Ekonomiczność, niskie spalanie i tani serwis - to najważniejsze czynniki brane pod uwagę przy zakupie samochodu, na które wskazało 42 proc. Polaków. Na drugim miejscu znajduje się cena pojazdu, a podium zamyka bezawaryjność. Takie wnioski płyną z badania „AUTOwybory Polaków” zrealizowanego na zlecenie Exact Systems S.A. przez instytut Millward Brown.
Polacy szukają informacji o autach najczęściej na forach internetowych oraz wśród członków rodziny i znajomych. Eksperci firmy kontrolującej części samochodowe, zwracają uwagę na to, że pragmatyczność Polaków ma zastosowanie zarówno w przypadku zakupu samochodów nowych, jak i używanych.
- Marka samochodu, jego wygląd czy wielkość to czynniki istotne zaledwie dla co czwartego kierowcy w Polsce - powiedział Jacek Opala, dyrektor rozwoju sprzedaży w Exact Systems i ekspert Polskiej Izby Motoryzacji. - Najistotniejsze okazały się te zmienne, które są bezpośrednio związane z ceną zarówno samego pojazdu, jak i jego eksploatacji w przyszłości. Nie różnicuje się to znacząco nawet w podziale na osoby kupujące samochody nowe i używane. W tym kontekście ciekawe jest jednak to, że zaledwie co szósty Polak zwraca uwagę na to, czy części zamienne do danego pojazdu są łatwo dostępne i tanie.
Oszczędni czy świadomi użytkownicy?
Największy odsetek Polaków (42 proc.), decydując się na zakup samochodu, zarówno nowego, jak i używanego, zwraca uwagę na jego ekonomiczność, niskie spalanie i tani serwis. Istotna jest również cena pojazdu, którą wskazało 29 proc. badanych. Warto jednak dodać, że konkretna kwota jest nieco istotniejsza dla osób decydujących się na zakup nowego samochodu - 31 proc. w porównaniu do 28 proc. użytkowników samochodów używanych. Dopiero na trzecim miejscu czynników uwzględnianych przy zakupie auta pojawia się bezawaryjność (28 proc.), która związana jest nie tylko z niższymi kosztami eksploatacji, ale też bezpieczeństwem samochodu.
Na kolejnych miejscach pod względem ważności czynników uwzględnianych przy zakupie samochodu Polacy wymieniają: markę samochodu, którą wskazywał co czwarty kierowca, wygląd pojazdu i jego stylistyka, które są istotne dla co piątej osoby oraz wielkość auta (18 proc. wskazań). Warto zwrócić uwagę, że osoby kupujące samochód na rynku wtórnym zwracają dodatkowo uwagę na wiek (16 proc.) oraz przebieg samochodu (12,5 proc.).
Internet głównym źródłem informacji
Aż 63 proc. Polaków szuka informacji o samochodach na forach internetowych, portalach motoryzacyjnych i stronach firmowych producentów i to zarówno w tematach związanych z ich kupnem, eksploatacją, jak i naprawą. W szczególności popularnością cieszą się fora tematyczne, z których korzysta aż 44 proc. kierowców oraz portale motoryzacyjne (28 proc.). Drugim źródłem informacji są znajomi i rodzina (38 proc.). Z pomocy bliskich chętniej korzystają kobiety - 45,5 proc. w porównaniu do 34 poc. mężczyzn. Panowie natomiast częściej niż Panie przeglądają prasę motoryzacyjną - 17 proc. w porównaniu do 8 proc. kobiet.
Kierowcy, którzy kupili samochód używany, częściej szukali informacji wśród znajomych oraz rodziny (40 proc. w porównaniu do 30 proc. kupujących nowy samochód) i na portalach motoryzacyjnych (28 proc. vs. 24 proc.). Natomiast osoby, które nabyły nowe auto, częściej poszukiwały danych u dilerów samochodowych (28 proc. w porównaniu do 5 proc. kupujących używany pojazd), na stronach internetowych producentów oraz w prasie motoryzacyjnej.
(ik)
Źródło: Exact Systems, fot. arch. redakcji