Do sprzedawców ogumienia, kierowców i organizacji zajmujących się bezpieczeństwem ruchu drogowego jest skierowana kampania TyreAWARE rozpoczęta ostatniego maja. Jej celem jest podniesienie wiedzy i świadomości dotyczącej ogumienia, jego eksploatacji i przechowywania.
Organizator to Europejskie Stowarzyszenie Producentów Opon i Gumy (ETRMA, European Tyre & Rubber Manufacturers Association), a w naszym kraju Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego (PZPO). Skorzystanie z wiedzy dotyczącej ogumienia jest proste, wystarczy wejść na stronę www.pamietajooponach.pl, albo na www.tyreaware.org. Tutaj informacji znajduje się więcej, natomiast kliknięcie polskiej flagi powoduje przekierowanie na www.pamietajooponach.pl. Poza tym materiały w formie broszur będą rozsyłane do głównych sieci serwisowych w Polsce.
- Trzy sprawy są najbardziej istotne w praktyce: dobór ogumienia, stan bieżnika i ciśnienie, rozwaga na drodze - wyliczał Piotr Sarnecki, dyrektor generalny PZPO na konferencji prasowej w Warszawie poświęconej inauguracji TyreAWARE. Jacek Pryczek, prezes PZPO, dodał że zalecenia dla flot ciężarowych niczym się nie różnią. Co więcej, w przypadku transportu myślenie o kosztach łączy się z bezpieczeństwem. Dobre, starannie utrzymywane ogumienie pozwala na terminową realizację zleceń, a jednocześnie taka ciężarówka nie zagraża innym uczestnikom ruchu.
Nalepka w innym miejscu
Wspomniana broszura z praktycznymi informacjami o oponach została opracowana czytelnie i jej lektura nie nuży, ale informacje o tym, gdzie znaleźć dane na temat ciśnienia w oponach, nie są ścisłe. Infografika z samochodzikiem wymienia m.in. wewnętrzną stronę drzwi kierowcy. Tymczasem częściej nalepka znajduje się za tymi drzwiami, na słupku B. Wystarczy przejrzeć prezentacje samochodów zamieszczane w każdym numerze „Przeglądu”, chociażby w niniejszym.
Przewaga stojaków
Dyrektor P. Sarnecki zaznaczył, że bardzo ważne jest przechowywanie opon. Ze swej strony dodajmy, że dla właścicieli i pracowników serwisów ogumienia właśnie te informacje z kampanii mogą okazać się najbardziej przydatne w codziennej praktyce. Dotyczą one zarówno towaru, jak i używanych egzemplarzy należących do klientów.
Tak więc opony najlepiej umieścić pionowo na stojakach. Można też ułożyć je w sterty, ale… Ale sterty nie powinny być zbyt wysokie. Opon nie wolno narażać na ściskanie lub trwałą deformację. Taki sposób utrudnia dostęp do nich, zwłaszcza na dole sterty. Wielokrotne przenoszenie opon podczas magazynowania jest uciążliwe i czasochłonne. No i nie wolno tak przechowywanych opon kłaść bezpośrednio na posadzce, ale na palecie lub czymś, co zaizoluje i zabezpieczy przed niewłaściwą temperaturą lub ewentualną wilgocią na podłodze.
Sterty są najlepsze, gdy mamy do czynienia z kołami, z napompowanymi oponami. Można również zawieszać takie koła na ścianie, ale trzeba pamiętać, aby hak nie uszkodził ani felgi, ani opony.
Niezależnie od ułożenia opon i kół w pomieszczeniu powinno być słabe, sztuczne światło i pokojowa temperatura. Nie zapominajmy o wentylacji i o tym, że razem z oponami nie wolno składować środków czyszczących, chemicznych, paliw, olejów.
Wskazówki dla serwisów
|
Tekst i zdjęcie: Jacek Dobkowski