Kawasaki Versys-X 300 będzie pierwszym na świecie motocyklem wyposażonym seryjnie w układ Boscha ABS 10. Ten sam układ będzie także stosowany w motocyklu Suzuki GSX-S125, rocznik 2018.
Chociaż ABS 10 jest prawie o 30 proc. lżejszy i o 45 proc. mniejszy niż obecny ABS 9, to zachowuje wszystkie cechy swojego poprzednika. Układ znajduje zastosowanie przede wszystkim w małych jednośladach, które są szczególnie popularne na rynkach wschodzących.
Na całym świecie coraz więcej krajów wymaga stosowania ABS w motocyklach. W Unii Europejskiej wszystkie nowo rejestrowane po roku 2017 jednoślady z silnikami o pojemności skokowej ponad 125 cm sześc. muszą być wyposażone w ten układ przeciwblokujący. Podobne przepisy będą obowiązywały od roku 2018 w Japonii i Indiach, a od roku 2019 również na Tajwanie. Brazylia planuje uchwalić między rokiem 2016 a 2019 ustawę, która wymusi montowanie ABS we wszystkich istniejących rodzajach pojazdów o pojemności silnika powyżej 300 cm sześc. Podobne uregulowania mają być wprowadzone w Stanach Zjednoczonych, Australii i Ekwadorze.
Od 1995 r. Bosch wyprodukował ponad dwa miliony sztuk ABS do motocykli. W 2013 r. firma opracowała system stabilizacji toru jazdy motocykla (MSC), pierwszy na świecie kompletny system bezpieczeństwa do jednośladów. Poprzez monitorowanie dwóch parametrów specyficznych dla jednośladów, m.in. kąta pochylenia, system może natychmiast elektronicznie ingerować w hamowanie i przyspieszanie, odpowiednio do sytuacji na jezdni. Zapobiega to poślizgowi lub postawieniu motocykla podczas hamowania na zakręcie. Ale na tym rozwój systemów bezpieczeństwa dla jednośladów się nie kończy. Opracowując asystenta martwego pola w lusterku, Bosch wprowadził na rynek system wspomagania kierowcy jednośladu. Wykorzystując czujniki ultradźwiękowe, asystent monitoruje martwe pole i pomaga motocykliście uniknąć kolizji podczas zmiany pasa ruchu.
Źródło: Bosch