W poniedziałek, 2 stycznia 491 zawodników wystartowało w Rajdzie Dakar 2017, uważanym za najtrudniejszy rajd na świecie. Uczestnicy rywalizują w wielu kategoriach, obejmujących ciężarówki, samochody, motocykle, quady i lekkie samochody 4WD. Kierowcy, piloci i członkowie załóg będą musieli zmierzyć się z bardzo różnymi warunkami, od mroźnych, górskich terenów na dużych wysokościach, po upalne, pełne kurzu pustkowia.
Trasa
Rajd Dakar 2017 rozpoczął się 2 stycznia w Asunción i skończy się 14 stycznia w Buenos Aires. Trasa przebiega przez Paragwaj, Argentynę i Boliwię. Tegoroczna edycja jest bardzo wymagająca fizycznie - sześć dni pod rząd zawodnicy spędzą na wysokości ponad 3000 m n.p.m. Poziom trudności będzie narastał aż do dnia odpoczynku, a potem znowu wzrośnie. Najcięższy będzie 9. etap 11 stycznia. Off-roadowe trasy będą stanowiły 98 procent tego wyczerpującego odcinka o długości 965 km.
Zespoły Toyoty na Rajd Dakar 2017
W tym roku w rajdzie uczestniczą najnowsze modele Toyoty, w tym Hilux w klasie prototypów i Land Cruiser V8 w klasie aut produkcyjnych.
Toyota Gazoo Racing South Africa (TGR SA) wystawi dwa zespoły, oba za kierownicą modyfikowanych Hiluxów 4x4. Prototypy udowodniły swoje możliwości, wygrywając sześć rajdów w tegorocznym sezonie FIA Cross-Country Rally World Cup i zdobywając tytuł mistrzowski.
Samochód #301 poprowadzi Nasser Al-Attiyah, aktualny zwycięzca Pucharu Świata FIA w rajdach terenowych, i francuski pilot Matthieu Baumel. Będzie to pierwszy sezon Al-Attiyaha w teamie Toyoty. Katarczyk dwukrotnie wygrał Rajd Dakar w 2011 i 2015 r.
Samochodem #302 wystartuje kierowca z RPA, Giniel de Villiers, z niemieckim pilotem Dirkiem von Zitzewitz. Duet wygrał słynny rajd w 2009 r., zaś do tego zespołu dołączył w 2012 r. W latach 2012-2015 de Villiers i Zitzewitz trzykrotnie stanęli na podium.
W zespole Team Land Cruiser Toyota Auto Body dwa Land Cruisery 200 otrzymały w tym roku przeprojektowane zawieszenie z przodu i z tyłu oraz silnik V8 (1VD-FTV) pracujący na biodieslu. Nowy model został przetestowany w rajdach Morocco Desert Challenge i Silk Way Rally, pokonując łącznie 16 tys. km.
Samochodem #327 pokieruje Francuz Christian Lavieille, którego nawigatorem jest Jean-Pierre Garcin. To pierwszy sezon Lavieille’a w zespole Toyoty. Zawodnik po raz pierwszy ukończył Rajd Dakar w 2006 r. Od tamtej pory stale utrzymywał się w topowej 20. i 6-krotnie wygrał w swojej kategorii.
Za kierownicą samochodu #332 usiądzie pracownik Toyota Auto Body z Japonii, Akira Miura, którego pilotem jest Francuz Laurent Lichtleuchter. Akira rozpoczął starty w Rajdzie Dakar jako pilot w 2007 r., a jako kierowca zadebiutował w 2016 r. w duecie z Lichtleuchterem. Do tej pory dwukrotnie wygrał w swojej klasie.
Na Dakarze obecny jest też prywatny zespół Team Toyota PRB. Duet Ronana Chabota i Gilles’a Pillota jedzie Hiluxem #317, tym samym, którym startowali w ubiegłym roku. Samochód powstał w RPA. Chabot i Pillot testowali go w tym sezonie w dwóch rundach Pucharu Świata oraz w Rally of Morocco, który ukończyli na 7. pozycji. Francuski team uczestniczy w Rajdzie Dakar od 2003 r. Trzykrotnie wygrali w kategorii aut z napędem 4x2 (2012, 2013 i 2015).
W Dakarze od 1979 r.
Japońska marka po raz pierwszy wystartowała w Rajdzie Dakar w 1979 r. Toyota Auto Body/Team Araco bierze udział w imprezie od 1995 r., co roku wystawiając Land Cruisery. Zespół wywalczył 15 zwycięstw na 21 startów. Toyota Gazoo Racing South Africa dołączyła do rywalizacji w 2012 r., najpierw pod nazwą Imperial Toyota. Załoga z Afryki Południowej od razu znalazła się w gronie najlepszych, zajmując w kolejnych latach 3., 2., 4. i 2. miejsce. W zeszłym roku samochody TGR SA ukończyły rajd na 3., 5. oraz 11. pozycji.
Plan Rajdu Dakar 2017:
(ik)
Źródło: complexPR,
fot. Toyota Gazoo Racing South Africa, Toyota UK