Symbol trzech szczytów górskich i płatka śniegu (z jęz. angielskiego: three-peak mountain snowflake lub w skrócie 3PMSF), zwany także symbolem alpejskim, to jedyne oficjalne oznaczenie opon zimowych. W odróżnieniu od pozostałych np. M+S, symbolem tym oznaczane są wyłącznie te opony, które przeszły testy według norm potwierdzających ich osiągi w warunkach zimowych.
Symbol płatka śniegu na tle góry jest jedynym oznaczeniem opony zimowej według przepisów ONZ i UE, wynikających z Regulaminu 117 EKG ONZ i rozporządzenia 661/2009. Świadczy o tym, że opona ma zarówno odpowiedni do warunków bieżnik, jak i skład i twardość mieszaki gumowej. Oba czynniki są bardzo ważne dla właściwości ogumienia zimowego.
Symbol alpejski wprowadzony został dyrektywą Unii Europejskiej w listopadzie 2012 r. Aby producent mógł go umieścić na boku opony, jego produkty muszą przejść odpowiednie testy, których wyniki pokazują, że opona zapewnia bezpieczne właściwości jezdne na śniegu. Pod uwagę brane są takie czynniki, jak łatwość ruszania oraz skuteczność hamowania także na mokrej nawierzchni.
Obok symbolu alpejskiego większość producentów umieszcza też oznaczenie M+S (z jęz. ang. mud and snow - błoto i śnieg) jako deklarację, że bieżnik ma wzór na błoto i śnieg. Taki bieżnik wpływa co prawda na lepszą trakcję w warunkach śniegowych czy śniegowo-błotnych, ale tylko w odniesieniu do opon standardowych (letnich i uniwersalnych). Modele M+S nie przechodzą także znormalizowanych testów weryfikujących minimalny próg przyczepności w warunkach zimowych - tak, jak to ma miejsce z oponami 3PMSF. Jest to zatem wyłącznie deklaracja danego producenta. Do opon oznaczonych wyłącznie tym symbolem i sprzedawanych jako zimowe należy podchodzić z ostrożnością.
- Jednak sam tylko bieżnik zimowy nie poprawi przyczepności twardej opony, szczególnie w warunkach typowo zimowych. Bardziej miękka mieszanka, która nie twardnieje przy spadku temperatury odpowiada za lepszą przyczepność do drogi w temperaturach nawet +10 st. C i poniżej, zarówno na mokrej, jak i na suchej nawierzchni - zaznaczył Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego. - I to właśnie symbol alpejski jest ich oznaczeniem. Jest on także umieszczony na niemal wszystkich modelach opon tzw. całorocznych renomowanych producentów. Oznacza to, że mają homologację zimową i wypełniają wymagania dla opon zimowych, chociaż nie z takim zapasem bezpieczeństwa jak opony typowo zimowe.
W uproszczeniu można więc powiedzieć, że symbol alpejski oznacza, że dana opona ma zimową, bardziej miękką, mieszankę, i najczęściej bieżnik z wieloma nacięciami. Zaś znaczek M+S wskazuje, że tylko bieżnik jest nieco bardziej śniegowy niż u opony typowo letniej.
Ma to także znaczenie w przypadku samochodów typu SUV. Napęd na wszystkie koła jest pomocny przy ruszaniu. Ale już przy hamowaniu i w zakrętach wyższa masa i środek ciężkości powodują, że taki samochód musi mieć opony dostosowane do pory roku. Jazda takim autem zimą na letnich oponach nie jest ani bezpieczna ani komfortowa.
Występujące obok siebie symbol płatka śniegu na tle góry oraz M+S podkreślają jakość opony i jej wysoką sprawność w niższych temperaturach, ale niekoniecznie tylko na drogach pokrytych śniegiem. Badania drogowe pokazują, że nawet przy bezśnieżnych dniach, przy temperaturach 10 st. C i poniżej, opony z symbolem alpejskim będą bezpiecznym rozwiązaniem. Im zimniej, tym przyczepność i większe bezpieczeństwo opon zimowych są bardziej widoczne.
(ik)
Źródło i fot. PZPO