Konsorcjum firm Strabag Sp. z o. o. oraz Budimex S.A. ukończyło budowę dwóch z trzech odcinków autostrady A1 Stryków-Tuszyn, które zostały oddane do użytku 1 lipca. Łącznie całe zadanie obejmowało 40 km autostrady i zostało podzielone za trzy kontrakty. Odcinki I i III realizowane obejmują po 15 km. Budową odcinka I tzw. wschodniej obwodnicy Łodzi kierował Strabag Sp. z o.o., odcinkowi trzeciemu przewodził Budimex S.A. Umowy podpisano w październiku 2014 r. i obejmowały kontynuację prac poprzedniego wykonawcy, konsorcjum Polimex-Mostostal.
Odcinek I w woj. łódzkim
Odcinek I od węzła Łódź-Północ (bez węzła) przebiega na terenie województwa łódzkiego, w powiatach zgierskim, łódzkim wschodnim, na terenach gmin: Stryków, Nowosolna, miasto Łódź, Andrespol, Brójce, Rzgów, Tuszyn. Jego budowa obejmowała: powstanie 12 obiektów mostowych - wiaduktów autostradowych, drogowych oraz przejść dla zwierząt:
Do tych prac użyto 3 tys. ton stali zbrojeniowej i 23 tys. m sześc. betonu konstrukcyjnego.
Kontrakt obejmował także wybudowanie miejsc obsługi podróżnych („Skoszewy Zachód” i „Skoszewy Wschód”), przebudowę dróg publicznych w ciągu autostrady i w ciągu dróg krzyżujących się z autostradą (tj. drogi krajowej nr 72 Łódź - Rawa Mazowiecka) oraz trzech dróg powiatowych i ośmiu gminnych.
W trosce o komfort i środowisko
Zgodnie z projektem wykonawczym konsorcjum zbudowało system odwodnienia terenu (rowy drogowe, kanalizację deszczową, urządzenia oczyszczające wody opadowe z jezdni autostrady), urządzenia ochrony środowiska i przepusty ekologiczne wraz z ogrodzeniami ochronno-naprowadzającymi, zieleń ochronną, szczelny system odprowadzenia wód opadowych, zbiorniki retencyjne, retencyjno-infiltracyjne, przejścia dla zwierząt i zabezpieczenia akustyczne.
Przy budowie autostrady zastosowano ekrany typu „Zielona Ściana”. Łączna powierzchnia ekranów na tym odcinku wyniosła 31,5 tys. mkw. Dzięki specjalnej technologii charakteryzują się one wysoką odpornością na zapalenie się oraz na rozprzestrzenianie się pożaru.
Niezbędne działania
Kontynuacja budowy odcinka I A1 wymagała zamiany metody i zakresu wzmocnienia podłoża gruntowego i zastąpienia przewidzianej w projekcie wymiany gruntu na materac geosyntetyczny, posadowiony na palach żelbetowych. Wynikało to z odmiennych warunków gruntowo-wodnych w stosunku do pierwotnej dokumentacji projektowej, czego efektem były zaobserwowane uszkodzenia przepustów po poprzednim wykonawcy spowodowane nierównomiernym osiadaniem podłoża gruntowego. Jednym z czynników wpływających na to była bliskość rzeki „Miazga” i prawdopodobny przebieg budowanej trasy przecinający jej pradawne koryto. Wykonawca musiał przeprowadzić uzupełniające badania geologiczne oraz opracować projekt wykonawczy i projekt technologiczny wzmocnienia podłoża, co umożliwiło uzyskanie właściwych warunków posadowienia dróg i obiektów inżynierskich.
Podczas realizacji odcinka I Autostrady A1 Stryków-Tuszyn ułożono 348 tys. mkw. podbudowy z chudego betonu i 321,5 tys. mkw. nawierzchni z betonu cementowego oraz zużyto około 260 tys. ton kruszyw, 160 tys. ton piasku i 45 tys. ton cementu.
Źródło i fot. Strabag