2016-11-22

Premiera Alfy Romeo Stelvio

 

Podczas Salonu Samochodowego w Los Angeles, zaprezentowano Alfę Romeo Stelvio w wersji Quadrifoglio - nowy, a zarazem pierwszy SUV w ponad 100-letniej historii tej marki. Nowy model, którego celem jest zostanie punktem odniesienia w segmencie średnich samochodów SUV, charakteryzuje się włoską stylistyką, nowoczesnym silnikiem, doskonałym rozłożeniem wagi (50/50) oraz zaawansowanymi rozwiązaniami technicznymi.

Stelvio będzie produkowany w odnowionej fabryce w Cassino na linii produkcyjnej dedykowanej wyłącznie nowym modelom Alfy Romeo. Nazwa SUV-a pochodzi od przełęczy Stelvio - najwyższej, górskiej, przejezdnej przełęczy we Włoszech (druga w Europie), a krajowa droga o tej samej nazwie, która przez nią przechodzi wije się na odcinku prawie 20 km i liczy ponad 75 ostrych zakrętów. Na przestrzeni lat, mistrzowie kolarstwa i sportów motorowych zdobywali tutaj tytuły, tworząc w ten sposób prawdziwą sportową legendę. 

Stylistyka nowego auta zapewnia poczucie proporcji, prostotę i wyjątkową jakość wykończenia. Wersja Quadrifoglio kompaktowego Stelvio wyróżnia się zewnętrznymi spoilerami progowymi w kolorze nadwozia wzbogaconymi elementami w wykończeniu z włókna węglowego, które dodatkowo podkreślają sportowy charakter samochodu.  Wyposażenie to, razem ze zderzakiem przednim i tylnym w kolorze nadwozia oraz potężnymi łukami nadkoli, powoduje, że Stelvio Quadrifoglio jest bardziej upodabnia się do sportowej limuzyny niż do tradycyjnego SUV-a z tego segmentu.

Model jest wyposażony w turbodoładowany silnik benzynowy 2.9 V6 o mocy aż 510 KM, połączony z ośmiostopniową, automatyczną skrzynią biegów. Zainspirowany technologią i umiejętnościami technicznymi Ferrari, benzynowy silnik  BiTurbo z 6 cylindrami jest wykonany w całości z aluminium, by zredukować całkowitą masę samochodu, szczególnie tę przenoszoną na oś przednią.

Nowy model został wyposażony w kilka zaawansowanych rozwiązań technicznych. Wśród nich jest m.in.

  • AlfaTM DNA Pro - nowy selektor, który modyfikuje dynamiczne zachowanie samochodu w oparciu o wybory dokonywane przez kierowcę: Dynamic, Natural, Advanced Efficient (tryb Eko) i Race (idealny, aby uzyskać maksymalne osiągi);
  • napęd 4x4 z technologią Q4 - zaprojektowany do sterowania napędem samochodu w czasie rzeczywistym, pozwalającym zapewnić maksymalny poziom osiągów, oszczędności i bezpieczeństwa; system Q4 stale monitoruje niezliczone parametry, by zapewnić najlepsze rozłożenie momentu obrotowego na dwie osie, w zależności od rodzaju wykorzystania samochodu i aktualnej przyczepności do nawierzchni drogi;
  • technologia Torque Vectoring - udoskonala właściwości jezdne auta i podkreśla jego sportowy charakter; dwa sprzęgła w mechanizmie różnicowym tylnym pozwalają odrębnie sterować przekazaniem momentu na każde z kół. W ten sposób przekazywanie mocy na podłoże poprawia się również w warunkach niskiej przyczepności, co przekłada się na bezpieczeństwo jazdy;
  • Integrated Brake System (IBS) oraz tarcze węglowo-ceramiczne - innowacyjny system elektro-mechaniczny IBS, łączący kontrolę stabilności z tradycyjnym wspomaganiem hamulców, gwarantujący natychmiastową reakcję hamulca i rekordowo krótką drogę hamowania, jak i znaczącą optymalizację obciążeń, występuje tylko w Alfie Romeo. Zastosowano go w Stelvio Quadrifoglio, jak również wcześniej w nowej Giulii.

Jednym z głównych celów, który przyświecał projektowaniu Stelvio Quadrifoglio było zapewnienie maksymalnej przyjemności z jazdy. Kluczowymi czynnikami w osiągnięciu tego celu są: idealny rozkład masy pomiędzy obiema osiami oraz doskonały stosunek masy do mocy. Optymalny rozkład  masy pomiędzy dwie osie uzyskany został poprzez specjalne zarządzanie masami i materiałami, do którego przyczynił się układ SUV-a Alfy Romeo oraz umieszczenie w możliwie najbardziej centralnej pozycji elementów o największej masie. Odpowiedni stosunek masy do mocy osiągnięto natomiast poprzez zastosowanie ultralekkich materiałów, jak włókno węglowe, z którego wykonano wał napędowy, czy aluminium, z którego zbudowany został silnik, zawieszenie, hamulce, drzwi i błotniki, pokrywa silnika, a także pokrywa tylna. Zmniejszona masa oczywiście nie wpływa negatywnie na doskonałą sztywność skrętną samochodu, która gwarantuje jakość, komfort akustyczny i właściwe zachowanie na drodze, również w przypadku ekstremalnych naprężeń.

(ik)

Źródło i fot. FCA

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2025 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń