W BRANŻY: Nowe auto, nowe wyzwanie

Lodz Solar Team ponownie wystartuje na Bridgestonach

 

Po niewątpliwych sukcesach, jakie odniósł zespół Lodz Solar Team z Politechniki Łódzkiej w wyścigach pojazdów napędzanych energią słoneczną Bridgestone World Solar Challenge 2015 w Australii oraz Sasol Solar Challenge 2016 w RPA, uczestnicy imprezy nie tracą apetytu na triumfy i już planują kolejne starty. O swoich planach opowiedzieli podczas spotkania prasowego zorganizowanego w auli Politechniki Łódzkiej.  

Afryka zdobyta

Z wyścigu Sasol Solar Challenge drużyna przywiozła pięć nagród. W czasie trwającego 8 dni przejazdu, bolid Eagle One pokonał 2817 km na trasie z Pretorii do Kapsztadu jako pierwszy w historii wyścigu przedstawiciel klasy Cruiser - pojazdów z miejscem dla pasażera. Zespół ustanowił pierwsze rekordy w swojej kategorii, stawiając wysoko poprzeczkę następcom, którzy wystartują w najbliższych edycjach wyścigu przez RPA. Są to: rekord liczby przejechanych kilometrów na całej trasie, rekord kilometrów pokonanych w ciągu jednego dnia oraz rekord ustanowionej prędkości. Przetarcie szlaków dla kolejnych reprezentantów klasy Cruiser to niejedyne osiągnięcie łodzian - zespół został wyróżniony nagrodą specjalną, Communication Award, przyznawaną za najlepszą relację medialną z wydarzenia.

- Politechnika Łódzka kształci twórczych i przedsiębiorczych młodych ludzi - mówi z satysfakcją doc. dr inż. Marek Sekieta, pełnomocnik rektora ds. kształcenia z Politechniki Łódzkiej. - Uczelnia wspiera ich śmiałe pomysły, zaawansowane technologicznie, ale też wymagające kompetencji w zakresie organizacji, logistyki, marketingu czy planowania biznesowego. Do takich oryginalnych inicjatyw należy budowa solarnego pojazdu i jego udział w wyścigach organizowanych w odległych zakątkach świata. Ten projekt jest szczególnie interesujący ze względu na stosowane w nim technologie związane z elektromobilnością.

Podczas wyścigu drużyna zmierzyła się nie tylko z krętymi, górzystymi drogami i wymagającym dystansem, ale także z niespodziewanym deszczem i poważną awarią silnika. Nieszczęśliwy wypadek nie przekreślił jednak jej udziału w zawodach dzięki wparciu innych drużyn. Doskonałe przygotowanie bolidu do przejazdu zapewniło pomyślne zakończenie wszystkich testów, a także pozwoliło przejechać przez całą Południową Afrykę.

Powstaje nowy pojazd

We współpracy z Politechniką Łódzką i sponsorami zespół Lodz Solar Team przygotowuje się do najbliższej edycji zawodów pojazdów napędzanych energią słoneczną Bridgestone World Solar Challenge w Australii, które odbędą się w 2017 roku.

- Bridgestone od lat wspiera rozwój przyjaznych środowisku rozwiązań w zakresie elektromobilności - zaznacza Przemysław Trzaskowski z Bridgestone - Robi to między innymi poprzez projektowanie i produkcję opon do pojazdów zasilanych energią elektryczną oraz wspieranie takich projektów jak Lodz Solar Team. Wierzymy, że dzięki wspólnym wysiłkom uda nam się wypromować ekologiczne formy napędu.

W kolejnych zawodach World Solar Challenge wystartuje następca Eagle One, którego projekt zespół przedstawił podczas konferencji prasowej. Przygotowywany na 2017 rok bolid pomieści w swoim wnętrzu kierowcę i trzech pasażerów. Redukcji ulegną wysokość, szerokość i masa bolidu, co korzystnie wpłynie na aerodynamiczność projektowanego Eagle Two i o ponad 30 proc. zredukuje zużycie energii. Zastosowane zostaną panele słoneczne o większej sprawności oraz bardziej wydajne silniki. W efekcie współpracy ze studentami łódzkiej Akademii Sztuk Pięknych stylistyka nowo powstającego bolidu zyska zupełnie odmienny charakter, znacznie odbiegający od rozwiązań zastosowanych przy budowie pierwszego „Orła”.

- Już nieraz udowodniliśmy, że nie ma dla nas rzeczy niemożliwych. Zbudowaliśmy pierwszy polski pojazd napędzany energią słoneczną i dowiedliśmy jego niezawodności, przebywając około 3000 km w Australii, a rok później w RPA - z dumą mówi Paula Mierzejewska, koordynator projektu Lodz Solar Team. - Nie stoimy jednak w miejscu. Chcemy się dalej rozwijać. Bazując na badaniach innowacyjnych technologii, stworzymy jeszcze bardziej efektywny i praktyczny pojazd, który z powodzeniem mógłby poruszać się po polskich drogach. Pokażemy, że stać nas na więcej!

Tekst i zdjęcie: Krzysztof Krusiński

Zobacz cały numer PO 1/141 (Styczeń 2017)

drukuj  
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń