2016-09-28

Iveco Z Truck na Michelinach

 

Podczas Targów Pojazdów Użytkowych IAA w Hanowerze włoski producent zaprezentował Iveco Z Truck - koncepcyjny pojazd ciężarowy do przewozów długodystansowych. Samochód ten stanowi istotny krok na drodze do bezemisyjnych samochodów, tworzących w pełni zrównoważony system transportu.

Iveco Z Truck czyni krok ku przyszłości, wychodząc naprzeciw zmianom, które alternatywne źródła energii, nowe technologie oraz zautomatyzowane prowadzenie pojazdu wprowadzą do życia kierowcy. To pionierskie podejście zaowocowało uzyskaniem 29 patentów chroniących ten projekt.

W pojeździe zastosowano zoptymalizowaną technologię skroplonego gazu ziemnego (LNG) oraz wykorzystano biometan. Koncepcja zakłada ciężki pojazd ciężarowy zasilany skroplonym biogazem przechowywanym w zbiornikach konformalnych, charakteryzujący się ulepszoną aerodynamiką oraz systemem odzysku ciepła odpadowego, umożliwiający realizację przewozów długodystansowych przy autonomii 2200 km i praktycznie zerowej emisji CO2. W aucie wykorzystano też zautomatyzowane technologii prowadzenia pojazdu. Co więcej, kabinę pozbawiono tradycyjnych ograniczeń, co pozwala na jej dowolną konfigurację dopasowaną do różnych potrzeb (prowadzenie pojazdu, jazda autonomiczna, praca biurowa, odpoczynek) oraz interfejsowi człowiek-maszyna (HMI) pozwalającemu na dostosowanie sposobu prezentacji informacji do indywidualnych wymagań tak, aby dane były wyświetlane we właściwym miejscu i czasie.

Zasilany LNG silnik rozwija moc 460 KM oraz 2000 Nm momentu obrotowego i współpracuje z 16-biegową, automatyczną przekładnią z systemem Powershift dostępnym dla wyższych przełożeń. Gaz LNG wykorzystywany w połączeniu z olejami silnikowymi o niskiej lepkości Petronas Urania przyczynia się do osiągnięcia celu - zerowego poziomu emisji oraz do zmniejszenia zużycia paliwa. Ciężarówka nowej generacji pozwoli na zużycie do 33 proc. mniej paliwa i emituje o wiele mniej szkodliwych substancji.

Pojazdy Iveco Z Truck wykorzystują opony Michelin X® Line™ Energy™, pierwszą gamę ogumienia, które uzyskały ocenę AAA w zakresie oporów toczenia, pozwalające zaoszczędzić pokonującym długie dystanse konwojom pojazdów nawet jeden litr paliwa na 100 km. Opony te posiadają wbudowane etykiety RFID, pozwalające śledzić każdy model w ciągu całego cyklu życia i dostarczające informacji o ich rodzaju, rozmiarze, zużyciu, pracy oraz temperaturze. W połączeniu z systemem monitorowania ciśnienia zainstalowanym na obręczach czujniki te pozwalają również odczytywać bieżące ciśnienie w oponie.

Ciężarówka, zaprojektowana przez CNH Industrial Design Centre, stanowi przykład tego, jak może wyglądać przyszłość kierowców ciężarówek. Pojazd stanowi wyobrażenie na temat tego, w jaki sposób zautomatyzowane prowadzenie pojazdów zmieni rolę kierowcy, który będzie spędzał mniej czasu na prowadzeniu pojazdu, skupiając się na pracy biurowej. Koncepcja ta umożliwia kierowcy zmianę konfiguracji kabiny tak, aby dopasować ją do bieżących potrzeb i zastosowania pojazdu w danej chwili: od jazdy w terenie miejskim, przez autonomiczną podróż po autostradach lub drogach szybkiego ruchu, pracę biurową oraz zasłużony odpoczynek po całym dniu pracy.

Gdy pojazd jest zaparkowany, kierowca może zmienić układ kabiny tak, by w pełni wykorzystać jej udogodnienia w zakresie zakwaterowania i pracy. Przesuwana tylna ściana odsuwa się automatycznie, przedłużając kabinę o dodatkowe 500 mm i zwiększając dostępną przestrzeń. Umożliwia to wykorzystanie wszystkich udogodnień, których może potrzebować kierowca, takich jak składane łóżko, prysznic, kuchnia, lodówka, umywalka, oraz ściana z urządzeniami rozrywkowymi.

Interfejs człowiek-maszyna został zaprojektowany tak, aby zapewnić kierowcy pełną, doskonałą widoczność we wszystkich kierunkach oraz przedstawiać informacje we właściwym miejscu i czasie. Dane dotyczące działania pojazdu są wyświetlane na inteligentnej szybie przedniej w miarę potrzeby i zmieniają się zgodnie z aktualnymi potrzebami kierowcy. Obejmuje to aktywne połączenie z oponami Michelin, które umożliwia kontrolę ich ciśnienia, temperatury oraz zużycia, a więc informacji pozwalających znacząco zwiększyć bezpieczeństwo kierowcy, w czasie rzeczywistym.

Fotel kierowcy, układ kierowniczy, pedały oraz elementy sterujące na konsoli tworzą samodzielny zespół zawieszony niezależnie od kabiny, co niweluje wszelkie nierówności drogi. System klimatyzacji tworzy idealne warunki dookoła siedzenia kierowcy, tak aby kierowca mógł cieszyć się idealną temperaturą bez zakłócających odczucia przepływów powietrza.

(ik)

Źródło i fot. Iveco

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń