Z okazji Europejskiego Dnia bez Ofiar na Drogach Europejskie Stowarzyszenie Producentów Opon i Gumy (ETRMA) oraz Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego informuje kierowców o znaczeniu wyboru opon i warunków serwisowania dla poprawy bezpieczeństwa drogowego w całej Europie.
Opony stanowią jedyny punkt styku pomiędzy pojazdem a drogą i mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo ruchu oraz na sposób, w jaki pojazd zachowuje się na drodze i oddziałuje na środowisko.
Europejska etykieta oznaczenia ogumienia, którą wprowadzono w 2012 r., zawiera trzy istotne informacje o kluczowym znaczeniu dla bezpieczeństwa i parametrach pracy opon w zależności od otaczającego środowiska. Informacje na temat przyczepności na mokrej nawierzchni, poziomie hałasu i oporu toczenia wyjaśniają korzyści ekonomiczne, środowiskowe i bezpieczeństwa dla konsumentów. Im lepsze parametry oporu toczenia, tym niższa emisja CO₂ i zużycie paliwa. Przyczepność opon ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo - im lepsza ocena, tym kierowcy będzie łatwiej zahamować pojazd na mokrej nawierzchni.
- Prawie cztery lata po wprowadzeniu europejskiej etykiety oznaczenia opon na decyzje o zakupie wciąż najczęściej wpływ wywierają kwestie cenowe - powiedział Fazilet Cinaralp, sekretarz generalny ETRMA. - Wielu użytkowników nie zna tych oznaczeń. Wzywamy sprzedawców opon do edukowania konsumentów w zakresie parametrów oznaczonych na etykiecie opon, aby pomóc im dokonywać świadomego wyboru.
Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego zaznaczył natomiast, że nieważne czy mamy duży, czy mały pojazd, z mocnym lub słabszym sinikiem, z napędem na jedną oś czy na wszystkie koła - i tak cała jego moc, zdolność do hamowania i trzymania w zakrętach jest przenoszona na drogę dzięki oponom. Dodał też, że styk ogumienia z drogą ma powierzchnię wielkości czterech pocztówek, dlatego tak ważna jest świadomość przy zakupie opon i dbanie o ich stan.
Przy zakupie nowego ogumienia, w szczególności przed okresem zimowym, kierowcy powinni mieć świadomość, jaka technologia stoi za maksymalizacją skuteczności opon i bezpieczeństwa w tych trudnych warunkach. Stosowanie „zimówek” może być również wymagane lokalnymi lub krajowymi przepisami.
Dane pochodzące z najnowszej kampanii branżowej pokazują, że stosowanie opon zimowych w samochodach osobowych może zmniejszyć liczbę wypadków spowodowanych utratą przyczepności w warunkach zimowych o 46 proc.
Zakup odpowiedniego ogumienia to pierwszy krok do poprawy ogólnego bezpieczeństwa na drogach. Potem odpowiedzialność leży w rękach kierowców, ponieważ do ich obowiązków należy odpowiednie dbanie o stan pojazdu, w tym również opon.
Oznacza to dbanie o prawidłowe ciśnienie, sprawdzenie pod kątem ewentualnych uszkodzeń (wybrzuszeń, pęknięć, spękań, uszkodzeń ściany bocznej) oraz odpowiedniej głębokości bieżnika (co najmniej 1,6 mm w przypadku opon w samochodach osobowych zgodnie z przepisami UE). Zaleca się przeprowadzanie regularnych oględzin przez konsumentów lub specjalistów w sytuacji, gdy kierowca poczuje jakąkolwiek zmianę warunków jazdy po uderzeniu w krawężnik lub wjechaniu w dziurę w jezdni, gdyż uszkodzeniu mogły ulec także warstwy wewnętrzne opony.
Aby zwiększyć świadomość najlepszych praktyk konserwacji i przechowywania opon oraz ich serwisowania u sprzedawców ogumienia, władz i odbiorców docelowych, została uruchomiona ogólnoeuropejska kampania TyreAWARE. Została ona opracowana we współpracy z Europejskim Stowarzyszeniem Producentów Opon i Gumy (ETRMA) i jej członkami. Materiały zebrano i przetłumaczono na 13 języków europejskich i są dostępne do bezpłatnego pobrania na portalu www.tyreaware.org
(ik)
Źródło: PZPO, fot. Goodyear