First Stop to ogólnoeuropejska sieć blisko 2000 centrów opon i obsługi samochodów w 25 krajach, ze sprzedażą ponad 10 milionów opon rocznie. Historia działalności sięga roku 1994 i miasta Rugby w Wielkiej Brytanii, kiedy zostały uruchomione pierwsze dwa serwisy First Stop.
W Polsce pierwszy kontrakt First Stop został podpisany w lutym 2006 z serwisem Tadeusza Makulskiego w Pile. Tego samego roku do sieci przystąpiło kolejnych siedem serwisów. W następnych latach postępował stabilny wzrost w podobnym tempie. Dzisiaj First Stop w Polsce liczy 80 serwisów.
Działania partnerskie
- Obecnie oferta sieci producentów oponiarskich w wielu aspektach jest porównywalna - odpowiada Piotr Bałda, menadżer First Stop Polska, na pytanie, czym wyróżnia się sieć First Stop na tle innych. - Każda z sieci kładzie akcent na inny obszar współpracy ze swoimi partnerami. Uważam, że cechą wyróżniającą First Stop na tle konkurencji jest elastyczne podejście w relacji z partnerami. Nasze pomysły konsultujemy z Radą Dealerów, która pełni rolę doradczą i dba o interesy sieci. W codziennej pracy staramy się maksymalnie wykorzystać efekt synergii pomiędzy naszymi możliwościami a doświadczeniem naszych klientów. Do wielu tematów podchodzimy indywidualnie, mając na celu osiągnięcie jak najlepszego rezultatu i zadowolenia obu stron.
Wejście do sieci wiąże się z pewnymi wymaganiami. Serwis musi być otwarty na zmiany i zorientowany na dalszy rozwój. Nie bez znaczenia jest infrastruktura i jakość samego warsztatu. Minimalnymi kryteriami są co najmniej dwa stanowiska do obsługi aut osobowych, strefa poczekalni klienta i porządek w serwisie.
First Stop działa w oparciu o system franczyzy, choć porównując tę umowę do podobnych w innych branżach, ma ona charakter miękki i bardzo partnerski. Umowa podpisywana jest na 5 lat z możliwością jej wydłużenia. Będąc już w sieci, właściciel może liczyć na pomoc marketingową, wizualizację warsztatu i doradztwo.
- W szkoleniach, które oferujemy działamy na dwóch poziomach: rozwoju umiejętności sprzedażowych i organizacyjnych oraz szkoleniach technicznych. W tym roku nowością jest wsparcie z zakresu szkoleń ochrony prawnej - dodaje menadżer.
Dywersyfikacja potrzeb
Centrala First Stop ma całkowitą świadomość, że dzisiaj mechanika stanowi duży udział w działalności serwisu i konieczne jest wparcie także w tym zakresie. Dlatego bardzo często powodem przystąpienia klienta do sieci jest jego chęć dywersyfikacji usług. Zdarza się, że serwis lokalnie znany wyłącznie jako dostawca opon i usług z nimi związanych ma pewne trudności w przebiciu się z dodatkową ofertą. W takich sytuacjach koncepcja First Stop sprawdza się wyjątkowo dobrze. Wstępując do sieci, właściciel serwisu może zyskać na współpracy z klientami flotowymi.
- Potwierdza to fakt, że już od ponad dwóch lat z ogromnym sukcesem obsługujemy w zakresie zarządzania ogumieniem klientów flotowych. Aktualnie są to głównie firmy z segment CFM posiadające w swoich flotach przede wszystkim pojazdy osobowe i dostawcze. W przyszłości chcemy poszerzyć naszą ofertę także o floty posiadające pojazdy ciężarowe - zaznacza P. Bałda.
Aby zapewnić sobie możliwość realizacji tego założenia, sieć koncentruje się nie tylko na rozszerzaniu listy serwisów o osobowe czy ciężarowe, ale także na rozwijaniu infrastruktury informatycznej, która pozwala właściwie zarządzać całym proces obsługi flot.
Nowe serwisy i nowy design
Dbając o wysoką jakość serwisów First Stop i mając na uwadze realia polskiego rynku, sieć planuje rozwój na poziomie pięciu serwisów First Stop rocznie. Docelowo ma być w Polsce 120 serwisów franczyzowych. Opierając się na danych geomarketingowych, taka liczba wydaje się optymalna.
- Nasi klienci wielokrotnie podkreślają, że nasza wizualizacja zdecydowanie wyróżnia się na rynku - mówi z dumą Piotr Bałda. - Jest czytelna, a kolory przyciągają potencjalnych klientów. Jednocześnie mamy świadomość, że jej „design” ma już swoje lata i może wymagać liftingu. To nadal ten element oferty, którym chcemy się wyróżniać spośród innych sieci. W związku z powyższym od nowego roku planujemy implementację nowej wersji wizualizacji. Wierzymy, że jeszcze bardziej spodoba się zarówno naszym partnerom, jak i ich klientom.
Poglądowy projekt nowej wizualizacji serwisów First Stop
Tekst: Krzysztof Krusiński
Dane osób kontaktowych: Region Zachodni: Piotr Ratajczak - Regionalny Konsultant Biznesowy, tel. +48 600 229 218; mail: piotr.ratajczak@bridgestone.eu Region Wschodni: Marcin Szczepaniak - Regionalny Konsultant Biznesowy, tel. +48 660 407 503; mail: marcin.szczepaniak@bridgestone.eu |