Nowy Hyundai Ioniq otrzymał maksymalną notę - 5 gwiazdek w ocenie niezależnej organizacji Euro NCAP. W przeprowadzonych testach, model ten został najwyżej oceniony w czterech kategoriach: bezpieczeństwo dorosłych, bezpieczeństwo dziecka, ochrona pieszego i systemy bezpieczeństwa, co plasuje go w grupie najbardziej bezpiecznych modeli w swoim segmencie.
Hyundai Ioniq oferowany jest z trzema różnymi napędami do wyboru: tradycyjnym hybrydowym, hybrydowym plug-in (z możliwością doładowania z gniazdka) oraz czysto elektrycznym. Auto posiada wiele systemów bezpieczeństwa - dostępnych już w wersji podstawowej, na której znalazły się m.in.: system autonomicznego hamowania, system ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu, system utrzymywania pasa ruchu i aktywny tempomat.
W trakcie testów Euro NCAP przetestowano system autonomicznego hamowania (AEB). Nie tylko ostrzega on kierowcę, ale także wyhamowuje samochód jeśli to konieczne. Działa w trzech trybach, wykorzystując przedni radar oraz kamery. Początkowo ostrzega kierowcę jedynie wizualnie i akustycznie, następnie kontroluje hamulec w zależności od stopnia zagrożenia, aby ostatecznie zastosować największą siłę hamowania, tuż przed kolizją. System zostaje aktywowany przy prędkości przekraczającej 8 km/h gdy z przodu zostanie wykryty inny samochód lub pieszy i w razie potrzeby pomaga uniknąć kolizji lub łagodzi jej skutki, kiedy zderzenie jest nieuniknione.
System utrzymywania pasa ruchu wraz z ostrzeganiem o niezamierzonej zmianie pasa ruchu informuje kierowcę wizualnie i dźwiękowo, jeśli samochód w sposób niezmierzony przekracza linie na jezdni. Dodatkowo, zaczyna delikatnie sterować kierownicą, aby naprowadzić kierowcę na prawidłowy tor jazdy. Aktywny tempomat utrzymuje natomiast stałą prędkość samochodu i zadaną przez kierowcę odległość za poprzedzającym samochodem, poprzez automatyczne hamowanie lub przyspieszanie.
Ioniq może być także wyposażony w inne funkcje bezpieczeństwa, które nie podlegały ocenie Euro NCAP jak np.: system monitorowania martwego pola czy system ostrzegania o ruchu poprzecznym. Ostrzegają one przed otaczającymi pojazdami lub obiektami, które mogą doprowadzić do kolizji, jeśli pozostają niezauważone przez kierowcę pojazdu.
Model charakteryzuje się także lekką, a jednocześnie sztywną konstrukcją nadwozia, która w 53 proc. zbudowana jest ze stali o wysokiej wytrzymałości, co pozytywnie wpływa nie tylko na bezpieczeństwo, ale także na prowadzenie.
Hyundai Ioniq w wersji hybrydowej i elektrycznej jest już dostępny w sprzedaży w całej Europie, także w Polsce. Wersja plug-in pojawi się na rynku w połowie 2017 r.
(ik)
Źródło i fot. Hyundai