W BRANŻY: Opony i otoczenie

66. Międzynarodowe Targi Samochodów Użytkowych w Hanowerze

 

Ogumienie nie było najważniejsze na IAA (Internationale Automobil-Austellung) w Hanowerze, 21-29 września, ale rzecz jasna wśród 2 tysięcy wystawców z ponad 50 państw nie mogło zabraknąć znaczących firm z naszej branży. Z racji tematyki targów producenci przywieźli głównie opony do pojazdów ciężarowych.

Hankook w ofensywie, tak można streścić poczynania koreańskiego koncernu. W Hanowerze pokazał m.in. oponę zimową do naczep Smart Control TW01, w rozmiarze 385/65 R22.5. Model ten stanowi dopełnienie gamy złożonej dotychczas z opony na oś skrętną AW02 i na napędową DW07. Mieszanki gum dla TW01 zostały dobrane specjalnie z myślą o zimowych warunkach. Dodanie syntetycznego kauczuku o szczególnej odporności na zimno (niska temperatura zeszklenia) gwarantuje, że mieszanka nie twardnieje nawet w skrajnie niskich temperaturach, stale zachowując swoje właściwości. Zastosowanie specjalnej mieszanki gum pozytywnie wpływa również na przebiegi i opór toczenia. Dzięki dopracowanej strukturze opon z serii Smart Control było możliwe zmniejszenie ruchów osnowy, co poskutkowało niższą temperaturą roboczą i większą oszczędnością paliwa. Ponadto zastosowanie technologii SCCT (Stiffness Control Contour Theory) pozwoliło uzyskać optymalny kontur opony, co wpływa korzystnie na właściwości jezdne. A zaawansowana drutówka umożliwia bieżnikowanie.

              

>> Zobacz całą galerię <<

Innym wydarzeniem było ogłoszenie współpracy ze Scanią. Hankook będzie dostarczał od listopada br. ogumienie na pierwszy, fabryczny montaż. Dostawy obejmą gamę opon e-cube Max do transportu dalekobieżnego, jak i całoroczne Smart Flex do średnich dystansów. Dodajmy, że to drugi producent ciężarówek z Grupy Volkswagena, z którym Hankooka wiążą takie kontakty. Od dwóch lat Hankooki są na nowych MAN-ach, także na Mercedesach.

To nie wszystko - Hankook zaprezentował opony do autobusowego transportu dalekobieżnego na rynek europejski. Smart Touring AL22 są dostępne w rozmiarach 295/80 R22.5 i 315/80 R22.5 już od momentu premiery, pasują do wszystkich osi dalekobieżnych autobusów.

Bardzo efektywne

AAA, tak wygląda łączny wynik oporu toczenia dla Michelin X Line Energy, tzn. opony na każdą oś (skrętna, napędowa, naczepowa) z tej rodziny sklasyfikowano pod literką A. To m.in. zasługa wewnętrznej konstrukcji zapewniającej odpowiednią wytrzymałość karkasu, co przekłada się na niskie opory. Właśnie takie ekologiczne „Miszeliny” znalazły się w pokazanym w Hanowerze Iveco Stralisie z przeprojektowanym układem napędowym, również w wersji NP (Natural Power), czyli na sprężony gaz ziemny CNG. Głównym celem konstruktorów Iveco są jak najniższe ogólne koszty użytkowania (TCO), w czym nowoczesne gumy niewątpliwie pomagają.

Tańszy wybór

EWT Truck & Trailer Polska z Ożarowa Mazowieckiego promował opony naczepowe Cargobull, wytwarzane przez Hankooka. Cena za sztukę wraz z kontraktem serwisowym wynosi 1199 zł netto.

Dużo przestrzeni w jednej z hal zajął Aeolus. Nowym modelem jest naczepowa ATR33 w rozmiarze 385/65 R22.5. Jak zachwala producent, zapewnia znakomity stosunek ceny do przebiegu.

               

>> Zobacz całą galerię <<

W stronę ekonomii

Rozwiązania mające zapewnić przewoźnikom jak największą efektywność były pokazane na przez Bridgestone’a i Continentala. W przypadku tego pierwszego koncernu pod hasłem Total Tyre Care kryją systemy ułatwiające operatorom flot zarządzanie ogumieniem i pojazdami. Są to programy związane z monitoringiem, utrzymaniem (maksymalne wykorzystanie potencjału opon) oraz z zarządzaniem. Z kolei Tirematics to monitorowanie stanu ogumienia on-line, jego ciśnienia i temperatury. Na razie z pierwszej wersji Tirematicsa korzysta ponad 60 operatorów dużych flot.

Podobny system oferuje Continental pod nazwą Conti Pressure Check. Stoisko niemieckiego koncernu było bardziej „technologiczne” niż oponiarskie. Na przykład technologia eHorizon polega na dostarczaniu kierowcy ciężarówki aktualnych i szczegółowych informacji o sytuacji na drodze. Dane pochodzą z systemu czujników, bardzo dokładnych map, sygnału GPS. Continental nie ukrywa, że Horizon to element w rozwoju jazdy autonomicznej, czyli z minimalnym udziałem kierowcy.

Mocno pracuje nad taką autonomią Bosch. Nad jego stoiskiem górował Vision X, czyli studium koncepcyjne przyszłej kabiny ciężarówki. Jednym z towarzyszących pomysłów jest platooning, czyli jazda ciężarówek w konwoju, autostradą, w odległości 10-15 m jedna od drugiej.

Tekst i zdjęcia: Jacek Dobkowski

Zobacz cały numer PO 10/138 (Październik 2016)

drukuj  
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń