W BRANŻY: Z miłości do retro

Pirelli stworzyło opony do zabytkowych Porsche

 

Zastanówmy się, jak wyglądałoby supernowoczesne auto na wysokich, wąskich, kołach? Z pewnością nieciekawie. A gdybyśmy odwrócili sytuację i do historycznego auta zamotowali niskoprofilowe, szerokie slicki? Ten zestaw również nie przypadłby do gustu pasjonatom motoryzacji, bo do klasycznych aut nie pasują nowoczesne opony. A przecież na świecie jeżdżą miliony young- i oldtimerów, które aby zachować swój styl, potrzebują opon z czasów ich produkcji.

Rozwiązanie tego problemu znalazło Pirelli, które stworzyło nowe opony do historycznych sportowych modeli Porsche, nadając współczesnej technologii wygląd z przeszłości.  

- Szacuje się, że stan techniczny około 70 procent wszystkich wyprodukowanych od 1959 roku samochodów marki Porsche wciąż pozwala na bezpieczne poruszanie się po drogach - zaznacza Marcin Wieteska z Pirelli. - Jeśli skoncentrujemy się jedynie na autach 20-letnich i starszych, to jest ich ponad milion na całym świecie. Użytkownicy tych aut są pasjonatami motoryzacji i przykładają szczególną wagę do oryginalnych części zamiennych. Nie interesują ich zamienniki. Współpraca pomiędzy Pirelli a Porsche wychodzi naprzeciw oczekiwaniom tych kierowców. Jej efektem są oryginalne homologowane przez Porsche opony do old- i  youngtimerów.

Stary wygląd, nowa technologia

Pirelli, tworząc nowe opony do historycznych sportowych modeli Porsche, nadało współczesnej technologii wygląd z przeszłości, który w najmniejszym szczególe odpowiada pierwowzorom sprzed kilkudziesięciu lat. Bieżnik oraz wymiary zewnętrzne (szerokość i wysokość ściany bocznej) są takie same jak 60 lat temu (np. 165VR15 CN36 N4 do Porsche 356).

Jak dodaje M. Wieteska, cała różnica kryje się w elementach niewidocznych dla użytkownika gołym okiem, takich jak składniki mieszanki czy konstrukcja wewnętrzna opony. Dzięki zastosowaniu najnowszych technologii możliwe było zapewnienie lepszych osiągów w zakresie trakcji oraz zużycia. Inżynierowie Pirelli zaprojektowali nowe opony tak, aby z jednej strony spełniały aktualne wymagania prawne odnośnie emisji hałasu, oporów toczenia i przyczepności na mokrej nawierzchni, a z drugiej strony spełniały ostre wymagania homologacyjne stawiane przez firmę Porsche.

Kierowcy testowi Porsche współpracowali z byłym Rajdowym Mistrzem Świata Walterem Röhrl’em, który podkreślił zalety opon opracowanych na nowo. - W przeszłości, właściwości jezdne nie były tak bezwzględne i zrównoważone. Nowa generacja opon jest bardziej niż kiedykolwiek odpowiednia dla stylu jazdy wymaganego przez wyrafinowane sportowe auta - zaznaczył Röhrl.

Kilkadziesiąt rozmiarów

Pirelli oferuje opony począwszy od modelu 356 z 1956 roku, a kończąc na modelu 996 z 2005 roku. Łącznie 32 rozmiary. Oferta obejmuje opony letnie i zimowe oraz różne bieżniki do wyboru (CN36, P7, P6000, P Zero System, P Zero Rosso, SnowSport i SottoZero II). Dodatkowo dostępny jest również bieżnik półslick do jazdy po torze z homologacją drogową (P Zero Trofeo R).

Krzysztof Krusiński

Fot. Porsche

Zobacz cały numer PO 9/137 (Wrzesień 2016)

drukuj  
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń