Zaostrzenie norm emisji spalin w pojazdach z silnikami diesla zmusiło konstruktorów do wprowadzenia pod koniec lat 90-tych filtra cząstek stałych (FAP, DPF), oczyszczającego gazy spalinowe z cząstek sadzy i popiołu. Rozwiązanie to pozwoliło wyeliminować emisję czarnego dymu z układu wydechowego, ale też może być problemem dla użytkowników samochodów.
Samooczyszczanie filtra polegające na katalitycznym spalaniu sadzy po osiągnięciu przez filtr odpowiednio wysokiej temperatury, według konstruktorów ma odbywać się podczas naturalnej eksploatacji silnika. Dłuższa jazda pod obciążeniem silnika i ze stałą prędkością pozwala uzyskać taką temperaturę gazów spalinowych, która wystarcza do wypalenia zgromadzonej w filtrze sadzy. W praktyce nie zawsze takie warunki da się uzyskać, a filtr cząstek stałych na krótkich kilkunastokilometrowych trasach nie zdąży się rozgrzać i wypalić nagromadzonej sadzy. Powoduje to „zapalenie” kontrolki DPF, która informuje użytkownika o doprowadzeniu do odpowiednich warunków jazdy, w których nastąpi regeneracja filtra cząstek stałych. Jeśli nie dojdzie do takich warunków, a filtr zostanie wypełniony ponad przewidywaną normę, system przechodzi w tryb awaryjny i powoduje zaświecenie kontrolki silnika. Tym samym automatycznie kieruje użytkownika do serwisu samochodowego. Tam, w zależności od stopnia zanieczyszczenia, zapada decyzja o kolejnych krokach. Można podjąć próbę regeneracji filtra wymuszoną za pomocą testera diagnostycznego lub wymianę na nowy produkt, co jest niestety kosztowne.
Włoska firma Errecom, która eksportuje swoje produkty chemiczne do blisko 100 krajów na świecie, proponuje mechaniczne oczyszczanie filtra cząstek stałych za pomocą specjalnych preparatów chemicznych. Opatentowane przez producenta płyny (DPF Flush i DPF Rinse) pozwalają na rozpuszczenie nagromadzonej sadzy i popiołu oraz wypłukanie go z układu za pomocą specjalnego „pistoletu” zasilanego sprężonym powietrzem. Aplikacja płynów następuje przez specjalną dyszę, wprowadzaną w miejsce czujnika ciśnienia przed filtrem. Zużycie płynu na jeden cykl wynosi 750 ml DPF Flush + 750 ml DPF Rinse. Ciśnienie zasilania powietrza może maksymalnie osiągnąć 4 bary. Czas procesu to około 1 godzina.
Firma Inter Cars oferuje wybrane produkty Errecom, w tym zestaw do czyszczenia DPF/FAP, który zawiera pistolet z sondą i aplikatorem, płyn czyszczący DPF Flush (5 litrów) oraz płyn do płukania DPF Rinse (5 litrów).
(ik)
Źródło i fot. Inter Cars