Podczas tegorocznego Paris Motor Show japoński producent samochodów przedstawił koncepcyjny model - Lexus UX. Ten ekskluzywny model wyposażony został w koncepcyjne opony Goodyear Urban Crossover, które ilustrują współpracę między obiema markami.
W ramach realizowanego wspólnie projektu Lexus postawił przed amerykańskim producentem ogumienia dwa zadania: zademonstrowanie nowego podejścia w dziedzinie wzornictwa oraz wykorzystanie najnowocześniejszych technologii. Przy projektowaniu opon Goodyear zastosował filozofię „od wewnątrz do zewnątrz”, zaakceptowaną przez japońską markę. Polega ona na łączeniu się elementów wewnętrznych z zewnętrznymi i vice versa. Zgodnie z tą zasadą, szprychy obręczy płynnie przechodzą w ścianę boczną opony, tworząc jednolitą, spójną z resztą pojazdu formę.
Elementy ściany bocznej, zintegrowane z kołem nadają oponie wygląd charakterystyczny dla miejskich crossoverów, a bieżnik wyróżnia się dynamicznym wyglądem. Przy tworzeniu jego wzoru wykorzystana została nowoczesna technika wyrzynania laserowego. W oponie zastosowano również technologię Goodyear Sound Comfort, opierającą się na zamontowanej wewnątrz piance poliuretanowej. To rozwiązanie tłumi szczytowy rezonans wnęki opony generowany w trakcie toczenia. Dzięki temu wewnątrz pojazdu jest bardzo cicho, a kierowca i pasażerowie mogą bardziej cieszyć się muzyką czy rozmową podczas jazdy.
Ponadto koncern połączył rozwiązanie Sound Comfort Technology z układem elektronicznym wbudowanym w oponę, który po raz pierwszy zaprezentowany został na targach w Genewie w 2014 r. Wysyła on cenne informacje do komputera pokładowego samochodu, poprawiając stabilność i osiągi pojazdu podczas pokonywania zakrętów i hamowania. System przesyła również dane dotyczące ciśnienia w oponach, temperatury oraz szczegóły identyfikujące ogumienie. W rezultacie komputer może ulepszać działanie algorytmów kontroli ruchu wzdłużnego i poprzecznego, zapewniając doskonałe prowadzenie.
Koncepcyjna opona Goodyeara jest też wyposażona w technologię Goodyear RunOnFlat Technology, dzięki której wzmocnione ściany boczne są w stanie prawidłowo przenosić obciążenie pojazdu na dystansie do 80 km po przebiciu skutkującym całkowitą utratą ciśnienia.
(ik)
Źródło i fot. Goodyear