TECHNOLOGIE: Teleinformatycznie i hybrydowo

Innowacje technologiczne zmieniają branżę motoryzacyjną na świecie

 

Zdolność łączenia się pojazdów z otoczeniem i digitalizacja będą kluczowymi trendami na rynku motoryzacyjnym do 2025 r. Duży wpływ na rozwój branży będzie miała także stale rosnąca popularność alternatywnych napędów opartych na technologiach hybrydowych i elektrycznych - wynika z raportu KPMG International, międzynarodowej sieci firm świadczących usługi z zakresu audytu, doradztwa podatkowego i doradztwa gospodarczego.

Według raportu o angielskim tytule Global Automotive Executive Survey 2016. From a product-centric world to a service-driven digital universe, aż 82 proc. menedżerów z firm motoryzacyjnych na całym świecie spodziewa się w swojej branży gruntownych zmian. Rewolucja technologiczna sprawi, że coraz większą konkurencję dla producentów samochodów będą stanowiły firmy teleinformatyczne (ICT - Information and Communication Technologies).

Najważniejsze trendy

Według 800 przedstawicieli kadry zarządzającej z branży motoryzacyjnej z 38 krajów, najważniejszym trendem mającym wpływ na kształt rynku motoryzacyjnego do 2025 r. będzie zdolność łączenia się pojazdów z otoczeniem i digitalizacja (50,1 proc. respondentów uznało ten trend za bardzo ważny). Niewiele mniej istotnymi trendami będą: rozwój pojazdów hybrydowych (49,5 proc.), rozwój pojazdów elektrycznych (46,5 proc.) oraz wzrost na rynkach wschodzących (46,3 proc.). W dalszej kolejności badani wskazali rozwój napędów elektrycznych opartych na ogniwach paliwowych (45 proc.), usługi mobilnościowe na żądanie (41,8 proc.), Big Data/dane generowane przez użytkowników pojazdów (41,1 proc.) i pojazdy samojezdne (37,6 proc.). W porównaniu z poprzednią edycją badania spadło znaczenie wykorzystania platform i standaryzacji modułów (38,5 proc.), zmniejszania pojemności i optymalizacji silników spalinowych (ang. downsizing - 36,8 proc.), a także racjonalizacji produkcji w Europie Zachodniej (29,1 proc.).

- Podczas poprzedniej edycji badania zarządzający w branży motoryzacyjnej nie przywiązywali tak dużej wagi do systemów zapewniających zdolność pojazdów do łączenia się z otoczeniem i digitalizacji - mówi Mirosław Michna, partner w dziale doradztwa podatkowego, szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce. - Obecnie obserwujemy, że te czynniki wysunęły się na pierwszy plan, awansując z 10. pozycji na miejsce 1. Relatywnie spada natomiast znaczenie krótko- i średnioterminowych wyzwań, jak wzrost na rynkach wschodzących, czy racjonalizacja produkcji w Europie Zachodniej.

Alternatywne napędy

Zdaniem 82 proc. respondentów, innowacje technologiczne istotnie zmienią modele biznesowe firm z branży motoryzacyjnej w ciągu najbliższych 5 lat. Liczba respondentów, którzy twierdzą, że powyższy proces jest bardzo prawdopodobny, wzrosła blisko dziesięciokrotnie w porównaniu z poprzednią edycją badania.

Jak wynika z raportu KPMG, według 35 proc. respondentów, tradycyjni producenci pojazdów będą głównym źródłem innowacyjnych rozwiązań w przemyśle motoryzacyjnym, pomimo tego że coraz częściej będą musieli konkurować z firmami teleinformatycznymi, niezwiązanymi wcześniej z branżą motoryzacyjną (30 proc wskazań). Co ciekawe, sami producenci samochodów jako główni innowatorzy w kolejnych latach wskazują na pierwszym miejscu właśnie firmy teleinformatyczne.

Przedstawiciele branży zgodnie przyznają, że duży wpływ na przyszłość globalnego sektora motoryzacyjnego będzie miał rozwój alternatywnych napędów. Jak wynika z badania KPMG, największe środki będą inwestowane w konstrukcje oparte na technologiach hybrydowych (60 proc. wskazań), elektrycznych (55 proc.) i elektrycznych z układami zwiększonego zasięgu (54 proc.) oraz elektryczne hybrydy typu plug-in (53 proc.). Jednocześnie, konsumenci zapytani, którą technologię napędu wybraliby, gdyby kupowali samochód w ciągu najbliższych 5 lat, wskazali przede wszystkim auta hybrydowe (34 proc. wskazań) i ze zoptymalizowanymi silnikami spalinowymi po tzw. downsizingu (24 proc.). Samochody w pełni elektryczne oparte na bateriach wskazało jedynie 6 proc. konsumentów.

