Kolejny raz Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji mówi o tym, że służba Inspekcji Transportu Drogowego przestanie istnieć. Jednak nie wszyscy są zadowoleni z tego pomysłu. Jaki los czeka popularne „krokodyle”? MSWiA zapowiada, że projekt nowelizacji jest już gotowy i czeka tylko na włączenie do wykazu prac legislacyjnych rządu.
Inspekcja Transportu Drogowego została powołana w 2001 r., a działalność rozpoczęła rok później. Jej likwidacja nie ma być głównym celem nowych przepisów, ale środkiem do zapewnienia większego bezpieczeństwa na polskich drogach. Zgodnie z propozycją część fotoradarów również zniknie, natomiast pojawi się więcej patroli. Powstać ma również silna drogówka. Planowane wejście w życie przepisów to 1 stycznia 2017 r. Jednak to nierealne, co przyznaje wiceminister spraw wewnętrznych Jarosław Zieliński, który najmocniej opowiada się za nowelizacją.
Zgodnie z projektem Inspekcję Transportu Drogowego zastąpi wzmocniona policja, a dokładniej wydziały ruchu drogowego. Inspektorzy zatrudnieni w wojewódzkich inspektoratach transportu drogowego, którzy kontrolują pojazdy na drogach, zostaną włączeni do policji. Chodzi o około 700 osób z liczącej ponad 2000 pracowników inspekcji. Nie wiadomo jednak, jaki będzie dalszy los pozostałych pracowników ITD, np. tych zatrudnionych w GITD odpowiedzialnych za rozpoznawanie odwołań od decyzji WITD i reprezentowanie inspekcji w postępowaniach przed sądami administracyjnymi.
Policja otrzyma wszystkie fotoradary obsługiwane przez ITD oraz odcinkowe pomiary prędkości. Pod jej nadzór trafią również mobilne urządzenia rejestrujące, czyli fotoradary zainstalowane na nieoznakowanych radiowozach, a także urządzenia do rejestrowania przejazdu na czerwonym świetle.
MSWiA planuje również przegląd fotoradarów. W całym kraju jest 400 urządzeń stacjonarnych, 29 odcinkowych pomiarów prędkości i 20 rejestratorów przejazdu na czerwonym świetle. Część fotoradarów ma zniknąć z polskich dróg.
Uzasadnienie dla likwidacji ITD opiera się na twierdzeniu, że nie jest to służba wystarczająco wydajna i skuteczna. Nie ma wystarczających zasobów kadrowych do wykonywania wszystkich swoich zadań, co potwierdził raport NIK z 2014 r. Jednak ani ZMPD, ani wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit nie wyobrażają sobie likwidacji ITD. GITD wraz z MIiB przygotował swój oddzielny projekt o Inspekcji Transportu Drogowego.
(ik)
Źródło: Experto24.pl, fot. arch. redakcji