Podczas Salonu Samochodowego w Los Angeles, zaprezentowano Alfę Romeo Stelvio w wersji Quadrifoglio - nowy, a zarazem pierwszy SUV w ponad 100-letniej historii tej marki. Nowy model, którego celem jest zostanie punktem odniesienia w segmencie średnich samochodów SUV, charakteryzuje się włoską stylistyką, nowoczesnym silnikiem, doskonałym rozłożeniem wagi (50/50) oraz zaawansowanymi rozwiązaniami technicznymi.
Stelvio będzie produkowany w odnowionej fabryce w Cassino na linii produkcyjnej dedykowanej wyłącznie nowym modelom Alfy Romeo. Nazwa SUV-a pochodzi od przełęczy Stelvio - najwyższej, górskiej, przejezdnej przełęczy we Włoszech (druga w Europie), a krajowa droga o tej samej nazwie, która przez nią przechodzi wije się na odcinku prawie 20 km i liczy ponad 75 ostrych zakrętów. Na przestrzeni lat, mistrzowie kolarstwa i sportów motorowych zdobywali tutaj tytuły, tworząc w ten sposób prawdziwą sportową legendę.
Stylistyka nowego auta zapewnia poczucie proporcji, prostotę i wyjątkową jakość wykończenia. Wersja Quadrifoglio kompaktowego Stelvio wyróżnia się zewnętrznymi spoilerami progowymi w kolorze nadwozia wzbogaconymi elementami w wykończeniu z włókna węglowego, które dodatkowo podkreślają sportowy charakter samochodu. Wyposażenie to, razem ze zderzakiem przednim i tylnym w kolorze nadwozia oraz potężnymi łukami nadkoli, powoduje, że Stelvio Quadrifoglio jest bardziej upodabnia się do sportowej limuzyny niż do tradycyjnego SUV-a z tego segmentu.
Model jest wyposażony w turbodoładowany silnik benzynowy 2.9 V6 o mocy aż 510 KM, połączony z ośmiostopniową, automatyczną skrzynią biegów. Zainspirowany technologią i umiejętnościami technicznymi Ferrari, benzynowy silnik BiTurbo z 6 cylindrami jest wykonany w całości z aluminium, by zredukować całkowitą masę samochodu, szczególnie tę przenoszoną na oś przednią.
Nowy model został wyposażony w kilka zaawansowanych rozwiązań technicznych. Wśród nich jest m.in.
Jednym z głównych celów, który przyświecał projektowaniu Stelvio Quadrifoglio było zapewnienie maksymalnej przyjemności z jazdy. Kluczowymi czynnikami w osiągnięciu tego celu są: idealny rozkład masy pomiędzy obiema osiami oraz doskonały stosunek masy do mocy. Optymalny rozkład masy pomiędzy dwie osie uzyskany został poprzez specjalne zarządzanie masami i materiałami, do którego przyczynił się układ SUV-a Alfy Romeo oraz umieszczenie w możliwie najbardziej centralnej pozycji elementów o największej masie. Odpowiedni stosunek masy do mocy osiągnięto natomiast poprzez zastosowanie ultralekkich materiałów, jak włókno węglowe, z którego wykonano wał napędowy, czy aluminium, z którego zbudowany został silnik, zawieszenie, hamulce, drzwi i błotniki, pokrywa silnika, a także pokrywa tylna. Zmniejszona masa oczywiście nie wpływa negatywnie na doskonałą sztywność skrętną samochodu, która gwarantuje jakość, komfort akustyczny i właściwe zachowanie na drodze, również w przypadku ekstremalnych naprężeń.
(ik)
Źródło i fot. FCA