2017-02-01

Wybór opon OTR

 

Wybór właściwych opon przemysłowych w dużym stopniu zależy od okoliczności, w jakich będzie użytkowana maszyna. Aby dokonać wyboru, należy zwrócić uwagę na następujące trzy zagadnienia: rodzaj maszyny, zastosowanie oraz wskaźnik TKPH (TMPH).

To może wydawać się oczywiste, ale i tak warto o tym wspomnieć: typ maszyny stanowi podstawę przy wyborze opony. Do jakich zastosowań jest przeznaczona, jakie wymagania musi spełnić jej ogumienie? Jakie opony (rozmiar lub rozmiary) są wymienione w specyfikacji producenta, jaka jest dopuszczalna masa całkowita maszyny oraz maksymalna dozwolona prędkość? Dopiero po pozyskaniu tych informacji można wykonać kolejny krok: wybrać opony na podstawie specyfikacji technicznej, rodzaju zastosowania, okresu użytkowania oraz podłoża. Te dane pozwolą wybrać odpowiedni model.

W drugiej kolejności należy przyjrzeć się obszarowi zastosowania oraz obciążeniu, jakie będzie przypadać na oponę. Ważne kryteria wyboru ogumienia to jego powierzchnia, przyczepność, zawracanie i jazda po łuku. W oparciu o powyższe dane należy dobrać mieszankę gum, rodzaj bieżnika i jego głębokość. Rozróżniamy trzy typy opon: normalne, odporne na rozcięcia i odporne na wysoką temperaturę.

Bardzo istotne jest, aby wybrane opony OTR były dostosowane do prac i rodzaju podłoża, z jakimi będą miały styczność. Normalne modele dobrze sprawdzają się w standardowych warunkach. 

Jeśli na drodze jest wiele przeszkód, które mogą uszkodzić produkt, to najlepszym wyborem będzie opona o wysokiej odporności na rozcięcia. Odporna na wysoką temperaturę opona doskonale nadaje się do wykorzystania na dobrym podłożu, gdzie średnia osiągana prędkość będzie wyższa. Im precyzyjniej wybierzemy opony, tym lepsze będą osiągi maszyny.

Ostatnim ważnym czynnikiem przy wyborze opony jest wskaźnik TKPH (TMPH), czyli tonokilometr (lub tonomila) na godzinę. Jeśli opony będą miały identyczny rozmiar i taką samą rzeźbę bieżnika, ale będą wykonane z innej mieszanki gumy, ich TKPH będzie się różnić.
Wskaźnik ten zależny jest od nośności opon w danym rozmiarze i liczby kilometrów pokonywanych przez godzinę. Określa się go dla znormalizowanej temperatury otoczenia wynoszącej 38°C.

(ik)

Źródło i fot. Heuver

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń