TECHNOLOGIE: Inteligentne szyby

 

Inżynierowie Continentala opracowali system pozwalający na przyciemnianie szyb w samochodzie za pomocą inteligentnych cząsteczek. Demonstracyjny pojazd testowy z wykorzystaniem tej przełomowej technologii został zaprezentowany na pokazie elektroniki użytkowej (CES) w Las Vegas, na początku tego roku.

„Intelligent Glass Control” Continentala to system wykorzystujący specjalne folie, umieszczane wewnątrz szyby, które zmieniają poziom swojej przejrzystości pod wpływem napięcia elektrycznego. Folie wykorzystywane do przyciemniania szyb są dostępne na rynku już od dawna. Jednak do tej pory tę technologię można było stosować wyłącznie w systemach dachowych wysokiej klasy samochodów. Konstruktorzy z Continentala po raz pierwszy zademonstrowali inteligentną aktywację folii w szybach bocznych i tylnych w swoim pojeździe testowym.

- Możemy dostosować algorytmy tak, by zachowanie szyb zapewniało maksymalne bezpieczeństwo i komfort kierowcy, przy jednoczesnej redukcji emisji dwutlenku węgla - wyjaśnia Andreas Wolf, szef Działu Podwozi i Bezpieczeństwa koncernu Continental. - Wygląd wszystkich szyb został tak zaprojektowany, aby na bieżąco reagowały na zmieniające się światło, a także automatycznie równoważyły temperaturę.

Wytwarzanie folii z zastosowaniem technologii „Suspended Particle Device” (urządzenie z zawiesiną cząsteczek) opiera się na osadzonych w folii cząsteczkach. Przy braku zasilania prądem, cząsteczki układają się losowo i przyciemniają szybę z zewnątrz, jednocześnie zachowując jej przezroczystość od wewnątrz. Pod wpływem napięcia elektrycznego cząsteczki układają się w sposób usystematyzowany, tak by szyba przepuszczała światło w obu kierunkach. Połączenie z systemem pojazdu pozwala na automatyczne rozjaśnienie szyb po zbliżeniu się do pojazdu z kluczykiem lub smartfonem.

Na rynku istnieją obecnie alternatywne technologie przyciemniania szyb, które opierają się np. na polimerach ciekłokrystalicznych lub na zjawisku elektrochromizmu. Wadą drugiej z nich przy stosowaniu na większych powierzchniach jest duże zapotrzebowanie na energię. Jest ona stosowana w autach do przyciemniania lusterek wewnętrznych i zewnętrznych, aby unikać efektu oślepienia. Wykorzystanie folii w technologii opracowanej przez Continental pozwala na skuteczniejsze ograniczenie promieniowania słonecznego, niż ma to miejsce w przypadku innych systemów. Dzięki temu do wnętrza pojazdu dociera mniej ciepła, a w konsekwencji łatwiej utrzymać w nim pożądaną, stałą temperaturę. Takie rozwiązanie odciąża też urządzenie klimatyzacyjne, przez co w przyszłości będzie można montować mniejsze, bardziej energooszczędne i lżejsze klimatyzatory. Ponadto, po usunięciu zbędnych w tej sytuacji osłon przeciwsłonecznych i mechanicznych rolet, zmniejszy się waga pojazdu, co obniży poziom emisji spalin i pozytywnie wpłynie na środowisko. Dzięki tym rozwiązaniom emisja CO2 zostanie zmniejszona o 4g/km, polepszając tym samym zakres pojazdów elektrycznych o ok. 5,5 proc.

Przyciemnianie szyb gwarantuje też większą prywatność. Gdy pojazd jest zaparkowany, szyby automatycznie się przyciemniają, dzięki czemu jego wnętrze nie jest widoczne.

Opr. (pm)

Źródło i fot. Continental

Zobacz cały numer PO 10/138 (Październik 2016)

drukuj  
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń