Nie daj się zaskoczyć zimie

 

Choć kalendarzowa zima rozpoczyna się dopiero 21 grudnia, to pierwsze poranne przymrozki mamy już za sobą. Prawdopodobnie niebawem pojawi się też śnieg. Auto nieprzygotowane na zimowe warunki może przysporzyć nam wówczas wielu problemów. Dlatego warto już teraz przygotować swój samochód do nadchodzącego sezonu. Eksperci Shell Helix doradzają, na co warto zwrócić szczególną uwagę, aby nasze auto sprostało każdym zimowym wyzwaniom.

Aby uniknąć przedzimowego zaskoczenia, warto wymienić opony na zimowe, sprawdzić stan nadwozia, zawieszenia, układu hamulcowego i kierowniczego czy oświetlenia. Trzeba zadbać również o elementy, które są szczególnie narażone na ujemne temperatury. Choć większość przygotowań auta do zimy można wykonać samodzielnie, w przypadku bardziej skomplikowanych zadań warto skorzystać z pomocy doświadczonego mechanika

Bezpieczeństwo oponą się toczy

Wczesną jesienią warto zweryfikować stan opon zimowych oraz koła zapasowego. Należy pamiętać, że głębokość bieżnika w zimówkach musi wynosić minimum 3 mm. Wymiany ogumienia należy dokonać, gdy średnia całodobowa temperatura spada poniżej 7 stopni Celsjusza. Jeżeli mamy kompletne koła zimowe, możemy je wymienić samodzielnie. Przy okazji sprawdzając narzędzia niezbędne do założenia koła zapasowego. W sezonie zimowym mogą okazać się one szczególnie potrzebne - miejmy na uwadze to, że zimą wiele nierówności nawierzchni może zostać przykrytych śniegiem.

Zadbaj o stan nadwozia

Jesień to ostatnia szansa na dokładne umycie i nawoskowanie samochodu. Pozwala to na lepsze zabezpieczenie auta przed solą drogową oraz na namierzenie wszelkich odprysków, rys i otarć lakieru. Warto je naprawić przed zimą, ponieważ zbierająca się i zamarzająca w uszczerbkach woda oraz sól mogą być przyczynami korozji. Pomoże to uniknąć poważniejszych problemów w przyszłości. W ramach jesiennej konserwacji samochodu, warto zabezpieczyć także wszystkie uszczelki specjalnymi preparatami na bazie silikonu. Przed zimą zaleca się też sprawdzenie wycieraczek i ewentualną wymianę piór bądź całej konstrukcji tak, żeby nie było problemów z oczyszczeniem szyby podczas opadów.

Odważ się zajrzeć pod maskę

Przed sezonem zimowym należy też sprawdzić poziom płynu chłodniczego i hamulcowego oraz oleju silnikowego, a także uzupełnić wszelkie niedobory. Jeśli decydujemy się na wymianę oleju silnikowego pamiętajmy, aby wybierać produkty o parametrach nie niższych niż wymaga producent naszego samochodu. Dla tych, którzy nie pamiętają numeru normy zalecanego środka smarnego, wskazówką będą informacje umieszczone na etykietach produktów.

Pomocne w dobraniu oleju do samochodu jest też internetowe narzędzie Shell LubeMatch (lubematch.shell.pl/pl), pozwalające dopasować środek smarny do marki, modelu, rocznika i wersji pojazdu. Dokonując wymiany oleju przed zimą należy zwrócić szczególną uwagę na klasę lepkości, która określa temperaturę, w jakiej może być używany dany środek smarny. To od niej zależy w jakim stopniu produkt będzie chronił przed zużyciem współpracujące części jednostki napędowej. Oleje z rodziny Shell Helix Ultra wyprodukowane z wykorzystaniem Technologii Shell PurePlus, dzięki bardzo dobrym parametrom płynięcia w niskich temperaturach szybko docierają do wszystkich zakamarków silnika nawet w czasie dużych mrozów. Jednym z rekordzistów jest Shell Helix Ultra ECT C2/C3 0W-30, który zachowuje płynność w temperaturach sięgających nawet -51ºC. Ograniczenie do minimum czasu dotarcia oleju do najdalszych elementów jednostki napędowej, ułatwia też uruchomienie silnika nawet w bardzo niskich temperaturach.

Wlewając do silnika nowy produkt smarny, warto pamiętać także o wymianie filtru oleju. Zużyty olej należy zlać do naczynia i oddać w warsztacie samochodowym. Nie wolno go wylewać do kanalizacji ani na ziemię, ponieważ poważnie zanieczyszcza środowisko.

Czyste szyby

Jesienią należy także wymienić płyn do spryskiwaczy na zimowy. Wiele dostępnych na rynku produktów wskazuje skuteczność przy temperaturach do -20, a nawet -30 stopni. Dzięki temu pozwalają one na bezproblemowe oczyszczanie szyb nawet podczas mrozów. Jeśli w zbiorniku nadal zalega płyn letni, należy zmniejszyć jego ilość do poziomu minimalnego i dopiero wówczas dolać zimowego preparatu. Warto pamiętać aby regularnie kontrolować jego poziom - w okresie jesienno-zimowym jego zużycie bywa zdecydowanie większe.

Nawet najbardziej surowa zima może okazać się łagodna, jeśli dobrze się do niej przygotujemy. Aby ułatwić sobie jazdę zimą, oprócz skrobaczki do usuwania śniegu i lodu, warto mieć w aucie, odmrażacz do zamków, przewody rozruchowe, linkę holowniczą, trójkąt ostrzegawczy, samochodową łopatę do śniegu i nieduży worek piasku, który będziemy mogli wysypać pod koła na oblodzonej powierzchni.

(ik)

Źródło i fot. Contrust

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń