2017-01-27

Mobilność przyszłości wg Schaefflera

 

W nadchodzących latach firma Schaeffler, dostawca części samochodowych i przemysłowych, planuje prace nad rozwiązaniami cyfrowymi dla mobilności jutra. W tym celu zamierza zatrudnić nawet 600 specjalistów z całego świata. Na targach CES 2017 w Las Vegas firma pokazała, w jaki sposób wizje zautomatyzowanego prowadzenia pojazdów, elektryfikacji i tworzenia sieci mogą być przekształcone w rzeczywistość.

Samochody osobowe stanowią część internetu rzeczy (IoT), w którym urządzenia wymieniają się ze sobą danymi w celu dostarczenia ludziom lepszych rozwiązań. - Taki rozwój stanowi ogromną szansę dla firmy Schaeffler - powiedział Gerhard Baum dyrektor ds. cyfryzacji. - Nasze komponenty i systemy niezbędne są dokładnie tam, gdzie występuje działanie naprężeń, sił i momentów: w układzie napędowym i podwoziu. Jeśli te komponenty (na przykład łożyska wykorzystywane do budowy podwozia) wyposażymy w czujniki mierzące momenty, siły, wibracje i temperaturę, możliwe stanie się uzyskanie kluczowych informacji o stanie i wykorzystaniu zarówno modułu, jak i całego systemu.

Firma stworzyła już podstawy techniczne, niezbędne do integracji czujników i elementów wykonawczych z komponentami pojazdów, opracowując łożysko Sensotect, które pobiera dane pomiarowe za pomocą powłok nanostrukturalnych. - Ważne jest to, byśmy nie tylko zbierali dane, ale również mogli je właściwie zinterpretować i przekuć w działania - dodał Gerhard Baum.

Partnerstwo z firmą IBM

Stosowanie czujników w skomplikowanych urządzeniach oraz samochodach generuje potężne ilości danych, które należy zinterpretować i zamienić w wartość dodaną. Zawarcie partnerstwa strategicznego z firmą IBM w październiku 2016 r. było jednym z kamieni milowych tego przedsięwzięcia. Firma Schaeffler dysponuje już nie tylko chmurą obliczeniową lub technologią „Watson”, ale też posiada partnera z sektora IT, z którym może wdrożyć zarówno nowe, jak i sprawdzone metodologie.

- Obecnie czynimy ogromne postępy w zakresie rozwoju uczenia się maszyn oraz sztucznej inteligencji - wyjaśnił G. Baum. - Udostępnimy te technologie naszym inżynierom, abyśmy mogli uczyć się jeszcze szybciej. W najbliższych latach firma zamierza zatrudnić wielu ekspertów z dziedziny architektury danych ich analizy, design thinking (metoda tworzenia innowacyjnych produktów i usług oparta o głębokie zrozumienie potrzeb użytkowników), rozwoju aplikacji oraz modeli biznesowych w celu rozwijania innowacyjnych zastosowań dla przemysłu motoryzacyjnego i innych sektorów.

Innowacyjne rozwiązania w Las Vegas

Na targach CES firma Schaeffler zaprezentowała aktywny stabilizator mechatroniczny. Pozwala on na zachowanie poziomu struktury pojazdu podczas jazdy po zakrętach, niezależnie od stanu nawierzchni. System mechatroniczny tej marki jest obecnie produkowany masowo. Po raz pierwszy zastosowano tam wysoce wydajny elektryczny element wykonawczy do kompensacji ruchu tocznego pojazdu. Następna generacja tego elementu będzie mogła służyć za czujnik rejestrujący trójwymiarowe dane dotyczące stanu nawierzchni. W połączeniu z dokładnym systemem GPS i inteligentnymi systemami oceny, umożliwi to generowanie w czasie rzeczywistym informacji, które mogą pomóc pojazdom jadącym za nami lub operatorowi infrastruktury.

Nowe rozwiązania oraz wstępne ich zastosowanie to jedynie część natarcia cyfrowego firmy. - Obecnie realizujemy cyfryzację naszych własnych zakładów produkcyjnych oraz wielu innych obszarów firmy - mówi Baum. - Łącząc naszą wiedzę o systemach przemysłu motoryzacyjnego i inżynieryjnego z cyfryzacją, stajemy się wyjątkowo atrakcyjnym przedsiębiorcą dla analityków danych, architektów danych, ekspertów z dziedziny design thinking oraz programistów aplikacji.

(ik)

Źródło i fot. Schaeffler

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń