Jak wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego, w Polsce działa ponad 1,8 miliona firm zatrudniających poniżej dziesięciu pracowników. Mikroprzedsiębiorstwa to sektor z ogromnym potencjałem dla branży Car Fleet Management - tym bardziej, że jak pokazuje badanie zrealizowane na zlecenie Carefleet S.A. w II kwartale 2016 roku, już 27,6 proc. jego przedstawicieli rozważa finansowanie samochodów służbowych w formie leasingu.
Wynajem długoterminowy to model budowania firmowych flot pojazdów, który cieszy się niesłabnącą popularnością wśród dużych podmiotów gospodarczych, a w ostatnich latach jest coraz chętniej wdrażany także w przedsiębiorstwach z sektora MŚP. Według danych Carefleet S.A. niemal 8 proc. podmiotów zatrudniających od 1 do 9 pracowników korzysta z tej formy finansowania pojazdów służbowych, a odsetek ten systematycznie rośnie. Z badań wspomnianego przedsiębiorstwa wynika, że ponad 78 proc. przedstawicieli najmniejszych firm wie, czym jest wynajem długoterminowy samochodów.
Ceny na pierwszym miejscu
Badanie pokazało też, że dla właścicieli mikroprzedsiębiorstw najważniejsze są koszty. Prawie 60 proc. ankietowanych wskazało atrakcyjny poziom cenowy oferty jako kluczowy czynnik determinujący wybór dostawcy usługi wynajmu długoterminowego.
- Firmy specjalizujące się w wynajmie długoterminowym samochodów coraz częściej dostosowują swoje oferty do potrzeb najmniejszych przedsiębiorstw, nie tylko pod względem cenowym, ale również zakresu świadczonych usług - powiedział Bartosz Olejnik, dyrektor sprzedaży i marketingu w Carefleet S.A.
20 proc. przedstawicieli przedsiębiorstw zatrudniających poniżej dziesięciu pracowników, rozważając wybór usługodawcy CFM, poszukuje firm, które znane są na rynku z wynajmu długoterminowego, a 15,5 proc. zależy na właściwym dopasowaniu oferty do specyfiki branży i prowadzonego przez nich biznesu.
Przewidywalność kosztów
Dla ponad 40 proc. ankietowanych przewidywalność kosztów stanowi główną korzyść z wynajmu długoterminowego samochodów. Według badanych do wynajmu zachęca też możliwość relatywnie częstej wymiany aut (29 proc.) oraz fakt, że samochody pozostają w księgach rachunkowych wynajmującego (16,8 proc.). Ponad 11 proc. badanych mikroprzedsiębiorców zwróciło również uwagę na oszczędność czasu i kosztów związanych z serwisowaniem, likwidacją szkód i wymianą opon.
(ik)
Źródło i graf. Manhattan