W tym roku niemiecki producent, działający m.in. w branży motoryzacyjnej, obchodzi 130-lecie swojego istnienia. Firma została uruchomiona w listopadzie 1886 r. i początkowo zatrudniała kilkanaście osób. Dziś koncern zatrudnia około 375 tys. pracowników i osiąga obroty w wysokości 70,6 mld euro. Z dawnego Warsztatu mechaniki precyzyjnej i elektrotechniki powstało jedno z dziesięciu największych w Niemczech przedsiębiorstw, działające w ponad 150 krajach na świecie.
Trudne początki
Kilka lat po otwarciu, w 1891 r. Bosch zatrudniał zaledwie 15 pracowników. W tym samym roku został wykorzystany niemal cały kapitał początkowy, a Robert Bosch musiał przedłożyć gwarancje finansowe od matki i zaciągnąć dodatkowe kredyty w bankach. W 1892 r. firma znalazła się na skraju bankructwa. Jednak od tamtej pory wiele się zmieniło, a koncern odniósł sukces w skali globalnej.
Fabryka Boscha w Stuttgarcie, 1901 r.
⇒
Inspiracja z USA
Otwarcie się na nowości i zmiany, zdobywanie nowych rynków - te dwa aspekty były ważne dla Roberta Boscha już wtedy, gdy stawiał pierwsze kroki jako przedsiębiorca. W wieku 23 lat wyruszył za ocean. W Stanach Zjednoczonych pracował m.in. w zakładach Edisona i poznawał nowe trendy w elektrotechnice, która w owym czasie stała w USA na o wiele wyższym poziomie niż w Europie. Miał nadzieję, że po powrocie do Niemiec wykorzysta te inspiracje, by rozwinąć własną działalność.
Przetrwać porażki
Młody R. Bosch powrócił do ojczyzny i w listopadzie 1886 r. założył Warsztat mechaniki precyzyjnej i elektrotechniki w Stuttgarcie. Ponieważ elektryfikacja w tym mieście postępowała dość opornie, działalność w zakresie elektrotechniki nie mogła w pełni się rozwinąć i firma znalazła się na skraju bankructwa. Dzięki ogromnemu wysiłkowi i drobnym zleceniom od klientów udało się jednak utrzymać ją na rynku. Nawet gdy powstała lokalna publiczna sieć energetyczna, spodziewany sukces nie nadszedł. Klienci byli mniej entuzjastycznie nastawieni do nowinek elektrotechnicznych. Mimo to R. Bosch szukał możliwości rozwoju biznesu.
Rok 1897 okazał się jednym z najważniejszych w historii Boscha, kiedy to pojawił się pomysł stworzenia zapłonu, który można by zastosować w silniku benzynowym. Jednak wszystko zaczęło się 10 lat wcześniej. Od 1887 r. w warsztacie produkowano układy zapłonowe do silników stacjonarnych, które wytwarzały prąd w budynkach. Do 1896 r. wyprodukowano w sumie tysiąc sztuk takich układów, co pozwoliło firmie utrzymać się na rynku. Jednak już rok później nadeszła zmiana. Jeden z klientów zlecił zaprojektowanie zapłonu, którego można by użyć w silniku benzynowym. Takiego rozwiązania nikt dotychczas nie zastosował.
Zapłon elektromagnetyczny Bosch
do samochodów osobowych 1897 r.
⇒
R. Bosch zlecił swojemu pracownikowi zatrudnionemu na stanowisku mistrza, Arnoldowi Zähringerowi, udoskonalenie dotychczasowych układów zapłonowych. Było to ryzykowne wyzwanie, jednak przyniosło przełom, dzięki któremu firma osiągnęła nowy etap rozwoju. Zapłon stworzony przez A. Zähringera okazał się jedynym niezawodnym produktem, który można było stosować w samochodach. Firma Roberta Boscha mogła rozwinąć skrzydła i stać się światowym koncernem. W ciągu pierwszych pięciu lat Bosch sprzedał 50 tys. egzemplarzy swojego układu zapłonowego, do 1912 r. produkcja osiągnęła milion sztuk.
Najwyżej 100 pracowników
Tak ogromnego sukcesu zapłonu elektromagnetycznego nie spodziewał się nawet sam R. Bosch. Kiedy w 1900 r. podjął decyzję o wybudowaniu fabryki, zaplanował ją dla około 200 pracowników. W tamtym czasie załoga firmy składała się z 30 osób, a Bosch rozważał przeznaczenie części nowego budynku na wynajem. Zakładał, że przedsiębiorstwo będzie zatrudniać najwyżej 100 pracowników. Był jednak w błędzie. Zaledwie osiem lat później firma zatrudniała ponad tysiąc osób.
Nieustanny rozwój
Robert Bosch podchodził jednak sceptycznie do sukcesu układów zapłonowych. Wiedząc, jak niebezpieczne może być uzależnienie losu firmy od jednego produktu, konsekwentnie wchodził na nowe rynki w wielu krajach świata. Od 1908 r. układy zapłonowe Bosch były już dostępne na wszystkich kontynentach. Dzięki temu przedsiębiorstwo mogło rozwijać się i zyskiwało międzynarodowe uznanie. Długofalową stabilność firma osiągnęła poprzez dywersyfikację działalności i wprowadzenie na rynek kolejnych produktów dla motoryzacji, ale także elektronarzędzi, sprzętu AGD i techniki przemysłowej.
R. Bosch z pracownikami,
Stuttgart 1935 r.
⇒
Obszary działalności się zmieniają, odpowiedzialność pozostaje
Gotowość wdrażania zmian, zapewnienie przyszłości przedsiębiorstwa poprzez wchodzenie w nowe branże, ale także rezygnacja z mało dochodowych segmentów to jeden z wątków, które na stałe wpisały się w historię przedsiębiorstwa. Ważnym motywem w działalności Roberta Boscha, a później jego następców była zawsze odpowiedzialność za pracowników, nie zaś wyłącznie dochodowość jako cel sam w sobie. Jedynie gotowość wdrażania zmian w różnorodnie kształtujących się warunkach ekonomicznych jest w stanie zapewnić przyszłość przedsiębiorstwu oraz jego pracownikom.
Na międzynarodowy sukces firmy składa się wiele aspektów, co podkreślał sam Robert Bosch: - Można o mnie powiedzieć, że nie jestem wynalazcą, i nawet nie roszczę sobie praw do tego tytułu. Ale jestem człowiekiem, który dzięki wytrwałości, dobremu przykładowi i właściwemu traktowaniu pracowników zbudował firmę, cieszącą się renomą na całym świecie. W dużej mierze zawdzięczam mój sukces uporczywej skrupulatności, która chroniła mnie przed tym, aby mój warsztat opuszczały produkty pośledniej jakości. Z mojego doświadczenia wynika, że dla przedsiębiorstwa, które chce przetrwać próbę czasu i pozostać postępowym, nie ma nic gorszego niż brak konkurencji.
DATY, FAKTY, LICZBY
Zatrudnienie |
Udział zagranicy |
Wielkość produkcji zapłonu elektromagnetycznego |
1886: 3 |
1886: 0 |
1887: 1 szt. |
(ik)
Źródło i fot. Bosch