Samochody Straży Ochrony Kolei (SOK) mogą pojawić się w naszym warsztacie, ale wtedy gdy współpracujemy z firmami, z którymi Straż podpisała umowy. Przykładowo może to być Inter Cars albo - w przypadku wynajmu długoterminowego - Volkswagen Leasing. Wspomniane umowy dotyczą obsługi aut, w tym kompletnego serwisu opon. Tak więc bezpośrednie kontakty z SOK nie przyniosą rezultatu.
Trzeba dodać, że SOK podlega PLK, czyli Polskim Liniom Kolejowym. Komendę Główną SOK obowiązują umowy podpisane przez PKP PLK. Wszystkie usługi oponiarskie są realizowane kompleksowo przez firmę serwisującą służbowe samochody zgodnie z umową. Wykonawca jest wyłaniany każdorazowo zgodnie z obowiązującymi przepisami, czyli w drodze przetargu publicznego prowadzonego przez Centralne Biuro Zamówień PKP Polskich Linii Kolejowych. Informacje te przekazała naszej redakcji starszy inspektor Diana Zborowska z Komendy Głównej SOK w Warszawie, rzecznik prasowy komendanta głównego SOK.
Ciężkie życie
Flotę SOK tworzy około 200 samochodów różnych marek, są to przykładowo SUV Mitsubishi ASX, pikap Mitsubishi L200, furgon Volkswagen Transporter T6, pikap Volkswagen Amarok. Generalnie ogumienie w pojazdach sokistów nie ma lekko. Jak zaznacza D. Zborowska, samochody jeżdżą po różnych drogach i szlakach kolejowych, nierzadko w bardzo trudnych warunkach terenowych. Opony są więc narażone na uszkodzenia. Straż korzysta wyłącznie z nowych opon, zalecanych przez serwis. Nie jest zainteresowana bieżnikowanymi, ani tym bardziej używanymi.
Mobilny monitoring
Niewątpliwie najbardziej oryginalne są specjalistyczne pojazdy MCM (Mobilne Centrum Monitoringu). Są to furgony Mercedes Sprinter z układem 4x4 Oberaignera. Mają opony dobrze spisujące się w terenie, o zwiększonej odporności na przebicia i przecięcia, na przykład 16-calowe Goodyeary Wrangler AT/SA oraz wyciągarkę, na wypadek gdyby napęd i gumy jednak nie dały rady. Sprintery wyposażono m.in. w dwie kamery szybkoobrotowe dzienno-nocne z lampami podczerwieni montowane na ponadpięciometrowym, wysuwanym maszcie oraz w obrotową kamerę termowizyjną na dachu z możliwością montażu na maszcie. Starszy inspektor D. Zborowska:
- Pojazdy MCM przeznaczone są do wykonywania zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa na obszarze kolejowym. Prowadzą monitoring wizyjny obszaru kolejowego, szczególnie zagrożonego kradzieżami i dewastacjami, monitoring szlaków kolejowych, dworców, oraz stacji towarowych, zwłaszcza tam, gdzie może wystąpić zagrożenie bezpieczeństwa osób i mienia. Serwisowanie opon w MCM-ach przebiega na takich samych zasadach jak innych, służbowych pojazdów. Najważniejsze dla nas jest zachowanie terenowych właściwości opon.
Przykładowe rozmiary i marki w SOK Mercedes-Benz Sprinter MCM - zimowe opony terenowe Bridgestone LM25, 225/75 R16 104T; letnie opony terenowe Yokohama Geolandar A/T-S, 225/75 R16 110R. Mitsubishi L200 - letnie Goodyear, 245/70 R16 107H. Volkswagen Amarok - letnie Goodyear Wrangler AT/S, 205 R16C 110/108S. Volkswagen Transporter T6 - letnie Goodyear, 215/65 R16. Volkswagen Passat - zimowe Good-year Ultra Grip 9, 205/55 R16 91H. |
Tekst: Jacek Dobkowski
Zdjęcia: Komenda Główna SOK