W BRANŻY: Wszyscy na dużym plusie

Wyniki finansowe firm z naszej branży

 

Początek roku to okres podsumowań i planów na nadchodzące miesiące. Poniżej prezentujemy wyniki wybranych producentów i dystrybutorów ogumienia, którzy opublikowali swoje wyniki za miniony rok.

Hankook

W czwartym kwartale 2016 r. firma Hankook odnotowała globalny przychód ze sprzedaży wynoszący 1,61 biliona KRW (1,295 miliarda euro) oraz zysk operacyjny na poziomie 239,8 miliarda KRW (192,2 miliona euro). Natomiast w roku obrotowym 2016 koncern odnotował przychód ze sprzedaży rzędu 6,62 biliona KRW (5,163 miliarda euro) oraz zysk operacyjny wynoszący 1,10 biliona KRW (860,1 miliona euro).

W minionym roku zysk operacyjny firmy wzrósł o 24,7 proc. w skali roku, dzięki sprzedaży opon na oryginalne wyposażenie (OE) oraz zwiększonej sprzedaży opon UHP (Ultra High Performance) na głównych rynkach, przede wszystkim w Europie i Ameryce Północnej. Ponadto producentowi udało się zapewnić zrównoważony wzrost, poprzez zwiększenie sprzedaży opon OE na rynku chińskim.

W czwartym kwartale 2016 przychód ze sprzedaży opon UHP stanowił 33,5 proc. całkowitego przychodu ze sprzedaży, o 0,7 proc. więcej niż w tym samym okresie ubiegłego roku. W skali roku przychód ze sprzedaży opon UHP stanowił 34,5 proc. całkowitego przychodu ze sprzedaży.

Aby osiągnąć cel wyznaczony na ten rok - globalny przychód ze sprzedaży na poziomie 7,22 biliona KRW - oraz podnieść wartość marki, firma planuje rozszerzenie sprzedaży w segmencie UHP i OE do nowych modeli samochodów wiodących producentów. Hankook zamierza też wzmocnić swoją obecność na rynku globalnym poprzez dywersyfikację portfolio w segmencie OE oraz optymalizację wszystkich strategii dystrybucji regionalnej. Ponadto koncern chce przyspieszyć rozwój działalności oraz umocnić swoją wiodącą pozycję w dziedzinie technologii poprzez stworzenie środowiska pracy, które sprzyja innowacji i kreatywności.

Heuver

Mimo trudnego rynku i ogromnej presji cenowej w 2016 r. obroty hurtowni opon Heuver wzrosły średnio o 5 proc. w porównaniu z rokiem 2015. Firma inwestowała w pracowników, rozwiązania cyfrowe i swój magazyn, tak aby umożliwić szybkie i skuteczne spełnienie potrzeb klientów. W minionym roku hurtownia obchodziła również 50-lecie swojego istnienia i z tej okazji przygotowała szereg akcji promocyjnych.

W 2016 r. firma poświęciła sporo uwagi możliwości wygodnego składania zamówień przez internet. Dzięki udoskonaleniu funkcji szukania i filtrowania, wprowadzeniu nowych języków i większej dostępności sklepu online wysokość obrotów uzyskanych przez internet wzrosła o 10 proc., a liczba użytkowników aż o 30 proc.

Heuver odnotował spektakularny wzrost sprzedaży opon ciężarowych - o 30 proc. Uzyskanie takiego wyniku było możliwe dzięki doskonałym wyborom przy zakupach i cenach na poziomie rynkowym. W minionym roku rosło tez zainteresowanie oponami marki Aeolus, o czym świadczy duża liczba zapytań ze strony klientów i zwiększona sprzedaż.

Ubiegły rok był dobry dla marek importowanych przez hurtownię Heuver. W ofercie firmy pojawiła się m.in. marka Barkley, która została pozytywnie przyjęta w wielu krajach europejskich. W 2017 r. hurtownia nadal będzie stawiać na osobisty kontakt z klientem oraz rozwijać swoją obecność online.

Oponeo

Dzięki rekordowej sprzedaży opon w IV kwartale, jak i w całym minionym roku, GK Oponeo.pl osiągnęła w 2016 r. 46 proc. wzrost wyniku netto oraz 31 proc. wzrost przychodów ze sprzedaży. W całym minionym roku sprzedaż opon osiągnęła poziom 2,1 mln sztuk i wzrosła o 36 proc. w porównaniu z 2015 r.

Firma osiągnęła znacznie wyższe przychody ze sprzedaży niż w roku 2015, które wyniosły  545,8 mln zł względem 417,7 mln przychodów za 2015 rok. Wzrost ten został zrealizowany przy jednoczesnym zwiększeniu marży o 2 p.p. (do poziomu 20 proc.). Skonsolidowany wynik EBITDA wzrósł o 94 proc. w stosunku do EBITDA w roku poprzednim i wyniósł 30,3 mln zł.

Grupie udało się uzyskać wyższy o 15 mln zł wynik z działalności operacyjnej, który wyniósł w minionym roku 26,2 mln zł. W całym 2016 r. Grupa Kapitałowa wygenerowała zysk netto na poziomie 15,6 mln zł wobec 10,6 mln zł w 2015 r.

Poza przychodami ze sprzedaży, na wynik netto w 2016 r., wpływ miały zdarzenia jednorazowe tj. sprzedaż projektu Elektroda.pl, sprzedaż pakietu akcji Rotopino.pl S.A. oraz zbycie akcji własnych, które zwiększyło poziom środków będących w dyspozycji Grupy Oponeo.pl. Pozwoli to w przyszłości na rozwój nowych projektów związanych z rynkiem e-commerce oraz finansowanie większego obrotu towarowego bez wykorzystywania kredytu.

- Środki pieniężne na koniec 2016 r. wielkości 94,6 mln  zł są najwyższe w historii firmy - powiedział Michał Butkiewicz, dyrektor finansowy. - W porównaniu do końca 2015 r. wzrosły o 138 proc.

W 2017 r. firma zamierza kontynuować rozpoczęte projekty i dalej umacniać swoją pozycję na obecnych rynkach. Ponadto, w związku ze wzrostem skali działalności, Oponeo we współpracy z zewnętrznym developerem zamierza rozwijać centrum logistyczne.

opr. (ik),

Źródło i fot: Hankook, Heuver i Oponeo

Zobacz cały numer PO 3/143 (Marzec 2017)

drukuj  
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń