Podsumowanie sprzedaży opon w Polsce w roku 2016 wygląda obiecująco. W kategorii opon do samochodów osobowych, w tym suv i dostawczych, wzrost sprzedaży w skali całego roku wyniósł aż 13 proc. Także porównując IV kwartał 2016 r. do 2015 wzrost osiągnął imponujące 18 proc.
Pozytywnym trendem jest także rosnąca sprzedaż opon segmentu premium - 14 proc. w skali roku. Z kolei sprzedaż opon klasy średniej wzrosła o 7 proc, a sprzedaż najtańszych opon budżetowych o 1 proc. Szczególnie wysokie wyniki można było zauważyć w segmencie samochodów typu SUV gdzie wzrost roczny wyniósł 20 proc., natomiast w pojazdach typu van i dostawczych - 11 proc.
Dużym sukcesem zakończył się rok dla opon motocyklowych i skuterowych, gdzie rosnąca sprzedaż jest od kilku lat stałym trendem - 59 proc. w skali roku oraz 82 proc. w porównaniu ostatniego kwartału 2016 do 2015. To oczywiście efekt wzrostu liczby rejestracji jednośladów na polskich drogach.
W oponach ciężarowych wzrost w ostatnim kwartale 2016 r. wyniósł 6 proc., jednak obraz zmienia się, jeśli porównamy sprzedaż roczną - tutaj jest spadek o 1 proc.
- Mamy nadzieję, że jest to trwałe odbicie po kilku kwartałach spadkowych - powiedział Piotr Sarnecki, dyrektor generalny PZPO. - Te niższe od możliwości rynku wyniki są m.in. efektem importu opon nie markowych z Dalekiego Wschodu. Od 2012 wartość tego importu została podwojona. Liczymy, że świadomość firm transportowych odnośnie opłacalności zakupu opon będzie się zmieniać. Obecnie często jeszcze patrzy się tylko na cenę zakupu, zapominając, że należy liczyć koszt całego okresu użytkowania opon. A przecież opony, choć stanowią 5 proc. kosztów floty, to mają wpływ na 40 proc. kosztów operacyjnych firmy transportowej.
Pozostałe kategorie opon, czyli rolnicze i przemysłowe niestety nadal znajdują się na minusie, zarówno w porównaniu kwartalnym, jak i rocznym. Sprzedaż opon rolniczych spadła o 23 proc. w ostatnim kwartale w porównaniu do ostatniego kwartału 2015 r. oraz o 18 proc. w skali roku. Sprzedaż opon przemysłowych z kolei spadła o 20 proc. w ostatnim kwartale oraz minus 17 proc. w skali roku (w porównaniu do 2015 r.).
Jak wyniki w Polsce wyglądają na tle całego rynku europejskiego? W przypadku opon do samochodów osobowych dynamika wzrostu w skali całego kontynentu jest nieco niższa. W ostatnim kwartale wzrost wyniósł 4 proc., z perspektywy roku zwyżka jest na poziomie 2 proc. Kategoria opon motocyklowych i skuterowych pomimo niewielkiego spadku w ostatnim kwartale (minus 1 proc.) jest na 4 proc. plusie w całym roku.
Rosnąca sprzedaż jest również widoczna w segmencie opon ciężarowych - plus 7 proc. w porównaniu kwartalnym (ostatni kwartał 2016 do 2015 roku) oraz plus 3 proc. w skali roku. To czwarty rok z rzędu, kiedy sprzedaż roczna w tej kategorii jest rosnąca.
Opony rolnicze, podobnie jak w Polsce, odnotowują spadki, 6 proc. w skali roku oraz kwartału.
- Podsumowując rok 2016 wyraźnie widać, że sprzedaż jest na oczekiwanym poziomie dla dojrzałego rynku - powiedziała Fazilet Cinaralp, sekretarz generalna ETRMA. - Jeśli chodzi o 2017, to trudno jest oczekiwać dalszych wzrostów, szczególnie przy tak dużym imporcie opon.
(ik)
Źródło i fot. PZPO