2017-01-03

Mniej wypadków w przyszłości?

 

Badanie „Connected Car Effect 2025” zrealizowane przez firmę Bosch oraz firmę konsultingową Prognos pokazuje jak w perspektywie niespełna 10 lat zmieni się prowadzenie samochodów na skutek podłączania ich do internetu. Wyniki badania wskazują, że zastosowanie systemów bezpieczeństwa i korzystanie z funkcji bazujących na chmurze danych może zapobiec około 260 tys. wypadków z udziałem rannych, pozwoli uniknąć emisji 390 tys. ton CO2, a kierowcy zyskają więcej czasu na inne zajęcia.

Znane systemy staną się źródłem danych

- Ukrytymi bohaterami internetowej rewolucji są znane już systemy wspomagania i komfortu - powiedział dr Dirk Hoheisel, członek zarządu Bosch. Według obliczeń modelowych, na przykład elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy (ESP) będzie dostępny do roku 2025 w aż 90 procentach wszystkich pojazdów w trzech krajach objętych badaniem - USA, Niemczech i Chinach, a z kolei oparte na czujnikach systemy wspomagające hamowanie awaryjne i systemy utrzymania pasa ruchu pojawią się w 40 procentach wszystkich pojazdów. Większość samochodów będzie podłączona do sieci i wyposażona w systemy podnoszące komfort jazdy. W roku 2025 smartfony będą zintegrowane z systemem infotainment (łączącym rozrywkę z informacją) w co drugim samochodzie.

Wyniki badania

- Nasze badanie pokazuje, że w 2025 roku skutki podłączenia samochodów do internetu będą miały odczuwalny wpływ na każdego kierowcę - zaznaczył D. Hoheisel. Na potrzeby badania, firmy Bosch i Prognos stworzyły wyliczenia dla USA, Chin i Niemiec. Poniżej prezentujemy wybrane wnioski z badania:

  • ponad 260 tysięcy wypadków z udziałem rannych rocznie mniej (USA: 210 tys., Chiny: 20 tys., Niemcy: 30 tys.) - tyle, ile zdarza się ich w ciągu dwóch lat w Berlinie;
  • 350 tysięcy mniej osób rannych w wypadkach drogowych - co odpowiada 12 latom bez wypadków w Los Angeles. W samych Stanach Zjednoczonych będzie ich mniej o 290 tys. (Chiny: 25 tys., Niemcy: 37 tys.);
  •  około 11 tysięcy osób może być uratowanych dzięki wspomagającym systemom podłączonym do sieci, z tego 4000 w Stanach Zjednoczonych (Chiny: 7000, Niemcy: 300);
  •  w wyniku stosowania systemów wspomagających jazdę podłączonych do sieci nawet o 4,3 mld euro będą mniejsze straty materialne i koszty szkód. Jest to prawie dwukrotność kwoty wydanej przez chiński rząd w 2016 roku w celu poprawy jakości powietrza w Pekinie. Suma ta oznacza oszczędności dla firm ubezpieczeniowych i właścicieli pojazdów;
  • prawie 400 tysięcy ton CO2 mniej dzięki wykorzystywaniu funkcji umożliwiających podłączenie samochodu do sieci - taką ilość dwutlenku węgla może przetworzyć w ciągu trzech lat park narodowy Schwarzwald w Niemczech. Takie rozwiązania jak parkowanie bazujące na społeczności (Community-based Parking) i aktywne zarządzanie parkingiem zmniejszają ruch generowany w wyniku poszukiwania wolnego miejsca nawet o 380 milionów kilometrów, a wysoce zautomatyzowana jazda pozwala dodatkowo zaoszczędzić paliwo;
  • około 70 milionów godzin jazdy zostanie zaoszczędzonych w wyniku wykorzystania połączonych z internetem funkcji parkingowych w Stanach Zjednoczonych, Chinach i Niemczech. Tyle godzin poświęca na pracę 40 tys. pracowników w ciągu roku;
  • 31 godzin wolnego czasu w drodze - obywatele USA spędzają statystycznie 43 godziny rocznie na drogach międzystanowych (Chiny -  26 godzin na drogach ekspresowych, Niemcy - 39,5 godzin na autostradach). Wysoce zautomatyzowana jazda samochodem i jednoczesne podłączenie go do internetu pozwoli w 2025 r. wykorzystać około 80 proc. tego czasu za kierownicą na inne czynności jak czytanie, wysyłanie e-maili, prowadzenie wideokonferencji lub oglądanie filmów. Kierowcy, którzy pokonują średnio 40 tys. kilometrów rocznie mogą zyskać nawet 95 dodatkowych godzin.

Metodyka badań

- W obliczeniach modelowych symulowaliśmy szybkość, z jaką nowe technologie zostają przyjęte w pojazdach - wyjaśnił Stephan Kritzinger, ekspert od mobilności w Prognos. Model ten jest oparty na międzynarodowych statystykach dotyczących wzrostu liczby pojazdów, danych o wypadkach i aktualnego stanu badań, a także szacunków dokonanych przez pracowników firm Bosch i Prognos. Od 1959 r. Prognos doradza decydentom ze świata polityki i biznesu w całej Europie w sprawach dotyczących przyszłości.

(ik)

Źródło i fot. Bosch

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń