Niemal połowa gospodarstw domowych w Polsce posiada dwa samochody, 15 proc. nawet trzy, a aż 77 proc. Polaków kupiło swoje cztery kółka z rynku wtórnego - wynika z badania „AUTOwybory Polaków” zrealizowanego przez instytut Millward Brown na zlecenie Exact Systems S.A. Według przedstawicieli Exact Systems sprzedaż nowych samochodów w Polsce zwiększy się, jeśli zostaną uruchomione zachęty do zakupu nowych aut.
Z badania „AUTOwybory Polaków” wynika, że aż 77 proc. Polaków samochód na rynku wtórnym, a tylko 23 proc. wyjechało autem z salonu samochodowego. Jeśli spojrzymy na wiek właścicieli lub użytkowników aut, zobaczymy, że zdecydowanie najczęściej samochody używane kupowały osoby najmłodsze - aż 90 proc. kierowców w wieku 18-24 lata i 25-34 lata. Najrzadziej natomiast na taki zakup decydowali się Polacy od 35 do 44 roku (67 proc. wskazań). Biorąc pod uwagę wykształcenie, auto z rynku pierwotnego częściej nabywały osoby, które ukończyły uczelnię wyższą (29 proc.), oraz najzamożniejsi Polacy zarabiający powyżej 7 tys. zł (37,5 proc.). W gospodarstwach, gdzie dochód nie przekraczał 2,5 tys. zł, ten odsetek wyniósł tylko 12 proc.. Najwięcej właścicieli używanych aut mieszka na wsi - 80,5 proc. W Polsce nadal popularne jest importowanie używanych samochodów zza granicy.
Spośród badanych samochodów tylko 6 proc. ma nie więcej niż 2 lata, a 15 proc. to auta 2-5-letnie. Autami liczącymi więcej niż 10 lat jeździ aż 52 proc. zapytanych. Najczęściej najstarszymi pojazdami poruszają się osoby z wykształcenie podstawowym - niemal połowa z nich posiada 16-letnie lub starsze modele. Im wyższe wykształcenie tym więcej osób, które posiadają samochody nowsze. Patrząc na miejsce zamieszkania, im większe miasto, tym więcej najmłodszych aut. Na wsi tylko co dwudzieste ma poniżej 2 lat, a w miastach pow. 500 tys. mieszkańców - co dziesiąte.
Według ekspertów Exact Systems, firmy kontrolującej części samochodowe, sytuację tą mogłoby zmienić uruchomienie zachęty do zakupu nowych aut.
- Polski park samochodów osobowych liczy ponad 20 mln sztuk i od wielu lat konsekwentnie rośnie - powiedział Jacek Opala, dyrektor rozwoju sprzedaży w Exact Systems i ekspert Polskiej Izby Motoryzacji. - W ciągu ostatnich pięciu lat wzrósł aż o 3 mln1. Niestety, jak wynika ze zrealizowanego badania, zdecydowana większość z nich to samochody używane. Na trzy zakupione auta z rynku wtórnego przypada tylko jedno nowe. Takiej sytuacji sprzyjają nasze krajowe regulacje prawne, czyli podatek akcyzowy zależny od wartości i pojemności pojazdu oraz brak ograniczeń dotyczących importu używanych samochodów po wejściu do Unii Europejskiej. Żeby zmienić decyzje zakupowe, zarówno polscy konsumenci jak i firmy, potrzebują wsparcia od rządu. Na przykład w postaci dopłat do zakupu nowego samochodu, jak to miało miejsce w Hiszpanii, czy poprzez rezygnację z obostrzeń w doliczeniu VAT, z czym mieliśmy do czynienia na Słowacji.
Metodologia badania
Badanie „AUTOwybory Polaków” zostało przeprowadzone na zlecenie Exact Systems S.A. przez instytut Millward Brown S.A. Badanie zostało zrealizowane na próbie osób potrafiących odpowiedzieć na pytania dotyczące zakupu, napraw i awarii posiadanego samochodu (N=600) dobranej z ogólnopolskiej reprezentatywnej próby dorosłych Polaków N=1000 (dobranych zgodnie ze strukturą populacji pod względem płci, wieku, wykształcenia oraz klasy wielkości i województwa miejsca zamieszkania), wyniki poddano procedurze ważenia. Maksymalny błąd pomiaru dla całej próby pracujących to +/-4,05 proc. Badanie zostało przeprowadzone za pomocą wspomaganych komputerowo wywiadów telefonicznych CATI w sierpniu i wrześniu br.
1) Źródło: GUS/PZPM na podstawie danych CEP; dane za 2015 rok
(ik)
Źródło i fot. Exact Systems