W Auli Głównej Wydziału Transportu Politechniki Warszawskiej odbyła się konferencja ThinkGoodMobility: The Future of Mobility. Podczas spotkania przedstawiono wyniki ogólnoeuropejskich badań na temat postrzegania pojazdów autonomicznych, które zrealizowane zostały na grupie 12 tys. kierowców. W swoich prezentacjach i późniejszej debacie zaproszeni eksperci - Carlos Cipollitti, dyrektor Centrum Innowacji Goodyear w Luksemburgu, dr Chris Tennant z London School of Economics, Andrea Gerosa, szef organizacji ThinkYoung, Julia Krysztofiak-Szopa, prezes Startup Poland oraz prof. Włodzimierz Choromański, kierownik Zakładu Systemów Informatycznych i Mechatronicznych w Transporcie Politechniki Warszawskiej - mówili o tym, jaka wizja motoryzacji czeka nas w bliższej i dalszej przyszłości. Spotkanie poprowadził dr Tomasz Rożek, znany z telewizyjnego programu popularnonaukowego Sonda 2. Podczas konferencji zaprezentowano również dwie opony - Goodyear Eagle-360 oraz Goodyear InelliGrip, stworzone z myślą o pojazdach autonomicznych.
Czym jest ThinkGoodMobility?
To stworzona przez Goodyeara we współpracy z organizacją ThinkYoug oraz innymi interesariuszami obszaru przyszłości motoryzacji platforma rozpowszechniania treści i wiedzy na temat inteligentnej, bezpiecznej i zrównoważonej motoryzacji. Jej celem jest gromadzenie podobnie myślących ludzi i wspólne debatowanie nad przyszłością nowoczesnej motoryzacji.
Jak aktualne trendy wpłyną na transport? Jaki będzie wpływ autonomicznych pojazdów na bezpieczeństwo drogowe i drogi jako przestrzeń społeczną? W jaki sposób ogromne bazy danych zmienią nasze życie i pracę w branży motoryzacyjnej? Co będzie następną wielką zmianą? Między innymi na takie pytania starają się znaleźć odpowiedź osoby tam zrzeszone.
Otwarci na nowe
Jak podkreślono już na wstępie spotkania, obecnie stoimy u progu rewolucji. Tradycyjne myślenie o motoryzacji, łączności, a nawet rola kierowcy przechodzi radykalną transformację. Zaawansowane technologie i innowacje zyskują na znaczeniu, ponieważ bezpieczeństwo drogowe, niezawodność techniczna i elastyczność są kluczowe dla przyszłości motoryzacji. Dlatego już teraz należy o nich poważnie myśleć.
Goodyear, jako jeden z największych światowych producentów ogumienia, chce wiedzieć, co kierowcy obecnie myślą o pojazdach autonomicznych. Dlatego we współpracy z London School of Economics and Political Science przeprowadził badanie, aby poznać poglądy europejskich kierowców. Internetowa ankieta objęła ponad 12 tys. respondentów w 11 europejskich krajach (1000 z Polski). Dodatkowo w ramach projektu, w czterech państwach (także w Polsce) zrealizowane zostały wywiady w grupach fokusowych.
Szczegółowe wyniki zrealizowanych badań pokazują, że kierowcy znad Wisły to osoby otwarte na innowacyjne rozwiązania technologiczne, które mogą w znaczący sposób wpłynąć na jakość ich życia. Polacy wyprzedają europejską średnią w kwestii pozytywnego podejścia do pojazdów autonomicznych, jednak nie robią tego w sposób bezrefleksyjny, zwracając szczególną uwagę na takie aspekty jak bezpieczeństwo lub możliwość przejęcia sterowania nad samochodem.
- Pojazdy autonomiczne wyjadą na nasze drogi - zaczął Carlos Cipollitti. - Właśnie dlatego bardzo ważne jest zrozumienie jak kierowcy odnoszą się do jazdy dziś i jaka ich zdaniem powinna być rola pojazdów autonomicznych. Goodyear bada kluczowe obszary, które kształtują przyszłość motoryzacji. Mamy nadzieję, że wnioski z tego badania pomogą wszystkim podmiotom pracować razem nad pomyślnym wprowadzeniem pojazdów autonomicznych.
Wystąpienie prof. Włodzimierza Choromańskiego uwidoczniło jak wiele jest jeszcze do zrobienia w kwestii pojazdów autonomicznych. Jednym z ważniejszych zagadnień, jakie poruszył, jest problem „myślenia” takich aut.
- My łatwo wykonujemy rysunki auta i zakładamy, jak ono będzie działało, i że w 100 proc. nie zrobi żadnego błędu. - rozpoczął prelegent. - Głównym założeniem wprowadzenia pojazdów autonomicznych jest ograniczenie wypadków. Jednak nasz mózg - dotychczasowy ośrodek decyzyjny - musi być czymś zastąpiony i tym czymś jest sztuczna inteligencja. To właśnie budowa ośrodka decyzyjnego jest najtrudniejsza w samochodzie autonomicznym, bo należy pamiętać, że nie są ważne typowe przypadki. Ten samochód ma reagować prawidłowo w nietypowych, trudnych sytuacjach.
Póki co autonomiczne samochody są cały czas testowane. I jak się okazuje, również się mylą, o czym mogą świadczyć wypadki z ich udziałem.
Opona sferyczna
Auta autonomiczne będą naszpikowane elektroniką i wieloma czujnikami. Nie inaczej będzie z oponami. Goodyear przedstawił swoją koncepcję - kulistą oponę, model Eagle-360. Amerykański producent stworzył system, w którym auto będzie zawieszone nad czterema kołami za pomocą fal elektromagnetycznych, podobnie do tego jak pociągi maglev lewitują nad torami. Dzięki temu jazda będzie dużo gładsza i cichsza, koła będą miały większą powierzchnię styczną z drogą, a auto będzie mogło skręcać dowolnie we wszystkich kierunkach. Póki co, jest to tylko koncept, ale być może za kilka/kilkanaście lat zobaczymy auta poruszające się na sferycznych kołach.
Tekst i zdjęcia: Krzysztof Krusiński