Opony do jednośladów

 

Opony samochodowe i motocyklowe różnią się od siebie nie tylko kształtem i rozmiarem. Ich konstrukcja zależy od innych warunków użytkowania, wynikających ze specyfiki budowy motocykla, czy chociażby sposobu pokonywania zakrętów. Dlatego właściciele jednośladów powinni zdawać sobie sprawę z kilku istotnych czynników, mających wpływ na bezpieczną i komfortową jazdę.

Należy pamiętać o tym, że opona motocyklowa ma bardzo małą powierzchnię styku z nawierzchnią. W przypadku opony samochodowej mówimy o powierzchni równej kartce pocztowej. W oponie motocyklowej styk z drogą jest wielkości przeciętego wzdłuż na pół, kurzego jajka. Mając to na uwadze, warto wiedzieć, jak maksymalnie wykorzystać tę małą płaszczyznę do tego, aby bezpiecznie podróżować motocyklami.

Rozmiar i model ogumienia

Kierowcy samochodów mają większą swobodę przy doborze konkretnej opony. Mają do wyboru m.in. szerszy zakres wersji rozmiarowych. Opona motocyklowa, jej rozmiar i masa są integralnymi elementami zawieszenia motocykla. Dlatego jakiekolwiek zmiany i odstępstwa od tego, co sugeruje producent, mają istotny wpływ na prowadzenie pojazdu.

Mając ustalony rozmiar opon oraz zapewnienie, że jest to ten sam model pochodzący od tego samego producenta, czas na sprawdzenie ciśnienia. I tym razem najlepszą praktyką jest stosowanie ciśnienia zalecanego przez fabrykę. Zbyt niska lub zbyt wysoka jego wartość w przypadku motocykla jest dużo bardziej odczuwalna. Odpowiednie ciśnienie w oponie wpływa na zachowanie optymalnych warunków jej pracy, a to zwiększa poziom bezpieczeństwa osób podróżujących motocyklem.

Oznaczenia

Na ściance bocznej znajduje się wiele oznaczeń, które po rozszyfrowaniu pozwolą lepiej je poznać. Oprócz marki producenta i modelu opony znajdziemy na niej następujące informacje:

  • rozmiar opony, np. 120/70-17 gdzie 120 to wyrażona w mm szerokość opony; 70 - jej wysokość, czyli 70 proc. szerokości opony oraz średnica felgi w calach (tym razem 17). Znak „-„ przed średnicą felgi oznacza oponę diagonalną. Znak „B”- oponę diagonalną z opasaniem, a znak „R” - oponę radialną;
  • kierunek jej toczenia oraz indeksy nośności (wskazujące dopuszczalne obciążenie) oraz prędkości:
  • T - 190 km/h
  • U - 200 km/h
  • H - 210 km/h
  • V - 240 km/h
  • W - 270 km/h
  • Y - 300 km/h.

Indeksy nośności muszą być dostosowane do danego motocykla, ponieważ mają bezpośredni wpływ na charakterystykę opony i jej zachowanie na drodze. Prawidłowe wartości, na jakich maszyna została homologowana do ruchu znajdziemy w jej instrukcji obsługi.

Opony ze zbyt małym indeksem nośności czy prędkości bezpośrednio stwarzają zagrożenie na drodze, gdyż nie są w stanie przenieść obciążeń i prędkości, jakie przewidział producent motocykla. Opony takie nieprawidłowo się odkształcają i zużywają, mają gorszą przyczepność na drodze oraz mogą ulec uszkodzeniu.

  • symbol E.C.E., czyli homologacja europejska oznacza dopuszczenie opony do użytku na terenie UE. Składa się z oznaczenia E3, które wskazuje na kraj wydający homologację. Dalszy ciąg cyfr to numer homologacji (np. E3 0259091). Tylko opony dostosowane pod względem wymogów homologacyjnych do rynku UE są gwarancją bezpiecznej jazdy;
  • numer DOT to zakodowane oznaczenie producenta, fabryki i daty produkcji opony.

Kupując opony możemy skorzystać z porady serwisanta. Ogumienie musi być nieużywane, ale niekoniecznie wyprodukowana miesiąc temu. Kilkuletnia nieużywana opona jest tak dobra, jak nowa. Wpływ na jej zmiany ma głównie eksploatacja, a nie czas magazynowania.

Użytkowanie

Warto wiedzieć, że nowe opony w motocyklu trzeba dotrzeć - jest to niezwykle ważna czynność, gdyż eliminuje ona zagrożenie upadkiem. Opony motocyklowe docierają się przez pierwsze 200-300 km, w trakcie których wytarciu ulega ich wierzchnia warstwa. W tym okresie motocyklista powinien pokonywać zakręty ze szczególną ostrożnością, stosując zasadę stopniowego zwiększania wychylenia w zakręcie, wraz ze zwiększającym się dystansem przejechanym na nowej oponie.

Uszkodzone opony można naprawiać, o ile uszkodzenie jest niewielkie i miało miejsce w obszarze bieżnika. Wszelkie uszkodzenia wzdłużne, naderwania i duże ubytki oraz uszkodzenie boków ogumienia kwalifikują je do natychmiastowej wymiany. Biorąc pod uwagę znaczenie ogumienia dla naszego bezpieczeństwa, zwłaszcza gdy podróżujemy motocyklem, lepiej jest zainwestować w nową oponę.

Elementem, który jest nieodzowny, biorąc pod uwagę osiągi współczesnych motocykli, jest odpowiednie wyważenie kół. Ideałem jest sytuacja, kiedy na prostej feldze nie potrzebujemy instalować żadnych odważników. Przy prawidłowo wykonanej oponie, obciążniki montowane na feldze nie powinny być większe niż 10-15g. W innym przypadku ogumienie należy wymienić.

Opona jest kluczowym, integralnym elementem motocykla i skutera. Wybierając przypadkowe opony szybciej i mocniej odczujemy konsekwencje ewentualnych zdarzeń drogowych.

(ik)

Źródło i fot. PZPO

drukuj  
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń