W BRANŻY: Dynamiczny segment premium

Polski rynek opon w ubiegłym roku wzrastał szybciej niż europejski

 

Sprzedaż opon w Polsce w roku 2016 wyglądała obiecująco. Najlepiej sprzedawały się opony osobowe i motocyklowe. W tej grupie zanotowano dwucyfrowe wzrosty.

W kategorii opon do samochodów osobowych, w tym SUV i lekkich dostawczych wzrost sprzedaży w skali całego roku wyniósł aż 13 proc. Porównując również IV kwartał 2016 roku do 2015, widać że wzrost osiągnął imponujące 18 proc. Pozytywnym trendem jest także rosnąca sprzedaż opon segmentu premium - 14 proc. w skali roku. Z kolei sprzedaż opon klasy średniej wzrosła o 7 proc, a sprzedaż najtańszych opon budżetowych o 1 proc. Szczególnie wysokie wzrosty można było zauważyć w segmencie samochodów typu SUV, gdzie wzrost roczny wyniósł 20 proc., natomiast w pojazdach typu van i lekkich dostawczych solidne 11 proc.

- Na rynku opon do samochodów osobowych i dostawczych obserwujemy, w porównaniu z ubiegłym rokiem,  znaczny wzrost - komentuje Jarosław Michalak, prezes Zarządu Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego. - Oceniamy, że połowa tego wzrostu pochodzi ze zwiększenia sprzedaży w Polsce, a połowa wynika z większego eksportu opon. Zarówno wzrost sprzedaży opon letnich, jak i zimowych jest bardzo dynamiczny. Ważnym zjawiskiem jest zwiększenie wartości rynku oponiarskiego o ponad 12 procent, wynikające w dużej części ze zmiany miksu, głównie poprzez  rosnącą sprzedaż opon premium, do aut segmentu SUV oraz opon „17 cali plus”. Opony te powiększają wartość  rynku  w większym stopniu,  niż  opony innych rozmiarów i segmentów.

Dużym sukcesem zakończył się rok dla opon motocyklowych i do skuterów - 59 proc. w skali roku oraz 82 proc. w porównaniu ostatniego kwartału 2016 do 2015. Rosnąca sprzedaż w tym segmencie jest od kilku lat stałym trendem, ale ubiegłoroczny wysoki wynik to oczywiście efekt wzrostu liczby rejestracji jednośladów na polskich drogach.

W oponach ciężarowych wzrost w ostatnim kwartale 2016 r. wyniósł 6 proc., jednak obraz zmienia się, jeśli porównamy sprzedaż roczną - tutaj jest spadek o 1 proc.

- Mamy nadzieję, że jest to trwałe odbicie po kilku kwartałach spadkowych. Te niższe od możliwości rynku wyniki są m.in. efektem importu opon niemarkowych z Dalekiego Wschodu. Od 2012 wartość tego importu została podwojona - wskazuje z kolei Piotr Sarnecki, dyrektor generalny PZPO. - Liczymy, że świadomość firm transportowych odnośnie opłacalności zakupu opon będzie się zmieniać. Obecnie często jeszcze patrzy się tylko na cenę zakupu, zapominając, że należy liczyć koszt całego okresu użytkowania opon. A przecież opony, choć stanowią 5 proc. kosztów floty, to mają wpływ na 40 proc. kosztów operacyjnych firmy transportowej - dodaje.

Pozostałe kategorie opon, czyli rolnicze i przemysłowe niestety nadal znajdują się na minusie, zarówno w porównaniu kwartalnym, jak i rocznym. Sprzedaż opon rolniczych spadła o 23 proc. w ostatnim kwartale w porównaniu do ostatniego kwartału 2015 r. oraz o 18 proc. w skali roku. Sprzedaż opon przemysłowych z kolei spadła o 20 proc. w ostatnim kwartale oraz minus 17 proc. w skali roku (w porównaniu do 2015 r.).

Jak wyniki w Polsce wyglądają na tle całego rynku europejskiego? W przypadku opon do samochodów osobowych dynamika wzrostu w skali całego kontynentu jest nieco niższa. W ostatnim kwartale wzrost wyniósł 4 proc., z perspektywy roku zwyżka jest na poziomie 2 proc. Kategoria opon motocyklowych i skuterowych pomimo niewielkiego spadku w ostatnim kwartale (minus 1 proc.) jest na 4-proc. plusie w całym roku.

Rosnąca sprzedaż jest również widoczna w oponach ciężarowych - plus 7 proc. w porównaniu kwartalnym (ostatni kwartał 2016 do 2015 roku) oraz plus 3 proc. w skali roku. To czwarty rok z rzędu, kiedy sprzedaż roczna w tej kategorii jest rosnąca.

Opony rolnicze, podobnie jak w Polsce, odnotowują spadki, 6 proc. w skali roku oraz kwartału.

- Podsumowując rok 2016 wyraźnie widać, że sprzedaż jest na oczekiwanym poziomie dla dojrzałego rynku. Jeśli chodzi o 2017, to trudno jest oczekiwać dalszych wzrostów, szczególnie przy tak dużym imporcie opon - mówi Fazilet Cinaralp, sekretarz generalna ETRMA.

(ik), (pm), źródło: PZPO

Zobacz cały numer PO 3/143 (Marzec 2017)

drukuj  
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń