Kierowcy w podeszłym wieku zwracają uwagę na praktyczność, wygodę i łatwość użytkowania pojazdu, podczas gdy dla młodych kierowców kupujących samochód liczy się przede wszystkim jego wygląd i nowoczesne wyposażenie. Zapominanie o roli standardowych systemów bezpieczeństwa w nabywanych samochodach czyni starsze osoby jeszcze bardziej narażonymi na udział w wypadkach drogowych.
Z wiekiem czas reakcji na sytuację na drodze wydłuża się. Kierowcy po 65 roku życia jeżdżą statystycznie z dużo mniejszą prędkością niż młodsi kierowcy, a kiedy przyjdzie do stresującej sytuacji - ich reakcja jest zwykle bardzo nerwowa i zdarza się, że zapominają o istotnych elementach zachowania na drodze, jak na przykład sygnalizowaniu.
- Kierowca z wiekiem zmienia się. Stawia przede wszystkim na komfort, wygodę i łatwość prowadzenia pojazdu - powiedział Ken Scarratt, dyrektor generalny AAA Auto w Polsce. -Nie chce by cokolwiek go rozpraszało w czasie prowadzenia pojazdu. Dlatego też wybiera samochody proste w obsłudze, nie stanowiące technologicznej „fanaberii”.
Potwierdzają to statystyki wspomnianej firmy, według których od początku 2015 r. seniorzy najczęściej wybierali Skodę w modelu hatchback, z manualną skrzynią biegów oraz małą pojemnością silnika. Ponad 70 proc. klientów firmy powyżej 65 roku życia wybrało ten model samochodu. Ulubionymi kolorami aut dla seniorów są: srebrny (24,35 proc.), czarny (15,36 proc.) i niebieski (13,33 proc.).
Najlepiej sprzedające się samochody w AAA Auto wśród kierowców po 65 roku życia:
TOP 10 AUT |
||
1 |
Škoda Fabia |
4.93 proc. |
2 |
Ford Focus |
4.64 proc. |
3 |
Škoda Octavia |
4.06 proc. |
4 |
Opel Astra |
4.06 proc. |
5 |
Fiat Panda |
3.77 proc. |
6 |
Volkswagen Golf |
3.19 proc. |
7 |
Renault Clio |
2.90 proc. |
8 |
Toyota Yaris |
2.90 proc. |
9 |
Mercedes-Benz A |
2.32 proc. |
10 |
Ford Mondeo |
1.74 proc. |
- Większość kierowców po 65 roku życia kupuje nieco starsze auta używane, około dziesięcioletnich, z czego mniej niż 42 proc. jest wyposażone w ESP - dodał Ken Scarratt. - Podczas gdy brak dobrego systemu audio czy innych elementów z ponadpodstawowego wyposażenia nie jest tragedią, posiadanie samochodu bez podstawowych systemów bezpieczeństwa może mieć bezpośrednie przełożenie na ryzyko uczestnictwa w wypadkach drogowych. Teraz, gdy bez żadnych kłopotów można kupić w pełni wyposażony samochód na kredyt, zalecałbym nie oszczędzanie na tych elementach wyposażenia.
Od 1 lipca 2006 r. wszystkie nowe samochody osobowe oferowane w Polsce muszą mieć w wyposażeniu standardowym układ ABS. Poduszki powietrzne stają się także nieodłącznym elementem wyposażenia samochodu w świadomości kupujących. Niemniej jednak już ESP (elektroniczny program stabilizacji) nie jest aż tak oczywistą częścią wyposażenia pojazdów w Polsce. Jak wynika z danych Komendy Głównej Policji, w 2015 roku śmierć w wypadkach drogowych poniosło 835 osób powyżej 60-tego roku życia, a 7033 odniosło obrażenia. Ze statystyki wynika również, że aż 28,4 proc. ofiar śmiertelnych wypadków to osoby starsze.
(ik)
Źródło i fot. AAA Auto