Dlaczego potrzebne są ciężarowe opony zimowe? Kiedy je zakładać? Które opony spełniają normy przepisów dotyczących jazdy w zimowych warunkach drogowych? Czy można je nacinać i bieżnikować? Eksperci z Grupy Goodyear postanowili udzielić szczegółowych wyjaśnień w kluczowych aspektach związanych z zimowym ogumieniem do pojazdów użytkowych.
Dlaczego potrzebne?
Pojazd ciężarowy zatrzymany w trasie przez warunki zimowe oznacza niedostarczenie towaru na czas, co przekłada się na wzrost kosztów. Straty flot mogą łatwo sięgnąć 500 euro dziennie za każdy zatrzymany pojazd. W niektórych krajach źle dobrane ogumienie może również oznaczać grzywnę i/lub zatrzymanie auta na policyjnym parkingu. Zarządzanie oponami nabiera szczególnego znaczenia zimą. Każda flota jeżdżąca po drogach, na których mogą wystąpić opady śniegu i deszczu, musi przygotować odpowiednie ogumienie.
Czym jest opona zimowa?
Do niedawna nie istniała oficjalna definicja opon zimowych. Jedynym wyznacznikiem był symbol M+S („Mud and Snow”, czyli błoto i śnieg) na ścianie bocznej, który wskazuje, że opona ma lepszą trakcję zimą niż zwykłe ogumienie. Jednakże ten znak nie jest związany z żadnym standardowo określonym poziomem trakcji na śniegu. W 2012 roku Unia Europejska wprowadziła nowe oznaczenie: symbol trzech szczytów górskich i płatka śniegu (3PMSF). Tylko ogumienie, które przejdzie rygorystyczny test zgodny z normą ISO, może „nosić” ten znak dla śniegowych opon ciężarowych. Aby przejść test, konkretny produkt musi być o co najmniej 25 proc. lepszy pod względem trakcji na śniegu niż standardowa opona referencyjna.
Dedykowana linia ciężarowego ogumienia zimowego Goodyear to Ultra Grip Max. Składają się na nią opony: na oś kierowaną Ultra Grip Max S; na oś napędową Ultra Grip Max D oraz do naczep Ultra Grip Max T. Wszystkie trzy noszą oznaczenia M+S i 3PMSF, oferując maksymalną przyczepność i kontrolę we wszystkich warunkach drogowych, zwłaszcza na zaśnieżonych i oblodzonych drogach. Spełniają też normy oznaczenia 3PMSF przy bieżniku zużytym do połowy. Goodyear oferuje także opony ciężarowe KMax, osiągające długie przebiegi oraz FuelMax, obniżające zużycie paliwa. KMax D i FulelMax D na oś napędową umożliwiają całoroczną eksploatację.
Specjalistyczne robią różnicę
Czym różnią się specjalistyczne zimowe opony ciężarowe od opon ciężarowych z oznaczeniem M+S i 3PMSF? Najważniejsza różnica między oponami z oznaczeniem M+S i 3PMSF przeznaczonymi do całorocznej eksploatacji a ciężarowymi oponami zimowymi polega na tym, że te drugie zaprojektowano specjalnie pod kątem maksymalizacji osiągów zimą. W rezultacie oferują one większą przyczepność i trakcję w najcięższych warunkach zimowych, utrzymując te właściwości w miarę zużywania się ogumienia. Na przykład opona Goodyear Ultra Grip Max D na oś napędową zapewnia osiągi przewyższające minimum niezbędne do uzyskania oznaczenia 3PMSF nawet przy w połowie zużytym bieżniku.
Na którą oś zakładać?
Obecnie minimalny wymóg w większości państw to opony M+S na osi napędowej, a w niektórych przypadkach również na osi kierowanej i osiach naczepy. W części krajów wymagane jest również posiadanie łańcuchów. Zapewnienie maksymalnej trakcji opon na osi napędowej jest kluczowe dla utrzymania pojazdu w ruchu w trudnych warunkach drogowych, takich jak śnieg i lód. Warto jednak w takiej sytuacji założyć też dedykowane ciężarowe zimowe ogumienie na oś kierowaną, a dla maksymalnej kontroli również zimowe opony na osie naczep. Dlatego flotom, których ciężarówki zmagają się z trudnymi warunkami w postaci dużych opadów śniegu lub poruszają się zimą w obszarach górzystych poleca się opony ściśle zimowe Ultra Grip Max, które spełniają wymogi klasyfikacji 3PMSF nawet przy bieżniku zużytym do połowy.
Kiedy potrzebujemy zimówek?
W krajach, w których wprowadzono regulacje dotyczące opon zimowych (różne w zależności od danego państwa) zwykle zaczynają one obowiązywać w wyznaczonych datach lub gdy zaistnieją określone warunki atmosferyczne. Obecnie najwcześniejsza data, od której obowiązują przepisy zimowe to 1 listopada, lecz nagłe opady śniegu lub oblodzenia mogą występować już znacznie wcześniej - szczególnie w regionach górzystych lub najbardziej na północ wysuniętych częściach Europy. Aby nie dać się zaskoczyć, wiele flot operujących w tych obszarach lub na terenach alpejskich zakłada zimowe ogumienie już w październiku. 15 kwietnia to obecnie najpóźniejsza data zakończenia obowiązywania przepisów o oponach zimowych. W przypadku stosowania opon oznaczonych M+S nie ma obaw w tym zakresie. Niektóre kraje określają również minimalną głębokość bieżnika tego rodzaju opon w zimowych warunkach, może ona być inna niż normalna minimalna głębokość bieżnika.
Bieżnikowanie i nacinanie
Bieżnikowanie wydłuża okres eksploatacji opon ciężarowych, a tym samym zmniejsza oddziaływanie branży na środowisko. Główną zaletą korzystania z bieżnikowanego ogumienia, takiego jak Goodyear TreadMax jest maksymalnie wykorzystanie wartości opon. Wszystkie produkty ciężarowe Goodyeara można bieżnikować i nacinać, a wybór zimowych opon ciężarowych jest szeroki. Marka daje szereg możliwości w zakresie bieżnikowania. Wszystkie osnowy najnowszej generacji można bieżnikować na gorąco jako produkty TreadMax z wyborem bieżników. Na przykład oponę Goodyear KMax lub FuelMax można bieżnikować jako ciężarową oponę zimową Ultra Grip Max i odwrotnie. Zatem opona ciężarowa wymagająca bieżnikowania pod koniec lata może zostać bieżnikowana jako zimowa opona ciężarowa zapewniająca maksymalną przyczepność. Opony bieżnikowane na gorąco TreadMax mają te same wzory bieżnika, powstają z podobnych materiałów, co opony nowe i są wytwarzane w niemal takim samym procesie technologicznym, dlatego ich osiągi są bardzo zbliżone do nowych opon.
Opr. (pm), źródło i fot. Goodyear