PRZEGLĄD MAREK - AUTA OSOBOWE: Abarth

Małe i „złośliwe”

 

Rozpoczynamy od Abartha alfabetyczną prezentację marek samochodów osobowych dostępnych w polskich salonach. Będziemy przytaczali m.in. dane o liczbie salonów, autoryzowanych stacji obsługi (ASO), sprzedaży, co może stanowić pewną podpowiedź dla właścicieli serwisów, jak popularne są to auta i czy w razie awarii kierowcy będą szukali ASO (bo jest dużo takich punktów), czy raczej niezależnych warsztatów. Nie zabraknie rzecz jasna informacji o oponach, obręczach. Postaramy się uchwycić charakter danego brandu i dorzucić parę ciekawostek.

Abarthy to obecnie usportowione Fiaty, dokładniej - niektóre modele Fiatów. Gama marki odrodzonej w 2007 roku nie jest szeroka, raptem składa się z dwóch modeli. Abarth 595 i 595C (kabriolet z miękkim dachem) to odpowiednio podrasowany Fiat 500, względnie 500C. Przednionapędowe autko, zarówno jako Fiat i jako Abarth, jest wytwarzane w Polsce, w Tychach. Drugi Abarth nazywający się 124 Spider wywodzi się z Fiata 124 Spider, a tak naprawdę z Mazdy MX-5 obecnej, czwartej generacji, o symbolu ND. W każdym przypadku, Mazda, Fiat i Abarth, jest dwumiejscowym kabrioletem, czyli roadsterem, z miękkim dachem i tylnym napędem, produkowanym w Hiroszimie w Japonii.

Abarth 595, czyli Fiat 500 po zastrzyku mocy

Więcej mocy

Trzeba jednak przyznać, że Abarthy od swych pierwowzorów różnią się silnikami. O ile Fiat 500 może mieć maksymalnie 105 KM, o tyle Abarth 595 z turbodoładowanej jednostki 1.4 osiąga znacznie więcej koni: 145 (wersja Elaborabile), 165 (Turismo), 180 (Competizione), 190 (Biposto). Także w przypadku roadstera benzynowy motor 1.4 rozwija nie 140 KM jak w Fiacie, ale 170. Wszystkie wymienione tu konstrukcje są benzynowe. W ogóle Abarthów z dieslami nie ma.

„17” dominują

Ponieważ Abarth 124 Spider dopiero wjeżdża do polskich salonów, dane o sprzedaży dotyczą mniejszego modelu. Według zestawień JATO, opartych na Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK) rejestracje nowych Abarthów za 11 miesięcy 2016 r. wyniosły 75 sztuk. Tak więc roczna sprzedaż poniżej 100 sztuk stawia Abartha w gronie najrzadziej spotykanych marek. Liczby salonów i autoryzowanych stacji obsługi (ASO) są takie same, po siedem.

Małe Abarthy są sprzedawane z oponami 195/45 R16 84V lub 205/40 R17 84V. Jednak 90 proc. klientów wybiera koła „17”, dowiadujemy się od Doroty Obłękowskiej z biura prasowego FCA Poland (FCA to skrót od Fiat Chrysler Automobiles). Felgi to 6,5J x 16 oraz 7J x 17. Na pierwszy montaż zakładane są opony trzech marek: Continental (16 cali) oraz Pirelli i Michelin (17 cali). A w razie awarii ogumienia kierowca może skorzystać z zestawu naprawczego.

Jadą koła kolorowe

Włosi lubią takie rzeczy. Aluminiowe, 17-calowe obręcze nie muszą być srebrne. Mogą być czarne. To coraz częściej wybierana kolorystyka. Interesujące są dwukolorowe zestawy - srebrno-czarne. Mało tego, zaciski hamulcowe można wybrać niepolakierowane, żółte, czerwone albo czarne. A dekielki piast - żółte, czerwone, czarne - mogą pasować do koloru zacisków. Warto dodać, że w katalogu przy większości felg pojawia się adnotacja „brak możliwości instalacji łańcuchów”.

Sportowe geny

Obecnie sporo marek stara się udowodnić związki ze sportem, w przypadku Abartha nie trzeba niczego szukać na siłę. Markę Abarth stworzyli w 1949 roku dwaj znakomici kierowcy wyścigowi - Karl Abarth i Guido Scagliarini. Dzięki licznym rekordom i zwycięstwom w zawodach w latach 50. i 60. ubiegłego wieku marka stała się synonimem sportowego samochodu. Kibice z pewnością wiedzą, że przed kilkudziesięcioma laty Abarth opracował znakomite rajdówki: Fiat Abarth 124 Rally i Fiat Abarth 131 Rally.

- Samochody Abarth muszą być silne, zwinne, ale przede wszystkim małe i „złośliwe” jak skorpion, który jest symbolem marki - przekonuje Dorota Obłękowska. - Klient Abartha to człowiek sukcesu, osoba zawsze młoda duchem, niezależnie od wieku, zazwyczaj pasjonat sportów motorowych. To osoba energiczna, która pragnie na co dzień przeżywać sportowe emocje, bez konieczności udawania się na tor wyścigowy.

Tekst: Jacek Dobkowski

Zdjęcia: Abarth

Zobacz cały numer PO 2/142 (Luty 2017)

drukuj  
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń