W czerwcu br. podczas konferencji w Ministerstwie Rozwoju ogłoszono oficjalne rozpoczęcie programu sektorowego dla motoryzacji INNOMOTO. Projekt służy wsparciu dużych przedsięwzięć B+R, istotnych dla rozwoju motobranży. W ramach programu ogłaszany jest konkurs, a wyróżnione w nim projekty obejmujące badania przemysłowe i prace rozwojowe lub same prace rozwojowe, otrzymają wsparcie finansowe. Pula dofinansowania przeznaczona na zwycięskie propozycje wyniesie 250 milionów złotych.
Konkurs rusza 5 września br. Wtedy też opublikowany zostanie zakres tematów, w których mają się mieścić projekty składane przez przedsiębiorstwa. Nabór wniosków prowadzony będzie w okresie od 5 października do 21 listopada br. Nie warto więc zwlekać z podjęciem decyzji o aplikowaniu, gdyż w praktyce oznaczać to będzie mniej czasu na przygotowanie propozycji.
Choć oficjalnie agenda badawcza nie jest jeszcze dostępna, Stowarzyszenie Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych (SDCM) podkreśla, że sformułowane zostały już trzy główne obszary badawcze podlegające dofinansowaniu: technologie produkcji, pojazdy i przyczepy oraz części i komponenty motoryzacyjne.
Wśród tematów zawierających się w pierwszym obszarze są innowacyjne linie technologiczne i technologie regeneracji, w tym regeneracji komponentów i części samochodowych. Drugi obszar przewiduje m.in. projekty dotyczące innowacyjnych nadwozi (w tym nadwozi specjalnych), a także naczep.
Zagadnienia badawcze ujęte w trzecim obszarze dotyczyć mają innowacyjnych materiałów (m.in. metalowych i ciernych) a także innowacyjnych części i podzespołów, takich jak elementy układów termicznych, hamulcowych, kierowniczych, wydechowych, elektrycznych, elektronicznych, oświetlenia, zawieszenia, przeniesienia napędu, a także systemów bezpieczeństwa, w tym rozwiązań opartych na wykorzystaniu technologii telematycznej.
Aplikacje złożone przez przedsiębiorców ocenią eksperci powołani przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBiR). Program INNOMOTO przewiduje, że 50 proc. wartości projektu sfinansować ma aplikujący przedsiębiorca, przy czym podział kosztów pomiędzy przedsiębiorstwem, a jednostką badawczą uczestniczącą w projekcie jest kwestią uzgodnienia pomiędzy tymi dwoma podmiotami. Pozostałe 50 proc. pokryje Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR).
Szczegółowych informacji na temat programu oraz składania aplikacji można zasięgnąć m.in. w Stowarzyszeniu Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych, jednej z sześciu instytucji branżowych, które wystąpiły do NCBiR z wnioskiem o ustanowienie specjalnego badawczego programu sektorowego tylko dla motoryzacji pn. INNOMOTO.
(ik)
Źródło: SDCM, fot. GM