W BRANŻY: Ogumienie pojazdów Służby Więziennej

Opony jak wszystkie

 

Jednym z zadań Służby Więziennej jest transport osadzonych, ale nie wymaga to specjalnego ogumienia, na przykład bardziej odpornego na przebicie. Służba Więzienna stosuje standardowe opony. To kolejna mundurowa formacja, na której możemy zarobić, obsługując jej pojazdy.

Więziennictwo dysponuje różnymi samochodami, od osobowych po autobusy. Przykładowe rozmiary, marki i rodzaje ogumienia prezentujemy w ramce. Średnie roczne przebiegi nie są wysokie i kształtują się następująco: osobowe - ok. 20 tys. km; pojazdy operacyjno-konwojowe - ok. 18 tys. km; więźniarki, ok. 25 tys. km; ciężarowo-osobowe do 3,5 t - ok. 20 tys. km; ciężarowe do 3,5 t - ok. 15 tys. km; ciężarowe pow. 3,5 t - ok. 10 tys. km; autobusy - ok. 15 tys. km.

Jak jednak zaznacza kpt. Bartłomiej Turbiarz z Zespołu Prasowego Centralnego Zarządu Służby Więziennej, w zależności od specyfiki zadań transportowych wykonywanych w poszczególnych jednostkach organizacyjnych roczne przebiegi opon mogą być skrajnie różne, od kilku tysięcy kilometrów do powyżej 50 tysięcy.

Z dwoma kompletami

Wymieniamy przebiegi dlatego, że Centralny Zarząd Służby Więziennej, zamawiając pojazdy w trybie przetargu nieograniczonego (zamówienia publiczne), stosuje zasadę zakupu samochodów z kompletem opon letnich i zimowych. W ten sposób jednostki podstawowe więziennictwa otrzymują nowe auta z odpowiednim ogumieniem na cały rok. Tak więc kupno nowych gum, letnich czy zimowych może być sprawą dalszej przyszłości, natomiast w grę wchodzi obsługa ogumienia.

Kontakt koniecznie

- Jednostki organizacyjne Służby Więziennej samodzielnie nie serwisują ogumienia użytkowanych pojazdów służbowych - informuje kpt. B. Turbiarz. - Zlecają usługi podmiotom zewnętrznym, specjalizującym się w tym zakresie.

Serwisy ogumienia mogą bez jakichkolwiek ograniczeń wykonywać zlecenia jednostek organizacyjnych Służby Więziennej. Decyzję o wyborze wykonawcy usługi podejmują dyrektorzy zakładów karnych i aresztów śledczych.

- Wskazanym byłby bezpośredni kontakt, na przykład korespondencyjny, zakładów z jednostkami więziennictwa celem prezentacji zakresu oferowanych usług z uwzględnieniem specjalistycznej działalności - dodaje kpt. B. Turbiarz. - Jednostki organizacyjne Służby Więziennej są jednostkami budżetowymi, których dyrektorzy samodzielnie podejmują decyzje odnośnie sposobu wyboru wykonawcy dostarczającego lub serwisującego ogumienie pojazdów służbowych.

Przykładowe ogumienie w Służbie Więziennej

Osobowe: 195/65 R15 (Bridgestone - letnia, Firestone - zimowa), 205/55 R16 (Bridgestone - letnia, Nokian - zimowa), 205/55 R16H (Pirelli Cinturato - letnia, Michelin Pilot Alpin - zimowa).

Pojazdy operacyjno-konwojowe: 195/70 R15C (Firestone - letnia, Barum - zimowa), 225/65 R16 (Goodyear Cargo - letnia, Falken - zimowa), 235/65 R16C (Goodyear - letnia, Continental Vanco 2 - letnia, Barum Snovanis 2 - zimowa).

Więźniarki: 205/75 R17.5 (Michelin - letnia, Bridgestone - zimowa), 235/75 R17.5 (Continental Conti Hybrid LS3 - wielosezonowa, Continental LDR 1 - wielosezonowa na oś tylną).

Ciężarowo-osobowe do 3,5 t dmc: 175/70 R14T (Michelin Energy - letnia, Dębica Frigo - zimowa), 195/65R15 (Hankook - letnia, Barum Polaris - zimowa).

Ciężarowe do 3,5 t dmc: 215/70 /R15 (Bridgestone Duravis - letnia, Bridgestone Blizzak - zimowa).

Ciężarowe powyżej 3,5 t dmc: 185/75 R16C (Sava Trenta - letnia, Dębica - zimowa). Autobusy (do 15 osób): 215/75 R16 C (Uniroyal Rain Max 2 - letnia, Fulda Conveo Trac - zimowa), 235/75 R 17.5 (Firestone - letnia, Pirelli - zimowa), 285/70 R19.5 (Matador - letnia, Continental - zimowa).

Tekst: Jacek Dobkowski

Zdjęcia: arch. Centralnego Zarządu Służby Więziennej

Zobacz cały numer PO 10/138 (Październik 2016)

drukuj  
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń