2016-11-22

Samochody z dostępem do sieci

 

Na kongresie Automobilwoche Congress w Berlinie Volkmar Denner, prezes zarządu Robert Bosch GmbH, zaprezentował wizję podróży służbowej w erze mobilności i powszechnego dostępu do sieci. Przedstawiciel firmy podkreślił, że przyszłość branży motoryzacyjnej będzie kształtowana przez rozwój usług związanych z zapewnieniem mobilności.

Wizja przyszłej mobilności została przedstawiona na przykładzie podróży służbowej do Londynu. Wyobraźmy sobie sytuację, że kierowca już widzi zjazd na lotnisko, kiedy listonosz dzwoni do drzwi jego domu. Nie stanowi to żadnego problemu pod warunkiem, że inteligentny samochód jest połączony za pomocą sieci z inteligentnym domem. Wystarczy krótka wideo rozmowa z listonoszem, aby kierowca z panelu ekranu dotykowego otworzył drzwi frontowe. Następny przystanek: garaż na lotnisku. Pojazd automatycznie przejmuje zadanie znalezienia wolnego miejsca, podczas gdy kierowca udaje się do strefy bezpieczeństwa na lotnisku. Po wylądowaniu w Londynie podróżny otrzymuje na swojego smartfona informację o korkach na wszystkich drogach dojazdowych, a system sugeruje alternatywny środek transportu w postaci pociągu do Regents Park. Następnie podróżny przesiada się do samochodu elektrycznego, który został zarezerwowany już wcześniej.

Wizja przedstawiona na kongresie wydaje się być całkiem realna. Oczekuje się, że tylko w latach 2017-2020 światowy rynek usług mobilnych rozwijanych w oparciu o dostęp do sieci będzie rósł o prawie 25 proc. rocznie. Już za kilka lat, w ramach Internetu rzeczy (IoT) samochody będą komunikowały się z innymi podłączonymi do sieci środkami transportu, a nawet z inteligentnymi domami. - Samochód w takiej formie w jakiej znamy go dzisiaj, przejdzie wkrótce do historii - stwierdził V. Denner. - Dziś korzysta się z internetu, aby zarezerwować pokój w hotelu. W przyszłości internet będzie wykorzystywany do zwiększenia mobilności.

Aby to było możliwe samochody prywatne staną się częścią zintegrowanego rozwiązania, które obejmie transport publiczny i całą infrastrukturę miejską. Ludzie dzisiaj wciąż myślą o mobilności w kategoriach posiadania własnych pojazdów. Jednak w ciągu kilku następnych lat to się zmieni za sprawą trzech etapów rozwoju.

Etap pierwszy: samochody podłączone do sieci

Już dziś praktycznie wszystkie nowe samochody sprzedawane w Niemczech mogą łączyć się z siecią. Dane o ruchu dostępne w czasie rzeczywistym, obsługa połączeń awaryjnych eCall i pobieranie muzyki wymagają dostępu do internetu. Bosch już dziś umożliwia utrzymywanie łączności sieciowej w czasie jazdy. Kierowcy mogą używać zarówno danych pozyskiwanych w czasie rzeczywistym, jak i pobierać treści rozrywkowe poprzez zainstalowane systemy infotainment. Jednak dzięki dostępowi do internetu samochód przyszłości będzie w stanie zrobić o wiele więcej - zostanie osobistym asystentem kierowcy. Wraz ze wzrostem stopnia automatyzacji, kierowca może stać się pasażerem, kiedy sam zechce. - Samochód, obok domu i biura, będzie dla człowieka trzecim środowiskiem życia - podkreślił V. Denner.

Etap drugi: dostęp do sieci poza samochodem

Łączność internetowa wykracza daleko poza maskę silnika: zyskuje na popularności również w transporcie publicznym i przy okazji użytkowania samochodu przez kilka osób (tzw.car-sharing). Bosch już teraz testuje rozwiązania przyszłości w ramach projektu Stuttgart Services. Firma dostarcza oprogramowanie, które łączy z siecią różne środki transportu. Dzięki temu oprogramowaniu wystarczy jedna karta chipowa, aby korzystać z różnych środków transportu w mieście. Mechanizm działania jest podobny jak w przypadku karty wejściowej na basen lub do biblioteki. W łączącym się z siecią asystencie mobilności tkwi jeszcze większy potencjał: Bosch tworzy w ramach projektu moveBW asystenta mobilności, który sprawi w przyszłości, że kierowcy w aglomeracji Stuttgartu będą mogli zaplanować trasę z wykorzystaniem różnych pojazdów, łącznie z przesiadaniem się na rowery, do pociągów i autobusów. Wyjątkowość tego projektu polega na tym, że wystarczy jedna aplikacja, aby wygodnie zaplanować, zarezerwować i opłacić podróż obejmującą różne środki transportu.

Etap trzeci: Internet rzeczy, czyli połączenie sieciowe pomiędzy samochodami, domami i miastami

Dla V. Dennera łączność z siecią stanowi jednak coś więcej niż przemieszczanie się z punktu A do punktu B. - Nie mówimy tylko o definiowaniu mobilności na nowo, ale o łączeniu ze sobą różnych obszarów życia człowieka - powiedział prezes zarządu Robert Bosch GmbH. Gdyby samochód połączyć za pośrednictwem chmury z inteligentnym domem, a nawet inteligentnym miastem, to według przedstawiciela koncernu powstałyby dodatkowe korzyści dla wszystkich. - Nie oferujemy ludziom jedynie najlepszego sposób dotarcia do miejsca przeznaczenia, ale dzięki łączności z siecią jesteśmy w stanie podarować im czas -  podsumował V. Denner.

(ik)

Źródło i fot. Bosch

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń