują się plany związane z nową fabryką na Węgrzech (w tym kraju produkuje koreański Hankook).
Alnac 4G, jeden z rynkowych przebojów
- Apollo Vredestein kończy projekt nowej i ultranowoczesnej fabryki na Węgrzech - mówi T. Tarach. - W przyszłym roku planowane jest otwarcie i start produkcji. W nowej fabryce będziemy produkować opony osobowe, ale również ciężarowe i rolnicze, przeznaczone na rynek europejski. Firma stawia sobie za cel, aby osiągnąć najwyższy poziom techniczny i projektowy Europy w przeciągu najbliższych kilku lat. W tym celu stworzono ostatnio ultranowoczesny, globalny dział badawczo-rozwojowy we Frankfurcie nad Menem. Dzięki temu centrum rozpoczynamy wspólne, nowoczesne projekty badawcze z wiodącymi producentami, takimi jak Mercedes-Benz, BMW, Audi, Porsche itd.
Nie tylko biznes
Jak podkreśla T. Tarach, dla firmy Apollo niezmiernie ważna jest polityka zrównoważonego rozwoju oraz polityka społecznej odpowiedzialności korporacyjnej. Pierwsza to troska o środowisko naturalne oraz o odnawialność materiałów i źródeł energii używanych w produkcji. Druga polityka zakłada zaangażowanie firmy w wiele poważnych projektów regionalnych, które zapewniają poprawę jakości życia ludności na obszarach, gdzie działa firma. I tak na przykład w Afryce Apollo Tyres prowadzi i finansuje działalność programu bezpłatnych klinik dla chorych dzieci.
Tekst: Jacek Dobkowski
Zdjęcia: Apollo Vredestein Opony Polska