- Technologia pojazdów elektrycznych rozwija się bardzo szybko, ale wciąż posiada istotną wadę w postaci ograniczonego zasięgu. Problem ten jest potęgowany przez brak odpowiedniej infrastruktury. Potrzebna jest przede wszystkim gęsta sieć publicznych stacji szybkiego ładowania, która nie ogranicza się tylko do dużych ośrodków miejskich. Zarówno producenci pojazdów, jak i sieci stacji paliw otwierają się na e-tankowanie, ale wciąż potrzebne są bardzo duże inwestycje. Dlatego obecnie znacznie większą popularnością cieszą się technologie hybrydowe - komentuje M. Michna.

Sporna kwestia praw do danych

Z badania KPMG wynika, że większość zarządzających z branży motoryzacyjnej uważa, iż zarówno wykorzystanie danych generowanych przez samochody, jak i zastosowanie technologii informacyjnych w autach jest wciąż na wczesnym etapie rozwoju. Współczesne pojazdy generują bardzo dużą ilość danych związanych m.in. ze sposobem wykorzystania pojazdów (np. lokalizacja, prędkość poruszania się, wypadkowość) czy infrastrukturą (np. stan dróg). Sami użytkownicy aut także dostarczają wielu informacji dotyczących, np. sposobu użytkowania pojazdów, wykorzystywanych aplikacji czy systemów multimedialnych. Ważną kwestią, która pojawia się wraz z dynamicznym rozwojem technologii stosowanych w samochodach jest to, do kogo należą dane. 32 proc. przedstawicieli branży motoryzacyjnej uważa, że użytkownicy pojazdów mają największe zaufanie do producentów samochodów i najprędzej zgodzą się na to, żeby właśnie im udostępnić generowane dane. Jedynie 14 proc. respondentów z branży motoryzacyjnej uważa, że użytkownicy będą najchętniej udostępniać dane firmom teleinformatycznym. Zupełnie innego zdania są konsumenci - 54 proc. deklaruje, że jedynym właścicielem danych jest użytkownik pojazdu i tylko on powinien mieć do nich dostęp. Jednocześnie zdecydowana większość konsumentów (82 proc.) twierdzi, że atrakcyjną korzyścią, jaką mogliby zaoferować producenci aut użytkownikom w zamian za dostęp do danych, jest gratyfikacja finansowa.

- Prawo do danych generowanych przez użytkownika wpisuje się w szerszą kwestię: pytanie o to, kto w przyszłości będzie głównym partnerem i usługodawcą dla właścicieli i użytkowników pojazdów. Według niektórych koncepcji rola producentów samochodów może ograniczyć się do dostarczania samego sprzętu, natomiast partnerami dla klienta miałyby być firmy teleinformatyczne, oferujące szeroki wachlarz usług i produktów związanych ze zdolnością łączenia się pojazdów z otoczeniem i digitalizacją. W 2015 roku 72 proc. ankietowanych przedstawicieli firm z sektora motoryzacyjnego było zdania, że głównym właścicielem relacji z klientem będą w dalszym ciągu producenci pojazdów. W najnowszym badaniu tego zdania jest już tylko 33 proc. respondentów, a 22 proc. wskazało na firmy teleinformatyczne (rok temu 4 proc.) - mówi Mirosław Michna.

Własne czy na żądanie?

W badaniu KPMG 32 proc. konsumentów wskazało, że preferuje posiadanie własnego auta niż korzystanie z usług mobilnościowych na żądanie. W Europie Środkowo-Wschodniej wskaźnik ten jest większy i wynosi 38 proc. Konsumenci jednocześnie wskazują, że za korzystaniem z usług mobilnościowych na żądanie przemawiają przede wszystkim względy ekonomiczne.

* * *

Raport KPMG International powstał na podstawie wywiadów przeprowadzonych w lipcu i listopadzie 2015 roku z 800 przedstawicielami kadry zarządzającej producentów samochodów, dostawców części i akcesoriów, dilerów, firm finansowych oraz dostawców usług mobilnościowych. Wśród przebadanych przedsiębiorstw 28 proc. pochodziło z Europy, 28 proc. z Ameryki Północnej i Południowej oraz 28 proc. z Azji i Pacyfiku (w tym 12 proc. z Chin). 72 proc. tych firm osiąga przychody powyżej miliarda dolarów rocznie, a 40 proc. to  firmy o przychodach ponad10 mld dol. Pełną wersję raportu można pobrać ze strony www.kpmg.com/pl

Opr. (pm)

Źródo KpMg

Zobacz cały numer PO 6/135 (Czerwiec 2016)

drukuj  
Ogłoszenia
Brak ogłoszeń do wyświetlenia.
Zamów ogłoszenie

© Copyright 2024 Przegląd Oponiarski

Projektowanie stron Toruń