2016-12-22

Używane z automatem

 

Kierowcy coraz częściej biorą pod uwagę zakup używanego auta z automatyczną skrzynią biegów. Według statystyk AAA Auto, w tym roku w Polsce i krajach Europy Środkowej, firma sprzedała 7205 aut wyposażonych w automatyczną przekładnię, co oznacza wzrost w stosunku do 2015 r. o niemal 20 proc., w którym sprzedała 5789 takich aut.

- Zauważamy systematyczny wzrost zainteresowania samochodami używanymi z automatyczną skrzynią biegów - powiedział Leos Pilnaj, dyrektor generalny AAA Auto w Polsce. - Co ciekawe, najczęściej takie auta wybierają kobiety oraz właściciele firm. Wynika to z faktu, że jazda tego typu samochodem jest bardziej komfortowa, zwłaszcza w mieście, ponieważ nie ma potrzeby ciągłej zmiany biegów i używania sprzęgła. Ponadto, automatyczne skrzynie bardziej chronią silnik oraz wpływają na mniejsze zużycie paliwa, zwłaszcza w przypadku samochodów stosunkowo młodych.

Automatyczne skrzynie biegów są drogie w naprawie, nie mówiąc o ich wymianie, dlatego zanim zdecydujemy się na zakup auta z taką przekładnią, zawsze należy ją sprawdzić. Istnieją pewne wczesne oznaki, które mogą wskazywać na potencjalną awarię automatycznej skrzyni biegów:

  • zapach spalenizny - może być spowodowany przegrzaniem oleju przekładniowego; jeśli poziom oleju jest niski, przepracowany lub złej jakości, to nie będzie spełniał swojego zadania m.in. w przekazywaniu momentu obrotowego. Lekceważenie tego problemu, może dorpowadzić do nieodwracalnej szkody;
  • poślizg kół zębatych - choć jest to bardziej powszechny problem w samochodach z manualną skrzynią biegów, to może występować także w przypadku automatycznych skrzyń biegów. Identyfikacja problemu nie jest trudna: jeżeli silnik zwiększa obroty i hałasuje, ale samochód nie przyspiesza, jest to spowodowane prawdopodobnie ślizganiem się kół zębatych przekładni;
  • wyciek oleju - olej przekładniowy nie jest konsumowany przez przekładnię, więc powinien pozostawać relatywnie na stałym poziomie. Jeśli jego poziom obniża się drastycznie, to najprawdopodobniej olej wycieka, co może doprowadzić w niedługim czasie do znacznie poważniejszych problemów w przekładni;
  • automatyczna skrzynia biegów szarpie lub nie wybiera biegów - zmiana biegów powinna być płynna. Jeśli zauważymy wstrząsy, albo zbyt gwałtowną zmianę biegu, jest prawdopodobne, że przekładnia ulegnie awarii. Podobnie, jeśli auto nie odpowiada na zmianę dźwigni biegów w kierunku parkowania lub jazdy wstecz, należy koniecznie sprawdzić skrzynię u mechanika;
  • świeci się kontrolka silnika - tylko mechanik posiadający narzędzia diagnostyczne będzie w stanie sprawdzić powód zapalenia się kontrolki. Sami, podczas jazdy testowej, nie zidentyfikujemy potencjalnej awarii.

Na rynku aut używanych dominują cztery typy skrzyń automatycznych - tradycyjne automaty ze sprzęgłem hydrokinetycznym i wyczuwalnym opóźnieniem podczas przełączania biegów, skrzynie bezstopniowe, w których silnik wchodzi na wysokie obroty i utrzymuje je do chwili uzyskania oczekiwanej prędkości jazdy, skrzynie dwusprzęgłowe przekazujące moment obrotowy praktycznie bez strat oraz skrzynie mechaniczne z automatycznym sterowaniem, które są raczej wolne i czasem zacinają się.

(ik)

Źródło i fot. AAA Auto

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń