Continental, w ramach realizacji strategii „Wizja 2025”, zaprezentował prototyp opony ciężarowej wykonanej z innowacyjnego materiału - Taraxagum, który w przyszłości ma zastąpić kauczuk naturalny wykorzystywany w oponach. Ten koncepcyjny model można było zobaczyć podczas targów IAA 2016 w Hanowerze, które odbyły się w dniach od 22 do 29 września br.
To kolejny etap prac badawczych koncernu zmierzających do wprowadzenia bardziej ekologicznego i zrównoważonego komponentu do produkcji ogumienia. Unikatowa opona wykorzystuje technologie sprawdzone już w ogumieniu na oś napędową - Conti EcoPlus HD3 do transportu dalekobieżnego. Prototyp opony z mniszka lekarskiego w Polsce został zaprezentowany na początku października 2016 r. podczas konferencji prasowej Continental, a szerszej publiczności będzie udostępniony na Międzynarodowych Targach Transportu Zbiorowego Transexpo w Kielcach odbywających się między 11 a 13 października.
Prototyp opony jest częścią projektu „Taraxagum - opony z kauczuku z mniszka lekarskiego” prowadzonego przez Continental, którego celem jest znalezienie oraz wprowadzenie ekologicznego i ekonomicznego rozwiązania, które pozwoli zaspokoić rosnący popyt na kauczuk naturalny. W najbliższej przyszłości projekt zostanie rozbudowany o placówkę naukową mającą na celu rozwój przemysłowej uprawy roślin i przetwarzanie pozyskanego z nich surowca na potrzeby produkcji ogumienia. Nowe centrum badań - Taraxagum Lab Anklam - ma powstać w północno-wschodniej części Niemiec w miejscowości Anklam. W pierwszej fazie projektu Continental zamierza zainwestować w ten obiekt około 35 mln euro.
Materiał na gumę w centrum badawczym firmy będzie pozyskiwany z nowej odmiany mniszka kok-sagiz, zwanego także gumodajnym. Gatunek ten charakteryzuje się wyższymi proporcjami kauczuku i biomasy od odmiany tradycyjnej. Osiąga wysokość do 30 cm i może być uprawiany na dotychczasowych nieużytkach w regionach o klimacie umiarkowanym w całej Europie. Mniszek kok-sagiz będzie uprawiany w sposób umożliwiający pozyskiwanie surowca w ilościach większych niż z drzew kauczukowych rosnących w strefie podzwrotnikowej. Wszystko za sprawą innowacyjnej metody produkcji, umożliwiającej wytwarzanie z soku mlecznego znajdującego się w korzeniach tej rośliny naturalnego kauczuku, wykorzystywanego w produkcji opon i elementów mocowania silnika.
Ośrodek badawczy w Anklam przejmie całość prac nad kolejnymi modelami ogumienia z mniszka lekarskiego. W planach jest stworzenie całej serii opon ciężarowych na wszystkie osie w możliwie szerokiej palecie zastosowań - od transportu autobusowego przez ciężarowy, aż po budowlany. Wszystkie prototypy będą poddawane testom laboratoryjnym, a następnie drogowym. Produkcyjna wersja opon ciężarowych z mniszka lekarskiego powinna trafić na rynek na początku przyszłej dekady.
Nowa technologia Continental w niedalekiej przyszłości odmieni i ulepszy proces produkcji opon. Projekt ,,Taraxagum - opony z kauczuku z mniszka lekarskiego” zdobył już uznanie na całym świecie. W 2014 r. otrzymał nagrodę „GreenTec Award”, najbardziej prestiżowy w Europie wyraz uznania w dziedzinie biznesu i ochrony środowiska, natomiast w 2015 r. został uhonorowany nagrodą Josepha von Fraunhofera przez Towarzystwo Fraunhofera.
(ik)
Źródło i fot. infobus.pl