Pirelli uzupełniło gamę produktów Cinturato. Po oponie letniej P7, która osiągnęła rekordową liczbę homologacji oraz Cinturato All Season, która zadebiutowała z sukcesem w tamtym roku, teraz pojawia się Cinturato Winter. Nowy model jest przeznaczony na rynek wtórny, do samochodów klasy średniej. Cinturato Winter charakteryzują długie przebiegi - typowe dla codziennych dojazdów i biznesowych zastosowań.
Opona gwarantuje maksymalne bezpieczeństwo w każdych warunkach oraz przyjemność i komfort jazdy. Dzięki innowacyjnej konstrukcji bieżnika, znacznie zredukowano hałas toczenia, zarówno wewnętrzny jak i zewnętrzny, co czyni ten model preferowanym wyborem do samochodów elektrycznych i hybrydowych, w których cisza w kabinie jest kluczową cechą.
Marka Cinturato
Patent Pirelli Cinturato powstał w 1950 r. z myślą o nowej generacji szybkich samochodów, które dawały przyjemność z jazdy, spełniając przy tym wszelkie wymogi bezpieczeństwa i pozostając jednocześnie ekonomicznymi w eksploatacji. W rezultacie cała społeczność motoryzacyjna była w stanie skorzystać z właściwości, które do tej pory były zarezerwowane jedynie dla wyczynowych samochodów sportowych.
Całkowicie tekstylna konstrukcja radialna karkasu, z podłużnym pasem wokół obwodu tuż pod bieżnikiem, dała modelom Cinturato wytrzymałość konstrukcji nawet przy dużych prędkościach, bezpieczne i kontrolowane trzymanie drogi, doskonała przyczepność podczas hamowania, długą żywotność i mniejsze zużycia paliwa.
Bezpieczne zimą
Bezpieczeństwo i wydajność to dwie istotne zalety opon Cinturato Winter, które zostały przetestowane w ekstremalnych warunkach na lodowcu na Islandii. Na zaśnieżonych i śliskich nawierzchniach, nowe zimowe ogumienie Pirelli wykazało się zaawansowanymi parametrami technicznymi.
Model posiada specjalny napis na ścianie bocznej - „Now Snow”. Gdy opona zaczyna pracować i jej osiągi na śniegu są zagrożone, pierwsza litera „W” znika, a zamiast tego widzimy jedynie „No Snow”. W ten sposób opona „informuje” kierowcę, kiedy jazda na śniegu staje się niebezpieczna, jasno wskazując poziom zużycia.
Technologia „Multiaktywnych lameli 4D”
Wzór bieżnika i jego struktura w nowych oponach, zostały zaprojektowane tak, aby zapewnić bezpieczeństwo i niezawodność w każdych warunkach, typowych dla miesięcy zimowych. Inżynierowie Pirelli pracowali w szczególności nad sposobami na zmniejszenie drogi hamowania, co udało się osiągnąć dzięki technologii „Multiaktywnych lameli 4D”. Polega ona na zastosowaniu kierunkowych lameli, których kształt zależy od warunków jezdnych w danej chwili. Innymi słowy, wszystkie lamele są ułożone w tym samym kierunku, aby zmaksymalizować efekt podczas przyspieszania oraz hamowania, według potrzeb.
Dla przykładu: podczas hamowania na ośnieżonej nawierzchni, lamele twardnieją, sprawiając że wzór bieżnika staje się bardziej zwarty, a samochód potrzebuje krótszej odległości by się zatrzymać. Natomiast, gdy samochód szuka przyczepności lamele otwierają się, by złapać większą ilość śniegu i zwiększyć przyczepność.
Zupełnie inaczej sytuacja się przedstawia jeśli chodzi o mokre nawierzchnie, na których ruch lameli podczas jazdy nagrzewa mieszankę bieżnika, zwiększając przyczepność.
Trakcja jest również zmaksymalizowana dzięki zwiększonemu zagęszczeniu lameli. Gdyby wszystkie lamele ułożyć na płaskiej nawierzchni, to utworzyłyby linię długości 40 metrów (długość czterech autobusów), czyli o ponad 50 proc. więcej w stosunku do głównej opony referencyjnej.
Skuteczne odprowadzanie wody
Układ bieżnika w kształcie strzały, został tak zaprojektowany, aby woda mogła szybciej przepływać przez rowki. Działają one na zasadzie wzdłużnych kanałów, dobrze odprowadzających wodę po bokach opony z dala od powierzchni styku, w celu uniknięcia wystąpienia aquaplaningu. Ponadto rowki poprzeczne są węższe w środku powierzchni styku opony z nawierzchnią, tak by woda mogła być odprowadzana z dala od tej kluczowej strefy, tak szybko jak to możliwe. Im bliżej krawędzi opony tym rowki stopniowo stają się szersze, w celu odprowadzenia tak dużej ilości wody, jak to możliwe. Rozwiązania te mają zminimalizować ryzyko wystąpienia aquaplaningu.
Dłuższe przebiegi i komfort jazdy
Zwiększona elastyczność ogumienia oznacza lepszy rozkład siły na powierzchni styku opony z nawierzchnią, co pomaga przedłużyć jej żywotność. W rzeczywistości przebiegi zostały wydłużone o 10 proc. Inżynierowie włoskiej firmy organiczyli także poziom zewnętrznego i wewnętrznego hałasu, ustalając sekwencję kanałów w bardzo charakterystyczny sposób. Stosując tylko jeden typ kanału sprawili, że model wytwarza jedną określoną częstotliwość drgań, jak w przypadku gwizdka. Inżynierowie Pirelli wprowadzili jednak to wyjątkowe rozwiązanie w Cinturato Winter w trzech różnych wymiarach. W ten sposób, szum jest rozprowadzany w wielu różnych częstotliwościach, co ogranicza hałas w znacznym stopniu. Czołowi konkurenci wytwarzają około 72 dB, natomiast Cinturato Winter osiąga wynik na poziomie 66 dB (przy rozmiarze 195/65 R15)!
Do samochodów miejskich
Cinturato Winter jest przeznaczona na rynek europejski, ze szczególnym uwzględnieniem krajów, w których ustawodawstwo lub warunki klimatyczne wymuszają zmianę opon letnich nba zimowe, jak Włochy, Francja, Niemcy, Szwajcaria, Austria czy kraje Europy Wschodniej. Dzięki nowej oponie, Pirelli przenosi do samochodów klasy średniej te same innowacje technologiczne, opracowane do opon do samochodów o wysokich osiągach, zwłaszcza jeśli chodzi o bezpieczeństwo. Model został specjalnie zaprojektowany tak, aby odpowiadać na potrzeby rynku turystycznego. Jest to sektor rynku, który ciągle się zmienia i obejmuje szeroki wybór pojazdów, od samochodów miejskich do rosnącej liczby kompaktowych SUV. Nowy produkt jest dostępny w rozmiarach od 14 do 17 cali.
Rosnąca liczba homologacji
Model Cinturato Winter został opracowany przez inżynierów Pirelli z Mediolanu i Niemiec, przy wsparciu ze strony głównych partnerów firmy - producentów samochodów, takich jak BMW, Mercedes czy Porsche. Opona będzie produkowana w zakładach koncernu w Europie Północnej.
(ik)
Źródło i fot. PR Kwadrat