Choć sporo się mówi o wpływie układu zawieszenia na komfort jazdy i bezpieczeństwo na drodze, w praktyce niewielu użytkowników ma możliwość sprawdzenia stanu technicznego swojego samochodu w tym zakresie. Dlatego w lipcu firma Bilstein udostępniła polskim kierowcom mobilny tester zawieszenia.
Teoretycznie okazją do sprawdzenia stanu zawieszenia powinna być sezonowa wymiana opon bądź okresowe badanie pojazdu. Wykonywana jednak wówczas kontrola amortyzatorów jest bardzo uproszczona i diagnosta nie ma obowiązku i technicznych możliwości zrobienia czegokolwiek więcej. Pozostaje jedynie znalezienie i wizyta w serwisie wyposażonym w odpowiednie urządzenia tzw. szarpaki. Za taką usługę trzeba jednak zapłacić i przeprowadzać ją systematycznie. Dlatego też niewielu kierowców decyduje się na taki sprawdzian.
W związku z tym Bilstein, producent amortyzatorów oraz kompletnych zestawów, udostępnia mobilny tester zawieszenia. W najbliższym czasie będą mogli z niego skorzystać - i to bezpłatnie - kierowcy w kilku miastach na terenie Polski. Pierwsze bezpłatne kontrole odbyły się 8 lipca w Olsztynie. Dziś, 11 lipca tester udostępniony jest w Szczytnie - w Maxserwis MK Cars. 14 lipca będzie on służył w Warszawie w AP Serwis, a 15 lipca w Zielonce, w serwisie Maxserwis.
- Mobilny tester zawieszenia Bilstein to zespół urządzeń diagnostycznych, który sukcesywnie przemierza drogi całej Europy - powiedział Andrzej Wojciech Buczek, doradca techniczny w firmie IHR. - W pierwszej połowie lipca, a więc na początku okresu wakacyjnego, przyjechał po raz pierwszy do Polski. Skorzystać z niego mogą bezpłatnie wszyscy właściciele samochodów osobowych. Po kontroli, która jest bezpłatna i niezobowiązująca, kierowca otrzymuje wydruk z opisem, czy i ewentualnie co trzeba naprawić w układzie zawieszenia.
Głównym elementem zawieszenia samochodu jest amortyzator, który stanowi łącznik pomiędzy nadwoziem a kołami. Precyzyjnie mówiąc, odpowiada za utrzymanie optymalnego docisku z nawierzchnią drogi. Uszkodzenie amortyzatora, jak i któregoś z jego elementów, pogarsza komfort podróży i utrudnia utrzymanie toru jazdy. W praktyce przekłada się to m.in. na mniejszą stabilność samochodu, dłuższą drogę hamowania czy szybsze zużywanie się opon.
- Do uszkodzeń amortyzatorów najczęściej przyczyniają się sami kierowcy - dodał przedstawiciel IHR - Negatywny wpływ na nie mają na przykład ostre podjazdy pod krawężnik, pokonywanie z nadmierną prędkością progów zwalniających, a także nieprawidłowe ciśnienie w oponach czy przeładowywanie bagażnika. O zużyciu amortyzatora świadczą m.in. wycieki oleju bądź wibracje czy kołysanie nadwozia samochodu. Jednak użytkując na co dzień samochód, stopniowo przyzwyczajamy się do tego i nie zauważamy znaczącej różnicy.
(ik)
Źródło i fot. Bilstein