2016-09-06

Woda zamiast benzyny?

 

Zaawansowane silniki benzynowe tracą około jednej piątej paliwa pobieranego ze zbiornika. Zwłaszcza przy dużych prędkościach obrotowych, część benzyny służy do chłodzenia zamiast do napędzania. Dzięki nowemu rozwiązaniu z wtryskiem wody, Bosch pokazuje, że nie musi tak być. Dodatkowe wstrzyknięcie wody pozwala zredukować zużycie paliwa nawet o 13 proc., szczególnie podczas przyspieszania lub przy szybkiej jeździe na autostradzie.

Dodatkowa moc dla silnika z turbodoładowaniem

Innowacyjne rozwiązanie koncernu czyni silnik nie tylko bardziej oszczędnym, ale również mocniejszym. - Wtrysk wody może dostarczyć dodatkowej mocy każdemu silnikowi z turbodoładowaniem - powiedział Stefan Seiberth, prezes działu branżowego Gasoline Systems w spółce Robert Bosch GmbH. Wcześniejszy punkt zapłonu oznacza, że silnik pracuje bardziej efektywnie. Dzięki temu możliwe jest, aby jednostki napędowe nawet w potężnych samochodach sportowych mogły rozwijać dodatkową moc.

Podstawą działania tego rozwiązania jest prosty fakt - nie wolno dopuścić do przegrzania silnika. Aby tego uniknąć niemal w każdym silniku benzynowym jest wtryskiwane dodatkowe paliwo. Paliwo odparowuje i chłodzi w ten sposób elementy silnika. Tę zasadę fizyki wykorzystali inżynierowie Boscha wprowadzając wtrysk wody. Rozpylona woda jest wtryskiwana do przewodu dolotowego jeszcze przed zapłonem mieszanki paliwa. Duże ciepło parowania wody zapewnia skuteczne chłodzenie. W związku z tym potrzebna jest tylko niewielka dodatkowa ilość cieczy. Na każde sto przejechanych kilometrów zużywa się zaledwie kilkaset mililitrów. W efekcie niewielki zbiornik wody, który dostarcza wodę destylowaną do układu wtryskowego, musi być uzupełniany najwyżej co kilka tysięcy kilometrów. A jeśli zbiornik znów będzie pusty, silnik będzie nadal pracować bez problemu - choć bez wyższego momentu obrotowego i niższego zużycia paliwa uzyskiwanych przez wtryśnięcie wody.

Wtrysk wody w BMW

Pierwszym pojazdem wyposażonym seryjnie w innowacyjny system wtrysku wody jest model BMW M4 GTS. Pojazd z turbodoładowanym silnikiem sześciocylindrowym oferuje zwiększoną moc i optymalne zużycie paliwa nawet przy pełnym obciążeniu.

Według testu zużycia (WLTC), który będzie obowiązywał w przyszłości, wtrysk wody pozwala zaoszczędzić nawet do 4 proc. paliwa. W rzeczywistych warunkach jazdy można osiągnąć więcej - zużycie paliwa można zmniejszyć nawet o 13 proc. podczas energicznego przyspieszania lub jazdy na autostradzie.

Bez rdzy na długi czas

Warto dodać, że woda nie pozostaje w komorze spalania - paruje przed spalaniem mieszanki w silniku i zostaje w całości usunięta wraz ze spalinami do otoczenia. Co więcej, system wtrysku wody wymaga jedynie niewielkiej jej ilości. Zbiornik trzeba uzupełniać średnio tylko co 3000 kilometrów. Osobny zbiornik na wodę musi być napełniany wodą destylowaną.

Po zatrzymaniu silnika woda spływa z powrotem do swojego zbiornika, gdzie zimą może zamarznąć. Po ponownym uruchomieniu silnika woda rozmraża się.

(ik)

Źródło i fot. Bosch

drukuj  
Komentarze użytkowników (0)
Brak komentarzy. Bądź pierwszy - dodaj swój komentarz
Musisz być zalogowany aby dodać swój komentarz
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń