Podczas żniw, jesiennych zbiorów czy zasiewów każda chwila jest na wagę złota. Aby zminimalizować ryzyko przestoju spowodowanego awarią maszyny rolniczej, nie można zapominać o oleju silnikowym, którego rodzaj i kondycja mogą być kluczowe dla sprawności silnika pojazdu. Dlatego stosowane w nich rozwiązania technologiczne są coraz bardziej złożone, silniki mają zwiększaną moc, a przekładnie przystosowywane są do przenoszenia dużych obciążeń. Wyzwaniom tym muszą sprostać również producenci olejów silnikowych.
Zaufaj syntetykom
W przypadkach nowoczesnych pojazdów i maszyn rolniczych, które muszą pracować w ekstremalnie trudnych warunkach - wysokich, niskich czy zmieniających się temperaturach lub gdy chcemy bardzo wydłużać przebiegi między kolejnymi wymianami, warto wlać do silnika produkt syntetyczny lub półsyntetyczny. Oleje te mają mocno wydłużoną trwałość, a wahania temperatury znacznie mniej wpływają na zmianę lepkości niż w przypadku olejów mineralnych.
Dobrym przykładem takich produktów są nowe, w pełni syntetyczne oleje Shell Rimula R6 oraz półsyntetyczne R5 opracowane w oparciu o technologię Dynamic Protection Plus. W porównaniu do standardowych produktów mineralnych, zapewniają one doskonałą czystość tłoka i silnika nawet w skrajnych warunkach pogodowych (potwierdzone w testach producentów pojazdów i urządzeń)
oraz poprawiającą poziom zabezpieczenia i wydajność silnika. Dodatkowo charakteryzują się wysoką odpornością na utlenianie zapewniając długotrwałą stabilność lepkości oleju i zabezpieczają przed korozją łożysk i osadami w silniku. Oleje Shell Rimula R6 i R5 cechuje wyjątkowo niska parowalność, która pozwala
na zachowanie dobrej stabilności lepkości i ograniczenie liczby dolewek oleju. Wyjątkowa charakterystyka niskotemperaturowa produktów zapewnia także zabezpieczenie w niskich temperaturach oraz łatwy i szybki rozruch zimnego silnika.
Najbardziej uniwersalny
Olejem silnikowym rekomendowanym przez wielu producentów maszyn rolniczych oraz spełniającym normy ograniczonej emisji zanieczyszczeń na poziomie EURO 4, EURO 5 oraz US 2017, do nowoczesnych jak i do starszych modeli jest Shell Rimula R4 L 15W-40. W starszych silnikach Diesla z turbodoładowaniem, ale w dobrym stanie technicznym polecany jest również olej Shell Rimula RL 15W-40. Olej zawiera niskopopiołowe dodatki zabezpieczające pracujące w najostrzejszych warunkach elementy silników niskoemisyjnych. Zabezpieczająca moc jest dodatkowo wzmocniona dzięki zastosowaniu wysokiej czystości oleju bazowego grupy II
i aktywnym dodatkom. Zapewnia to także znacznie lepsze zabezpieczenia przed zużyciem, tworzeniem się osadów oraz ogranicza wpływ temperatury na stan oleju w porównaniu z olejami poprzedniej generacji (np. API CI-4/ACEA E7). Dodatkowo, niskopopiołowa formulacja (low SAPS) zabezpiecza katalizatory oraz filtry cząstek stałych montowanych w silnikach Diesla.
Wymogi techniczne producentów wysokoobciążonych silników montowanych w maszynach rolniczych znacząco zwiększyły potrzebę stosowania wysokiej jakości olejów. Te potężne pojazdy i urządzenia wymagają stosowania środków smarnych stworzonych przy zastosowaniu innowacyjnych technologii i rozwiązań, które utrzymują silnik w dobrym stanie oraz zapewniają odpowiednie smarowanie przez długie godziny pracy, w skrajnie trudnych warunkach.
Opr. (seg)
Źródło: Shell Polska