Nokian zaprezentował na północy Finlandii, w Laponii trzy nowe modele zimowego ogumienia. Na oś sterującą ciężarówek została skonstruowana opona Hakkapeliitta Truck F2, natomiast do osobowych pojazdów Hakkapeliitta 9 i Hakkapeliitta 9 SUV.
Ivalo - czterotysięczne miasto za kręgiem polarnym, 300 km na północ od Rovaniemi, czyli siedziby św. Mikołaja. Jest to także najdalej wysunięty na północ port lotniczy w Unii Europejskiej, z Helsinek leci się niepełna dwie godziny. W takiej okolicy urządzono spotkanie dla przedstawicieli mediów z różnych państw. Z Polski zostało zaproszonych dwóch dziennikarzy.
Na prawdziwą zimę
Nokiany Hakkapeliitta 9 i Hakkapeliitta 9 SUV są przeznaczone na zimowe warunki. Pod tym pojęciem Finowie rozumieją drogi nie posypywane solą czy piaskiem, a pokryte śniegiem i lodem. Tak zimą „ekologicznie” wyglądają szosy w Laponii, stąd obecność kolców to zupełnie zrozumiała sprawa. W porównaniu z poprzednim modelem, czyli Hakkapeliitta 8 został osiągnięty postęp praktycznie w każdym obszarze: w prowadzeniu po lodzie, śniegu i na suchej nawierzchni, w hamowaniu na lodzie (największy), śniegu i na mokrym, w przyspieszaniu na lodzie i śniegu. Mniejszy jest hałas docierający do kabiny auta i opory toczenia. Tylko prowadzenie na mokrej nawierzchni pozostało bez zmian. Jak udało się uzyskać takie rezultaty?
Przede wszystkim inżynierowie Nokiana zastosowali nowy typ kolców (wszystkie Hakkapeliitty są przygotowane do kolcowania). Kolce w centralnej części bieżnika zapewniają krótszą drogą hamowania, a także bardziej efektywne przyspieszanie. Kolce w części barkowej, o innym kształcie, dają przyczepność podczas zmiany kierunku jazdy. Zabronione w Polsce kolce są bardzo ważne w krajach skandynawskich. W Finlandii ponad połowa śmiertelnych wypadków drogowych wydarzyła się na drogach pokrytych breją, lodem, śniegiem, takie są dane z lat 2000-11. Nic dziwnego, że konstruktorzy Nokiana dużą wagę przywiązują do przyczepności na bardzo śliskich nawierzchniach.
Do jazd na oponach Hakkapeliitta 9 i Hakkapeliitta 9 SUV służyły Volkswageny i Audi | Nawet najlepsze Nokiany z kolcami nie pomogą, gdy kierowca przesadzi z szybkością na oblodzonym zakręcie |
Scania R500 z Nokianami Hakkapeliitta Truck F2 na przedniej osi |
Na kolcach innowacje oczywiście się nie kończą. Przykładowo, nowa mieszanka bieżnika gwarantuje maksymalną przyczepność w każdej temperaturze otoczenia. Głębokie rowki bieżnika blisko barku przyczyniają się do dobrej przyczepności w głębokim śniegu. Trójwymiarowe lamele o skomplikowanym kształcie polepszają precyzję prowadzenia. Zastosowanie w opasaniu stali o wysokiej odporności na rozciąganie przekłada się na stabilne prowadzenie i większą trwałość. Warto wspomnieć o wykorzystaniu włókien aramidowych w bocznej ściance, co również polepsza trwałość opony.
Część praktyczna polegała na kilkudziesięciokilometrowej jeździe Volkswagenami Golfami VII po publicznych, nieodśnieżonych, wręcz oblodzonych drogach. Golfy miały tylko przedni napęd, ale Nokiany Hakkapeliitta 9 zapewniały wręcz zdumiewającą przyczepność. O tym jak jednak było ślisko, świadczyła praca kontroli trakcji ASR po każdym mocniejszym wciśnięciu pedału gazu. Druga część zajęć przebiegała na zamarzniętym jeziorze. Do dyspozycji były m.in. Audi RS5 o mocy 450 koni. Opony miały kolce różnej długości, więc można było poczuć, co znaczy dłuższy kolec, szczególnie podczas jazdy po okręgu.
W ciężkim segmencie
Obie „9” wejdą na rynki krajów nordyckich, Rosji i Ameryki Północnej jesienią. Także jesienią rozpocznie się sprzedaż ciężarowej opony na oś sterującą Nokian Hakkapeliitta Truck F2. Model ten trafi do Polski. W gamie ciężarowej Hakkapeliitta Truck oznacza zimową linię premium. Przystosowana do każdych warunków pogodowych jest linia premium Hakka Truck. Środek oferty to wielosezonowe E-truck (kolejna nowość zaplanowana na br.), zaś linię ekonomiczną reprezentują wielosezonowe NTR.
Truck F2 powstał w wyniku rozwoju modelu Truck F. Wzór bieżnika jest bardziej agresywny. Nowe lamelki zapewniają bardzo dobrą przyczepność. Rowki o zygzakowatym kształcie ułatwiają samooczyszczanie bieżnika i przyczepność na śniegu. Poza tym ulepszony kształt rowków ułatwia usuwanie kamieni i zapobiega ich wciskaniu w głąb bieżnika. Dzięki nowemu barkowi opona lepiej spisuje się w głębokim śniegu. Na br. przewidziano cztery rozmiary 22,5 cala: 385/65, 315/80, 315/70, 295/80, a w przyszłym pojawi się 385/55.
- Opony Hakkapeliitta są dedykowane na warunki ostrej zimy - podsumowuje Ireneusz Kotas, menadżer sprzedaży opon truck i heavy w Polsce.
Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski