Niemiecki producent felg aluminiowych Uniwheels AG, notowany na GPW w Warszawie, opublikował wyniki finansowe za trzy kwartały 2016 r. Od stycznia do września br. firma sprzedała 6,4 mln felg w obu segmentach: OEM oraz Akcesoriów. Łączny wzrost sprzedaży wyniósł 11,9 proc. rok do roku.
- W trzecim kwartale popyt ze strony producentów samochodów utrzymywał się na stałym, wysokim poziomie - powiedział dr Thomas Buchholz, prezes zarządu Uniwheels AG. - W tym kwartale po raz kolejny w naszej strukturze sprzedaży powiększyły się udziały klientów premium, m.in. dzięki udanym debiutom nowych modeli samochodów. Ponadto sprzedajemy coraz więcej droższych felg o większych średnicach i bardziej skomplikowanych powierzchniach. Poziom przychodów, które wzrosły 4,6 proc. r/r, został częściowo zredukowany przez spadające ceny aluminium.
Dr Wolfgang Hiller, dyrektor operacyjny koncernu zaznaczył, że na dobre wyniki wpłynęły m.in. dodatkowe moce z nowo uruchomionego zakładu w Stalowej Woli oraz działania związane z optymalizacją procesów produkcyjnych, głównie w zakładzie w Werdohl w Niemczech.
W trzech kwartałach br. Uniwheels zanotował 334,9 mln euro przychodów, co oznacza wzrost o 4,6 proc. r/r. Na poziom przychodów w tym okresie wpływ miały: zwiększenie wolumenu sprzedaży o 11,6 proc. r/r, lepszy miks produktowy, a także cokwartalne dostosowywanie cen felg w oparciu o ceny aluminium. Zysk EBITDA zwiększył się do 51,5 mln euro (+23,8 proc. r/r), a rentowność EBITDA poprawiła się o 2,4 p.p. do 15,4 proc. Zysk netto zwiększył się do 42,8 mln euro (+53,4 proc. r/r).
Perspektywy na kolejne miesiące
- Rok 2016 powinien charakteryzować się wysokim popytem ze strony europejskich producentów samochodów - powiedział dr Karsten Obenaus, dyrektor finansowy firmy. - Po uruchomieniu produkcji w nowym zakładzie w czerwcu br. podtrzymujemy nasze oczekiwania wzrostu na 2016 r., jednocześnie podnosząc minimalny poziom wskaźników tempa wzrostu. Obecnie zakładamy, że wolumen sprzedaży felg zwiększy się o 10 do 12 proc. r/r, a przychody, z powodu niższych cen aluminium, wzrosną o 5 do 6 proc. Ponadto, dzięki utrzymywanej dyscyplinie kosztowej oczekujemy, że zysk EBITDA wzrośnie w 2016 r. o 16-18 proc. r/r.
Spółka spodziewa się, że w tym roku nowy zakład w Stalowej Woli osiągnie moce produkcyjne 500 tys. sztuk felg. Realizacja drugiego etapu, który pozwoli osiągnąć pełne moce 2 mln sztuk felg rocznie, została przyśpieszona o rok - do początku 2017 r. Po udanym uruchomieniu zakładu w Stalowej Woli zarząd koncernu prowadzi obecnie analizy dotyczące lokalizacji kolejnego, piątego zakładu produkcyjnego o mocach 2 mln sztuk felg rocznie.
(ik)
Źródło i fot. Uniwheels